چاپ پنجم کتاب "روش تحقیق آمیخته" ترجمه دکتر مقصود فراستخواه با دستیاری زینب ترکمان به قیمت ۳۶۰ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.
از دو جهت در زندگی علمیام به مباحث روش تحقیق نیازمند بودم و علاقهمند میشدم. نخست اینکه مطالعه کردن و فعالیت پژوهشی، کار روزمرّهام بود، دلیل دوم، درسهایی با عنوان روش تحقیق بود که برعهده میگرفتم و آموختههایم را با دانشجویان خویش (بهویژه در دورههای دکتری) به اشتراک مینهادم.
این کتاب از آن جمله بود و در همان بدو انتشار به دست آوردم، خواندم و از جهاتی برای محققان مفید یافتم. بارها برای تحقیقات خود، یا از باب تهیۀ درس برای کلاسهایم به آن رجوع مجدد داشتم و به دانشجویانم معرفی میکردم. فکر میکردم بهتر است به زبان فارسی نیز ترجمه شود و در اختیار طیف بیشتری از خوانندگان قرار گیرد،
زینب با من در این ترجمه همراه شد ولی همچنان شخصاً برای این ترجمه کار کردم؛ جمله به جمله و عبارت به عبارت. بارها وبارها از نو به فارسی برمیگرداندم و در هر فرصتی مجددا حکّ واصلاح میکردم تا هم به مؤلف محترمِ متن انگلیسی وفادار بمانیم وهم نتیجه در زبان فارسی، همان دلالتها را بکند که اگر خانم دکترهسه بایبر میخواست مطالب خود را به فارسی بنویسد.
این دغدغه سبب میشد من (با وجود در دست بودن فعالیتهای علمی دیگر که چه بسا اهمیت بیشتری هم برایم داشتند) ساعتها، روزها وشبهایم را در بازی با خستگی وبیخوابی، وقف ترجمۀ صحیح این کتاب بکنم، آن اندازه که استطاعت داشتم. اکنون بعد از ماهها کار، این اثر در کسوت پارسی- زبان با ارزش یک فرهنگ وتمدن بزرگ- متفاوت با زبان اصلی آن، به شما خوانندگان علاقهمند تحقیق و تفکر و علم ورزی تقدیم میشود.
همچنین مولف کتاب " شارلن نگی هسه بایبر" (جامعه شناس، دانشگاه بوستون) هدف از انتشار کتاب را اینگونه بیان کرده است:
این کتاب حاوی رویکردی کل نگر به روش تحقیق آمیخته است. کانون توجه کتاب به مسائل تحقیق در روشهای آمیخته است، چه در طرح این روشها و چه در اجرای آنها. رسم رایج این زمانه در حوزه تحقیقات آمیخته، «روش محور» شده است، به جای اینکه روح روش شناسی در آنها باشد.
اکثر تحقیقات که به روش آمیخته انجام میشود همچنان تحت سیطره اثبات گرایی ماندهاند و رویکردهای کیفی در آنها، امری حاشیهای وثانوی است. کتاب حاضر سعی دارد این مناسبات را محل پرسش قرار دهد و مفهوم سازی مجددی دربارۀ روشهای آمیخته از منظر رهیافت کیفی فراهم آورد.
فهمیدن نقش و اهمیت روشهای آمیخته در تحقیقات علوم اجتماعی، سفری است که شاید بهتر باشد با همدیگر وارد آن شویم. در این کتاب تعبیر «ما» مرتب تکرار شده است، تا تأکیدی باشد به این که شما خوانندگان و نویسنده، مسیر این کتاب را با همدیگر میپیمایند. به همین خاطر ما آگاهانه در حال حذف خط سنتی ای در کتابها هستیم که گویا یگانه صدای معتبر، صدای نویسنده است و تجربیات با ارزش خواننده در آنها نادیده گرفته میشود. کتابها بهتر است با رویکرد ذهنهای باز گشوده نوشته شوند و میان نویسنده و خواننده پلی بزنند و از فاصلههایی که اغلب به صورت غیر ضرور برروابط بین آنها تحمیل شده است تا میتوانند بکاهند.
کتاب "شایستگی;های رهبری اثربخش" توسط دکتر جواد پورکریمی، دکتر یونس رومیانی و دکتر مریم سادات قریشی خوراسگانی ترجمه و در ۲۰۲ صفحه به بهای ۲۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.
|
هدف این کتاب آن است که، به خوانندگان، درکی عمیق از شیوههای متعددی به دست دهد که دانشگاهها از طریق آنها میتوانند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کنند. کتاب این کار را با بحث در مورد نظریه های گوناگون مربوط به رابطه های علّی میان فعالیتهای دانشگاه و پیامدهای اقتصادی، و همچنین ارائۀ شواهد کمّی و کیفی به روزشده پشتیبان این بحثها انجام میدهد.
کتاب، با استفاده از ابزارهای نظری و ارائه شواهد، راه ها و درجه تاثیرگذاری فعالیتهای دانشگاهی بر نظم اقتصادی را برای خوانندگان توضیح میدهد و به تحلیل نقاط قوت و ضعف نظامهای دانشگاهی میپردازد؛ با وجود این که، بسیاری از مثالهای این کتاب از کشور اروپایی (به طور عمده، ایتالیا و انگلستان) هستند، امّا، در چشم اندازی تطبیقی، کاربرد آن برای دیگر نظامهای دانشگاهی، بدیهی است.
مخاطبان این کتاب دانشگاهیان، سیاستگذاران، مدیران و متخصصان دانشگاهی هستند؛ امّا برای آن طیف گسترده از خوانندگان عامی نیز که علاقه مند به گسترش دانش خود در زمینه چگونگی تأثیر اقتصادی فعالیتهای علمی، و ساختارها و انگیزههایی هستند که موجب افزایش کارایی و بهره وری در نظام آموزش عالی می شوند، می تواند جذاب باشد. با در نظر گرفتن همین گستردگی خوانندگان بالقوه، مؤلفان تا حد امکان از بکارگیری اصطلاحات فنی اجتناب کرده اند.
برنامه توسعه باید منافع ملی را اصل قرار داده و برمبنای اصول و قواعدی چون رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، برابری و مردم سالاری الگویی برای تخصیص منابع در دوره زمانی مشخص ارائه کند.
اکنون در پایان برنامه ششم توسعه این چنین زمزمه میشود که برنامه هفتم توسعه نه بصورت برنامه ای جامع و نه بصورت برنامه هسته ای (Core Plan) بلکه برمبنای برنامه ای مسأله محور تلاش خواهد کرد در هر بخش از جمله بخش علوم، تحقیقات و فناوری چند مسأله کلیدی و مهم و اولویت دار را حل کند. بخش عتف نیز به تبع سایر بخشها ناگزیر همین رویکرد رادر عمل پیگیری کرد.
مأموریت دبیرخانه در فراهم آوردن فضای گفتمانی مشارکت جویانه بخوبی به سرانجام رسید و مطالعات پشتیبان و بررسیهای آن که در قالب گزارشات تخصصی کوتاه مدت در فرصتهای محدود فراهم آمد هم اکنون منتشر میشود. امید است مورد رجوع و بهره برداری متخصصان برنامه ریزی آموزش عالی قرار گیرد.
این کتاب افول مشاغل امروزی را پیش بینی میکند و افراد و سیستمهایی را که جایگزین آنها میشوند معرفی میکند. به گفته نویسندگان کتاب ریچارد ساسکیند و دانیل ساسکیند، در جامعه مبتنی بر اینترنت، نه نیاز داریم و نه میخواهیم که پزشکان، معلمان، حسابداران، معماران، مشاوران، وکلا و بسیاری دیگر همانند قرن بیستم به کار و فعالیت خود ادامه دهند. آینده مشاغل توضیح میدهد که چگونه فناوریهای با قابلیت فزاینده - از دورکاری گرفته تا هوش مصنوعی- "تخصص عملی" بهترین متخصصان را، اغلب بدون هزینه یا با هزینه کم و بدون تعامل چهره به چهره، در دسترس همگان قرار میدهند. این کتاب مسائل و چالشهای سیاستگذاری در حوزه اشتغال را در دورانی که ماشینها توانایی بیشتری نسبت به انسان در انجام اکثر وظایف خواهند داشت مطرح میکند.
این اثر، الگوی یادگیری در دنیای واقعی را در طیف گستردهای از برنامههای درسی و فعالیتهای فوق برنامه نقد میکند. یک رویکرد تحولی و بین رشتهای از دانش و تخصصها در رشتههایی مانند تجارت، سلامت، مد، ورزش، رسانه، جامعهشناسی و جغرافیا استفاده میکند. در این اثر، نویسندگان و همکاران، از بیست و سه دانشگاه مختلف، تخصص خود را در سه بخش کلی و هفده فصل مجزا در مورد یادگیری در دنیای واقعی به اشتراک گذاشتهاند. در حالی که این کتاب عمدتاً بر اساس نمونهها و مطالعات موردی در دانشگاههای بریتانیا طراحی شده است، اما در سطح بینالمللی نیز قابل اتکا است. شواهد بینالمللی در مورد الگوی یادگیری در دنیای واقعی در عمل از کشورهای ایالات متحده آمریکا، بنگلادش و استرالیا وام گرفته شده است.
کتاب حاضر به دنبال ارائه یک نمای کلی از دیدگاههای موجود بین رشتهای و جامع در مورد چگونگی گنجاندن الگوی یادگیری دنیا واقعی در برنامههای درسی آموزش عالی است تا امکان یادگیری موفقیتآمیز، کاربردی و مادامالعمر را برای دانشجویان مهیا کند.
علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.
علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.