گفتگوی ایرنا با دکتر احمدعلی یزدان پناه

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۶ | 

دکتر یزدان پناه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و مدرس سامانه های اطلاعات جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه گردشگری پایتخت نیازمند سامانه اطلاعات است، گفت: هدف از توسعه فناوری اطلاعات بهبود کیفیت و تسریع در روند خدمات است.

احمدعلی یزدان پناه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر نقش سیستم های مدیریت اطلاعات در خدمات گردشگری پایتخت بسیار کمرنگ است. این عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: شکاف بین صنعت گردشگری و مراکز دانشگاهی موجب شده تا خدمات در اصناف گردشگری به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی به صورت سنتی ارائه شود.

Dr. Ahmad Ali Yazdan Panah

 مدیران تاسیسات گردشگری زمانی قادر به تصمیم گیری صحیح هستند که امکان دسترسی به اطلاعات گردشگری داشته باشند وی اظهارکرد: در حال حاضر بیش از هزار و ۹۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در تهران به گردشگران ارائه خدمات می کنند که با این وجود شبکه ارتباطی منسجم و ساختار یافته میان دفاتر مسافرتی، مراکز اقامتی و مراکز تفریحی دیده نمی شود که مسئول فروش تور بتواند بر خلاف سایر کشورهای توسعه یافته در حوزه گردشگری با فشردن یک کلید در صفحه نمایشگر از ظرفیت اشغال و پذیرش مراکز اقامتی و تفریحی مطلع شود. استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حال حاضر نیاز گردشگری تهران یک شبکه نظام یافته در فناوری اطلاعات است و اگر بحثی از گردشگری پایدار به میان می آید، باید ساختار آن نیز پایدار شود. یزدان پناه گفت: صنعت گردشگری را می توان به عنوان تنها صنعت پاک در دنیا نام برد، پس باید خدمات آن هم در راستای یک صنعت پاک لحاظ کرد تا از تردد و مراجعه حضوری گردشگران برای خرید خدمات در ترافیک کلان شهر ها جلوگیری کرد. وی خاطر شان کرد: در دنیای رقابتی امروز نمی توان نقش فناوری اطلاعات را در جذب گردشگران نادیده گرفت، اگر مدیران مراکز گردشگری و اقامتی می خواهند در این بازار ادامه حیات داشته باشند نیز چاره ای جز تغییر رویکر برای افزایش خدمات الکترونیکی و بهره برداری از سامانه های اطلاعات جهانگردی نخواهند داشت.

کلیدواژه ها: گردشگری پایتخت | دکتر یزدان پناه | سامانه اطلاعات |