هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی به منظور ارزیابی و ارایه تصویری روشن از روند تحولات فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس مصوبه جلسه ۴۷۶ مورخ ۱۳۷۹/۱۲/۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است. یکی از اهداف و رسالت های عمده این هیئت، بررسی وضعیت موجود آموزش عالی کشور است که تحقق این هدف از طریق برنامه های منسجم و مبتنی برمعیارها و استانداردهای معتبر جهانی از یکسو و شرایط، مقتضیات و نظام ارزشی جامعه ایران اسلامی از سوی دیگر امکانپذیر میگردد.
در ایـن راسـتا به منظور دستیابی به اهداف هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمـی در خصـوص نیل به تصویر واقعی از وضعیت آموزش عالی کشور، چهار وظیفه عمده طراحی و سازماندهی شده است:
تدوین شاخصها و ضوابط ارزیابی
بررسی و ارزیابی آموزش عالی
تهیه گزارشهای سالانه از وضعیت علمی، آموزشی و پژوهشی کشور
هماهنگی و هدایت امر ارزیابی.
شاخصهای ارزیابی کلان و خرد آموزش عالی شامل شاخص های کمی، کیفی و تحلیلی آموزش عالی بوده و در ۵ حوزه اصلی: شاخص های کلی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اعتبارات و امکانات تدوین گردیده است. بخش کلی: شاخص های کلی در آموزش عالی، شاخص هایی هستند که امکان جایگزینی آنها در بخش های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اعتبارات و امکانات کمتر وجود داشته و بیشتر جنبه عمومی و مشترک داشته اند.
در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی شاخص های بخش دانشجویی و هیات علمی تمام وقت امکان محاسبه و بررسی دارند:
شاخص های دانشجویی در خصوص پذیرفته شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان می باشد.
۲. نمونه هایی از شاخص های ارزیابی آموزش عالی در حوزه دانشجویان چیست؟
◄ مقدار ناخالص ثبتنام در آموزش عالی (۲۴-۱۸)
◄ تعداد دانشجو در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت
◄ سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان
◄ سهم دانشجویان دکتری از کل دانشجویان
◄ نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان
◄ تعداد کل دانشگاههای دولتی و غیردولتی
◄ درصد دانشگاههای دولتی و غیردولتی از کل دانشگاههای کشور
◄ توزیع استانی دانشگاهها به تفکیک دولتی و غیردولتی
۳. نمونه هایی از شاخص های ارزیابی آموزش عالی در حوزه اعضای هیات علمی تمام وقت چیست؟
◄ تعداد اعضای هیات علمی در یک میلیون نفر جمعیت
◄ توزیع درصدی اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت، رتـبه علمی و گروه عمده تحصیلی به تفکیک در دانشگاههای دولتی و غیردولتی
◄ نسبت هیأت علمی تمام وقت استادیار به بالا به کل هیأت علمی تمام وقت در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
◄ نسبت هیأت علمی تمام وقت استادیار به بالا به کل هیأت علمی تمام وقت در دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۴. آیا امکان بررسی رصد اشتغال دانش آموختگان یک موسسه آموزش عالی فراهم است؟
بله، لطفاً درخواست خود را از طریق نامه کتبی به ریاست محترم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ارسال نمایید.
۵. روش ارسال درخواست شاخص های ارزیابی آموزش عالی و نحوه پیگیری چیست؟
لطفاً درخواست خود را از طریق نامه به ریاست محترم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ارسال نمایید و نامه خود را از دبیرخانه موسسه با شماره ۲۳۵۱۷۱۲۸-۰۲۱ پیگیری نمایید.
۶. امکان ارائه اطلاعات شاخص ها در چه بازه زمانی وجود دارد؟
از سال تحصیلی ۷۰-۱۳۶۹ تا سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ امکان ارائه اطلاعات فراهم است.
نشانی مطلب در وبگاه پژوهشهای آماری و فناوری اطلاعات: http://irphe.ac.ir/find-25.831.4682.fa.html برگشت به اصل مطلب