وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر نسرین نورشاهی را به سمت ریاست موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منصوب کرد | ||
در حکم دکتر رضا فرجی دانا خطاب به دکتر نورشاهی آمده است انتظار می رود با توکل برخدای سبحان و پیروی از آموزه های اسلامی ، ماموریت ها و وظایف مصوب را با عنایت به راهبردهای دولت تدبیر و امید و با بهره گیری از تمامی امکانات و نیروهای علمی و کارشناسی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در چارچوب برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی به انجام رسانید و نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام و علم و فناوری ایفا نمایید. گفتنی است : دکتر نورشاهی دارای مدرک دکتری مدیریت آموزشی ، استادیار و عضو هیات علمی گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است ، وی تاکنون در 13طرح پژوهشی به عنوان مجری و همکار حضور داشته و 18 مقاله علمی تالیف کرده است و عضویت در شورای پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، شورای علمی دانشگاه هنر ، هیات تحریریه نامه آموزش عالی و فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از دیگر سوابق وی است. |
مراسم معارفه دکتر نسرین نورشاهی رئیس جدید مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و تودیع دکتر مسعود هادیان دهکردی در محل این مؤسسه برگزار شد. | ||
در این مراسم دکتر جعفر توفیقی مشاورعالی وزیر علوم ضمن تبریک روز دانشجو، یاد و خاطره شهدای 16 آذر سال 1332 را که نماد استقلال و آزادی خواهی بودند گرامی داشت. وی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را کانون تفکر آموزش عالی در برنامه ریزی های راهبردی خواند و گفت: نکته قابل تأکید، باور به نقش جایگاه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی است و درخواست من این است که این اعتقاد و باور نهادینه شود. مشاورعالی وزیر علوم افزود: اکنون روز به روز ابعاد آموزش عالی گسترده تر و پیچیده تر می شود و دیگر روشهای سنتی و روشهای تصمیم گیری که آینده نگری در آن نباشد پاسخگوی نیازهای آموزش عالی کشور نیست و نیاز است مؤسسات پژوهشی نقش تعیین کننده در تصمیم سازی برای آموزش عالی کشور ایفا کند. وی خاطر نشان کرد: راه حل ها زمانی می توانند منجر به حل مشکلات شوند که مبتنی بر داده های کافی، مشورت، عقلانیت، مطالعه و پژوهش باشد و امروزه بحث آینده نگری از ارکان مهم تصمیم گیری است. دکتر توفیقی استفاده از فکر و مشارکت همگانی، هم افزایی در فکر کردن و برنامه ریزی کردن را از اصول موفقیت در دنیای امروز برای حل مشکلات هر سازمانی برشمرد و تصریح کرد: آموزش عالی نیز یکی از پیچیده ترین سازمانهاست که باید قوی ترین مؤسسات و کانون های تفکر را داشته باشد تا با تکیه بر تجربیات جهانی و مطالعه و تجزیه و تحلیل آنها و برخورداری از پایگاه های داده های قوی بتواند منطقی و عقلانی برنامه ریزی کند و مشکلات را برطرف کند. وی به ظرفیت های فکری موجود در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: باید کسانی که نظام آموزش عالی را می شناسند، اعتقاد به مشورت و همفکری و مشارکت در تصمیم سازی دارند، ذهن استراتژیک و توسعه گرا دارند و تجربیات جهانی را می شناسند، تفکر راهبردی و آینده نگرانه دارند، از اشراف کامل به ادبیات توسعه آموزش عالی در دنیا برخوردارند در این مؤسسه فعالیت نمایند. مشاور عالی وزیر علوم به اهمیت نقش پایگاه های اطلاعاتی در تصمیم سازی ها اشاره کرد و گفت: در مواردی که می خواهیم اتخاذ تصمیم نماییم متأسفانه با خلاء داده، اطلاعات ، صحت، کمیت و گستردگی آن مواجهیم و نیاز به داده های جدید داریم. وی افزود: داده های جدید متناسب با چالش های جدید است و الان از بین شاخص های علمی که برای سیاستگذاری لازم داریم عمدتا تکیه بر روی تعداد مقالات است در صورتی که وقتی وارد عرصه تکنولوژی و تجاری سازی می شویم شاخصهای دیگری مطرح می شود که اصلا آماری در آن حوزه نداریم و باید تجدید نظر در شاخصهای توسعه علمی کشور صورت گیرد و نیاز به تحول در شاخص گذاری و روشهای جمع آوری داده ها داریم. در ادامه دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی در تصمیم سازی و تصمیم گیری وزارت علوم نقش مؤثری ایفا می کند گفت: بحث شبکه سازی مؤسسه می تواند در این زمینه نقش آفرینی کندتا بتوانیم از تمام ظرفیتهای ملی کشور به صورت سازمان یافته و سامان یافته در جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری های نظام علمی کشور حسن استفاده را کنیم. وی با اشاره به توانمندی بالقوه موجود در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: اعتقاد دارم این مؤسسه نقش مؤثری در حرکت نظام علمی کشور ایجاد کند. گفتنی است این مراسم با حضور دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزیر علوم، دکتر جعفر توفیقی مشاورعالی وزیر علوم، دکتر حسین غریبی مشاور وزیر علوم، دکتر احمد داوری اردکانی و جمعی از کارکنان مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در محل این مؤسسه برگزار شد. |
محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید پیام تبریکی خطاب به دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور صادر کرد .
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، متن کامل این پیام بدین شرح است :
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه بر نگذرد
آغاز ماه مهر و سال تحصیلی جدید را به همه استادان، پژوهشگران، فناوران، دانشجویان و کارکنان عزیز و ارجمند دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری کشور صمیمانه تبریک می گویم و تقارن شروع فصل جدید فعالیت دانشگاه ها با ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری را به فال نیک می گیرم و از محضر ایشان بابت تعیین سیاست هایی که مسلماً منشا تحولات و تغییرات اساسی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری کشور عزیزمان خواهد بود، صمیمانه تشکر می کنم.
فرصت را مغتنم می شمارم و از خانواده بزرگ دانشگاهی ایران می خواهم که با بازاندیشی در نقش، توان و مسئولیت خویش در سال پیش رو، افق های نوینی را به روی توسعه و پیشرفت کشور بگشایند و با تعاطی افکار و تشریک مساعی در تنظیم نقشه راه و تعیین برنامه های عملیاتی برای تحقق سیاست های ابلاغی تلاش کنند.
بی شک، «توسعه علمی» کلید توسعه همه جانبه و پایدار است. اگر علم توسعه یابد، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه نیز در مسیر و سمت توسعه و پیشرفت قرار می گیرد و حرکت کشور به سوی اهداف متعالی شتاب می یابد. سخن رهبر معظم انقلاب در این باب گویاست که «اقتدار حقیقی یک ملت در گرو علم است، علم است که بقیه منابع و مایه های اقتدار را به کشور ارزانی می دارد».
امروز استمرار سنت علم اندوزی که با ظهور پیامبر رحمت و معرفت، حضرت ختمی مرتبت(ص) و سریان و جریان زلال وحی در رگ های پیکره سرزمین های اسلامی، جان گرفت، جز با مجاهدت خالصانه در راه گسترش مرزهای دانش امکان پذیر نیست و استادان و پژوهشگران و فناوران و جوانان دانشجوی ایرانی نباید افتخار پیشتازی در این عرصه را به دیگران واگذار کنند.
علم در زمین زنده می روید و درخت دانش در هوای پاک بار می گیرد. دانشگاه که نهادی زنده و پویا و هم پیوند با پیرامون خویش است، متناسب با محیط و فضایی که در آن می زید جان می گیرد و یا کم رمق می شود. دانشگاه فعال، نقاد و سرزنده نشانه حیات و سلامت و دانشگاه منفعل، بی تفاوت و دلمرده علامت رکود و بیماری جامعه است. از دانشگاهی که دارای انضباط، اعتبار و اقتدار علمی است، نظام و جامعه بیشترین سود را می برند و از دانشگاهی که دچار بی قانونی، فساد و بی رونقی علمی شود بیشترین زیان حاصل می شود.
من از همه دانشگاهیان و دانشجویان عزیز می خواهم که با اندیشه و عزمی نو سال جدید تحصیلی را به سال فعالیت و مشارکت در پیشبرد توسعه علمی و کمک به دولت در برآوردن خواسته ها و مطالبات مردم تبدیل کنند. جامعه دانشگاهی نمی تواند و نباید در برابر نیازهای جامعه و مسائل کشور بی تفاوت و نظاره گر باشد، دانشگاه علاوه بر داشتن نقش اساسی در تولید دانش، آموزش، پژوهش و فناوری مسئولیت دارد که به عنوان «کانون تفکر» و «عقل نقاد» جامعه نقش آفرینی کند. لازمه ایفای این نقش به رسمیت شناختن جایگاه واقعی دانشگاه و توجه به حقوق وحرمت دانشگاهیان از سوی نهادهای رسمی کشور است.
دولت تدبیر و امید که برآمده از خواست و رأی اکثریت مردم است، از آغاز تاکنون در پی آن بوده است که فرصت های شکوفایی و توسعه علم را در دانشگاه فراهم سازد و از تنگناهای بیرونی و درونی که جایگاه علم را در دانشگاه و نقش دانشگاه را در جامعه تنزل می دهند، بکاهد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تداوم همین سیاست، خود را از این پس نیز موظف به پیشبرد روند فزاینده تولید علم دردانشگاه»، «بازگرداندن کیفیت علمی به دانشگاه» و ارتقای نقش دانشگاه در حل مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور» می داند.
نکته مهم دیگر اینکه امروز جامعه ما بیش از هر دوره ای به تحکیم بنیان های اخلاقی و ترمیم بافت های آن نیازمند است و ازآنجاکه دانشگاه علاوه بر اینکه بنیادی علمی است، دارای کارکرد فرهنگی نیز هست، به استادان و دانشجویان ارجمند یادآوری میکنم که بر اساس آموزه های مکتبی و تعالیم رهبران و بزرگان دینی، علم و تعلیم و تعلم باید همواره با تهذیب و اخلاق قرین و هم نشین باشد. اینجانب به عنوان یک دانشگاهی از عموم مجاهدان راه دانایی و فناوری و پژوهش خواستارم که با جدیت تمام از سرمایه عمر و توشه جوانی و سرزندگی خود برای همگانی ساختن فضایل اخلاقی در کنار توسعه علم بهره گیرند و پرواز تعالی بخش جامعه در آسمان دنیای جدید را میسر سازند.
امید است همه استادان، محققان، دانشجویان و کارمندان گرانقدر در فضایی آکنده از امید و اعتماد و عقلانیت دست به دست هم دهند و با همدلی و همکاری هرچه بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در عمل به وظایف قانونی، تحقق برنامهها و فراهم آوردن لوازم و قواعد توسعه علمی کشور یاری کنند. وظیفه، برنامه و قاعده ای که فصل مشترک همه آنها، تلاش برای ایجاد و تثبیت فضایی امن، آرام و عقلانی در دانشگاه و تعهد به آزادی تحقیق، تعلیم، نقد و گفت وگو و اقدام در چارچوب خرد و منطق است.
از مدیران دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشگاه ها و مراکز علم و فناوری درخواست دارم که سازوکاری را اتخاذ کنند که هیچ حرکت سرنوشت ساز و سیاست گذاری کلانی در سطح دانشگاه و جامعه، بدون اتکا به منبع دانش و پژوهش صورت نپذیرد و از هیچ کوششی در راستای شتاب بخشیدن به توسعه علمی و تحقق سند چشم انداز علمی کشور دریغ ننمایند.
بار دیگر آغاز فعالیت مراکز آموزش عالی را در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ تبریک گفته و دوره ای پربرکت را در ظلّ عنایات الهی و توجهات حضرت ولی امر (عج) برای دانشگاهیان عزیز و عموم فرهنگیان و فرهیختگان آرزو می کنم.
نقش دانشگاه در آموزش توسعه پایدار
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت دانشگاه در آموزش توسعه پایدار، گفت: نقش دانشگاه در توسعه پایدار به دلیل رویکرد نقادانه به عوامل ناپایداری کنونی و نیز مفهومسازی و تولید دانش و پرورش نگاه نقادانه در میان دانشآموختگان از اهمیت ویژهای برخورد است.
به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جعفر میلیمنفرد در دومین همایش "آموزش عالی و توسعه پایدار" که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در مسیر توسعه و رشد اقتصادی در سده هزاره سوم شاهد نابرابریها، درگیریها و بحرانهای مالی در جهان هستیم و این مسئله نشاندهنده خطرپذیری الگوهای اقتصادی در جهان است. در این مسیر امروزه بحرانهای غذایی و ناگواریهای زیست محیطی به بدترین شکل خود تبدیل شده؛ به گونهای که زیست جهان را تهدید میکند. این در حالیست که مفهوم پایداری بر اساس واقعیتهای جهان بنا شده است.
وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر توجه به اقتصاد سبز بار دیگر پررنگ شده است، افزود: اقتصاد سبز به بهینهسازی زیست بشر و عدالت اجتماعی میپردازد و کمبودهای زیست بوم را کاهش میدهد. از سوی دیگر اقتصاد سبز به مفاهیم کلیدی همچون «فقرزدایی»، «حقوق شهروندی»، «اخلاقیات»، «مردمسالاری»، «حکمرانی بر اساس عدالت و امنیت»، «تنوع فرهنگی»، «الگوهای مصرف» و «حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی» تاکید دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه انتخاب و تغییر سبک زندگی در دست خودمان است، اظهار کرد: در حال حاضر الگوهای مصرف باعث تخریب محیط زیست و تضعیف جوامع شده است و شکاف بین فقرا و ثروتمندان هر چه بیشتر احساس میشود. امروزه نیازمند نگاه جدیدی به چشماندازهای بنیادی جهان هستیم که بر اساس احترام و مراقبت از زندگی، عشق و مهربانی، مردمسالاری و مشارکتپذیری و نگهداری از ثروتهای زمین برای نسلهای آینده بنا شده است.
میلیمنفرد حرکت در مسیر توسعه پایدار را راهی دشوار خواند و افزود: این فرآیند فقط با بازاندیشی مبتنی بر توسعه پایدار امکانپذیر است تا با درک درستی از شرایط بحرانی کنونی و ترسیم مسیر درست، به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: این تغییرات باید مبتنی بر ارزشهای کنونی باشد و تمام بنیادهای آموزشهای عالی برای حرکت در مسیر توسعه بازکاوی شود.
وی با بیان اینکه برای حرکت در مسیر موفقیت، نمیتوان نسخهای از قبل پیچید، اظهار کرد: حرکت در مسیر پایداری و توسعه برآیندی در حال تحول است و همراه با یادگیری درعمل اتفاق میافتد. نقش آموزش پایدار برای گام نهادن در مسیر توسعه جوامع بشری روشن است، چرا که تغییر عادتهای سبک زندگی بشری جزاز توان این نهاد برنخواهد آمد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت دانشگاه در آموزش توسعه پایدار، گفت: نقش دانشگاه در توسعه پایدار به دلیل رویکرد نقادانه به عوامل ناپایداری کنونی و نیز مفهومسازی و تولید دانش و پرورش نگاه نقادانه در میان دانشآموختگان از اهمیت ویژهای برخورد است و حال با توجه به شرایط خطیر کشور و تعیین سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری شایسته است تا در چنین هماندیشیهایی نقشه راه تحقق این سیاستها روشن شود.
میلیمنفرد افزود: امروزه سؤالاتی مطرح میشود که توسعه پایدار جامعه علمی با چه ویژگیهایی روبروست و امروزه ایران در چه سطحی از توسعه پایدار قرار دارد؟ پاسخ به این سؤالات فقط برعهده دانشگاهیان است تا مسیر و نقشه راه را مورد بررسی قرار دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه با جهتدهی به فعالیتهای علمی و برگزاری چنین همایشهایی باید معضلات پیشروی کشور بررسی و مرتفع شود، اظهار کرد: ملت ایران از ما دانشگاهیان درخواست دارند تا با تمام امکانات، در راستای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان پیشگام باشیم و امیدوارم چنین همایشهایی بتواند در این راستا فعالیت کند و مسیر را روشن سازد.
مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با همکاری جمعیت توسعه علمی ایران برگزار میکند:
جلسه هماندیشی با موضوع "دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین" با سخنرانی دکتر مصطفی کریمیان اقبال، در روز سهشنبه مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ساعت ۱۰/۰۰ صبح در محل سالن کنفرانس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی برگزار گردید.
سخنرانی سرکار خانم معصومه قارون عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با موضوع "ارزیابی سواد یادگیری دانشآموختگان رشتههای فنی - مهندسی از طریق سنجش شایستگیهای کانونی و حرفهای آنان " مورخ سهشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ ساعت ۱۰/۰۰ صبح در محل سالن کنفرانس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی برگزار گردید.
جلسه هماندیشی با حضور جناب آقای دکتر یوسف ثبوتی عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با موضوع "چالشهای آموزش عالی ایران" مورخ شنبه ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ساعت ۱۱/۰۰ صبح در محل سالن کنفرانس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با همکاری جمعیت توسعه علمی ایران برگزار گردید.
سخنرانی جناب آقای دکتر سیدهادی مرجائی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با موضوع "تجربه سیاستگذاری آموزش عالی در هند مروری بر اهداف برنامه های پنج ساله آموزش عالی هند در ۳۰ سال گذشته" مورخ سهشنبه ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ساعت ۱۰/۰۰ صبح در محل سالن کنفرانس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی برگزار گردید.
سخنرانی جناب آقای دکتر احمد بخارایی با همکاری جمعیت توسعه علمی ایران با موضوع "چالشهای جامعه شناختی تحقق جامعه خرد بنیان در ایران" مورخ سهشنبه ۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ساعت ۱۰/۰۰ صبح در محل سالن کنفرانس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی برگزار گردید.
سخنرانی جناب آقای دکتر مقصود فراستخواه عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با موضوع "قابلیتها و چالشهای تحقق جامعه خرد بنیان در ایران" مورخ سهشنبه ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ساعت ۱۰/۰۰ صبح در محل سالن کنفرانس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی برگزار خواهد شد.
سخنرانی جناب آقای احمدرضا روشن عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با موضوع "شناسنامه آموزش عالی کجاست؟ (بحثی پیرامون بحران هویت آموزش عالی ایران) " مورخ سهشنبه ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ساعت ۱۰/۰۰ صبح در محل سالن کنفرانس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی برگزار خواهد شد.
جلسه هماندیشی با حضور سخنرانان محترم جناب آقای دکتر مقصود فراستخواه،خانم سیده مریم حسینی و آقای احمدرضا روشن اعضای هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با موضوع "نقش و جایگاه مؤسسه در تدوین بخش آموزش عالی برنامه ششم " در روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ ساعت ۱۱ صبح در سالن کنفرانس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار خواهد شد.