دکتر یزدان پناه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و مدرس سامانه های اطلاعات جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه گردشگری پایتخت نیازمند سامانه اطلاعات است، گفت: هدف از توسعه فناوری اطلاعات بهبود کیفیت و تسریع در روند خدمات است. احمدعلی یزدان پناه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر نقش سیستم های مدیریت اطلاعات در خدمات گردشگری پایتخت بسیار کمرنگ است. این عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: شکاف بین صنعت گردشگری و مراکز دانشگاهی موجب شده تا خدمات در اصناف گردشگری به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی به صورت سنتی ارائه شود. |
|
مدیران تاسیسات گردشگری زمانی قادر به تصمیم گیری صحیح هستند که امکان دسترسی به اطلاعات گردشگری داشته باشند وی اظهارکرد: در حال حاضر بیش از هزار و ۹۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در تهران به گردشگران ارائه خدمات می کنند که با این وجود شبکه ارتباطی منسجم و ساختار یافته میان دفاتر مسافرتی، مراکز اقامتی و مراکز تفریحی دیده نمی شود که مسئول فروش تور بتواند بر خلاف سایر کشورهای توسعه یافته در حوزه گردشگری با فشردن یک کلید در صفحه نمایشگر از ظرفیت اشغال و پذیرش مراکز اقامتی و تفریحی مطلع شود. استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حال حاضر نیاز گردشگری تهران یک شبکه نظام یافته در فناوری اطلاعات است و اگر بحثی از گردشگری پایدار به میان می آید، باید ساختار آن نیز پایدار شود. یزدان پناه گفت: صنعت گردشگری را می توان به عنوان تنها صنعت پاک در دنیا نام برد، پس باید خدمات آن هم در راستای یک صنعت پاک لحاظ کرد تا از تردد و مراجعه حضوری گردشگران برای خرید خدمات در ترافیک کلان شهر ها جلوگیری کرد. وی خاطر شان کرد: در دنیای رقابتی امروز نمی توان نقش فناوری اطلاعات را در جذب گردشگران نادیده گرفت، اگر مدیران مراکز گردشگری و اقامتی می خواهند در این بازار ادامه حیات داشته باشند نیز چاره ای جز تغییر رویکر برای افزایش خدمات الکترونیکی و بهره برداری از سامانه های اطلاعات جهانگردی نخواهند داشت.