پیام خود را بنویسید
 

چاپ کتاب شایستگی‌های رهبری اثربخش

 | تاریخ ارسال: 1404/2/6 | 

کتاب "شایستگی;های رهبری اثربخش" توسط دکتر جواد پورکریمی، دکتر یونس رومیانی و دکتر مریم سادات قریشی خوراسگانی ترجمه و در ۲۰۲ صفحه به بهای ۲۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مترجمان در مقدمه کتاب چنین آورده‌اند:
 
 بسیاری از صاحبنظران مفهوم و تعریف رهبری را از دیدگاههای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار می دهند و جستجو برای تعریف واحد از رهبری تقریبا نشدنی است چراکه تعریف رهبری بستگی بهبررسی‌های صاحب‌نظر، نوع مشکل، وضعیط مطالعه و... دارد و بسیاری از فعالیتها و سازمانها براساس تنوع فعالیتهای سازمان تعاریف مختلفی از رهبری تدوین مدنظر قرار می­دهند. در تعاریف موجود رهبری به موارد مختلفی مانند ویژگی­ها و صفات فردی، رفتار فردی، نفوذ بر دیگران، الگوهای تعاملی، روابط و نقش­ها(وظایف)، تصور دیگران درباره نفوذ رهبر پرداخته‌ شده است. یکی از مواردی که در تعاریف رهبری باید مورد توجه قرار گیرد شایستگی­های رهبری(رهبر) است. به عبارتی رهبری می­تواند رهبر باشد که این ویژگی­ها یا شایستگی­ها را داشته باشد.
نوشتار حاضر که ترجمه کتابی تحت عنوان شایستگی­های رهبری اثربخش در آموزش‌عالی است که با رویکردی پژوهشی و البته کاربردی، به‌وسیله رالف ای. گیگلیوتی تألیف شده و توسط انتشارات امرالد در سال ۲۰۱۹ منتشرشده است. این کتاب مشتمل بر ۱۱ فصل است. 
 

علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.

فصلنامه علمی پژوهشی؛ پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی در سی و یکمین سال انتشار به شماره ۱۱۵ رسید. 

 | تاریخ ارسال: 1404/1/24 | 

شماره ۱۱۵ فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، در سی و یکمین سال انتشار به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر مریم حسینی لرگانی بصورت الکترونیکی منتشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه مقالات زیر منتشر شده است:
 
◄تحلیل جریان دانش در فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی  تالیف: مریم برادران حقیر

ساخت و اعتباریابی مقیاس رهبری اخلاقی پایدار در نظام آموزش عالی ایران  تالیف: مهدی محمدی، راضیه کریمی

◄ارائه چارچوب مفهومی آموزش پژوهش محور در نظام آموزش عالی ایران تالیف: زهرا رشیدی

◄قدرت نرم و بین المللی سازی آموزش عالی در پرتو ارتقای جایگاه دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی تالیف:مرتضی اسمعیلی، مظفر حسنوند، مریم مظاهری


◄ ارزیابی سیاست های خصوصی سازی آموزش عالی دولتی؛ مطالعه موردی آموزش عالی ایران تالیف: سید اسماعیل موسوی، ذکیا عباسی، لیلا ایزدی، مریم قاسمی، رحیم صفری

◄ ارائه الگوی دانشگاه دیجیتال در دانشگاه‌های پیام نور تالیف: سمیه زارعی، ابوالفضل گائینی، مریم احمدی فرد

هوش اخلاقی در دانشگاه: کارکنان غیر هیئت علمی تالیف: اسماعیل جعفری، سمیه رحیمی، مریم سعداله      
  
 مشاهده نسخه الکترونیکی فصلنامه ...

شماره سوم فصلنامه اقتصاد توسعه دانش بنیان منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1404/1/23 | 

 شماره سوم فصلنامه "اقتصاد توسعه دانش بنیان" به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر یعقوب انتظاری منتشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه مقالات زیر منتشر شده است:

تجربه اثربخشی محققان ایرانی برای توسعه پایدار در مؤسسات مأموریت محور آموزش عالی _ ترس ولرز میان قابلیت های درونی و واقعیت های بیرونی
مقصود فراستخواه

بررسی پویایی‌های متقابل رضایت شغلی، جستجوی شغل و تغییرات شغلی
حشمت اله عسگری، احمدرضا عالی

محاسبه و بررسی وزن رفاهی استان‌های ایران طی بازه زمانی ۱۳۹۸-۱۳۸۰
یعقوب فاطمی زردان، احمد بخشی، مهدی محمودزاده

تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر کاهش نرخ تورم و بیکاری
سید محمد مستولی زاده، معصومه سیلسپور

پاندمی کرونا و بین‌المللی شدن آموزش عالی در ایران: فرصت‌ها و چالش‌ها
سپیده بهروزی فر، رضا منیعی

نقدی بر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت: گسسته از گذشته، بیگانه با حال و گریزان از آینده
حمید جاودانی



این شماره از مجله در ۱۶۰صفحه و به بهای سیصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد.

 

کتاب رصد اشتغال دانش آموختگان در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و ۹۹-۱۴۰۰ منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1403/8/28 | 
وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و ۱۴۰۰-۱۳۹۹ توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منتشر شد. 

 

به گزارش روابط عمومی موسسه در پیشگفتار و مقدمه کتاب چنین بیان شده است: از جمله وظایف و مأموریت‌های «مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی»، ایجاد و مدیریت پایگاه اطلاعات آموزش عالی، جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها و تهیه انواع گزارش‌های آماری مستمر است. تاکنون آمار ثبت‌نام شدگان، دانشجویان، دانش‌آموختگان، آموزشگران دانشگاهی و کارکنان غیرآموزشی و آمارهای مقایسه‌ای مربوط به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی و نیز مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در قالب جداول آماری در کتاب‌های سالیانه با عنوان «آمار آموزش عالی ایران» چاپ و به طور مستمر در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گرفت.
با توجه به تأکید بر لزوم استمرار فعالیت‌ها و انتشار نتایج رصد ثبتی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، به طور سالیانه، مقرر شد سالنامه آماری وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از این پس به طور منظم تهیه و منتشر شود. گزارش حاضر پنجمین شماره از این سلسله گزارش‌ها است که نتایج رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان سال‌های تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را در قالب جداول، نمودارها و نقشه‌های توزیع جغرافیایی ارائه نموده است.
همچنین محمد عزیزی مجری طرح نیز در بخشی از مقدمه گفته است: از آنجا که موضوع اشتغال دانش‌آموختگان و مسائل بازار کار از موضوعات تخصصی پژوهشی مؤسسه در دهه‌های قبل بوده و به‌جرأت می‌توان گفت که چالش‌های کنونی بازار کار متخصصان در مطالعات یک الی دو دهه قبل مؤسسه بررسی و پیامدهای برخی روندهای شکل گرفته هشدار داده شده بود، اجرای طرح مطالعاتی تدوین الگوی ثبتی و پیمایشی رصد دانش‌آموختگان در بازار کار در سال ۱۳۹۴ در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آغاز و نتایج آن در پاییز سال ۱۳۹۶ منتشر شد. با استقبال مخاطبان، ذی‌نفعان و نهادهای مرتبط با موضوع رصد اشتغال از الگو و نتایج رصد، انجام مستمر آن در قالب ردیابی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از طریق سامانه‌های ملی کشور که یکی از زیر پروژه‌های «آموزش عالی مهارتی و نظام صلاحیت حرفه‌ای» از مجموعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی است در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.

چاپ کتاب آموزش ترکیبی یک قطعه از جورچین بقای آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: 1403/8/1 | 

کتاب  آموزش ترکیبی یک قطعه از جورچین بقای آموزش عالی (راهنمای عملی) توسط دکتر زهرا رشیدی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تالیف و در ۲۴۸ صفحه به بهای ۲۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد. 

 
به گزارش روابط عمومی موسسه مولف در مقدمه کتاب چنین آورده:
 ما در عصری زندگی می‌کنیم که به آن عصر دیجیتال می‌گویند. وقتی به چیزی عنوان عصر اطلاق می‌شود، به این معنا است که در آن بازه زمانی روش‌ها و ابزارهای کسب ثروت و قدرت خاص خود را دارد.  مثلا در عصر صنعتی نیروی کار و سرمایه و در عصر جدید فناوری‌های تحول آفرین (برافکن) حرف اول را می‌زنند. همراه با فناوری‌های تحول آفرین در نظام آموزشی و گرایش بسیاری از دانشگاه‌ها در بکارگیری آن در طراحی برنامه‌های درسی و اجرای آن در کلاس‌ها و همچنین تجربه بسیار مفید دانشگاه‌ها در دوران همه‌گیری در زمینه برگزاری کلاس‌های مجازی فرصت مناسبی برای ترکیب کلاس‌های حضوری و مجازی و استفاده از ظرفیت‌های تجربه شده فراهم آمد. آموزش ترکیبی در این عصر به صورت قطعه‌ای از جورچین برای بقا آموزش دانشگاهی مورد توجه قرارگرفت. آموزش ‌ترکیبی رویکردی در آموزش است که با به رسمیت شناختن تفاوت یادگیرندگان در زمان، سرعت، روش یادگیری و مکان یادگیری ایده‌آل، «کنترل یادگیری» را به دست فراگیران می‌دهد. همچنین با توسل به تنوع در اجزاء برنامه درسی، ارائه‌دهندگان و استفاده از روش‌ها و رسانه‌های مختلف یاددهی، آموزش را شخصی کرده و عمق یادگیری را برای درصد بیشتری از یادگیرندگان به سطح تسلط ارتقاء می‌بخشد. در این روش به کمک فناوری و با توجه به نیازهای فردی، ترکیبی هنرمندانه از روش‌های تعاملی برون خط، برخط و حضوری با مواد درسی رخ می‌دهد؛ بنابراین تجربه خوشایندتری از یادگیری برای فراگیران خلق می‌شود. توسعه هدفمند محیط‌های یادگیری و آموزش ترکیبی موثر توامان با پشتیبانی از یادگیری‌های مبتنی بر پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری، یک هدف راهبردی در حوزه آموزش عالی است. آموزش ترکیبی طیف وسیعی از امکانات را برای طراحی مجدد دوره‌های آموزشی به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی متنوع دانشجویان فراهم می‌کند. این طراحی دوباره مستلزم مفهوم‌سازی مجدد و بازسازی بسترهای تدریس و یادگیری است و بدین معنا است که اساتید باید درک روشنی از الزامات اجرایی مربوطه برای دوره‌های آموزش ترکیبی ساختار یافته و مؤثر داشته باشند.


چاپ کتاب دانشگاه و اقتصاد

 | تاریخ ارسال: 1403/7/22 | 

کتاب دانشگاه و اقتصاد "مسیرهایی برای رشد و توسعه اقتصادی" تألیف الدو جینا و فدریکا روسی توسط دکتر یزدان ابراهیمی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دکتر زهرا چاووشی ترجمه و در ۲۳۴ صفحه به بهای ۲۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه مترجمان در مقدمه کتاب چنین آورده‌اند:
 

هدف این کتاب آن است که، به خوانندگان، درکی عمیق از شیوه‎های متعددی به دست دهد که دانشگاه‎ها از طریق آنها می‎توانند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کنند. کتاب این کار را با بحث در مورد نظریه ‏های گوناگون مربوط به رابطه‎ های علّی میان فعالیت‏های دانشگاه و پیامدهای اقتصادی، و همچنین ارائۀ شواهد کمّی و کیفی به روزشده پشتیبان این بحث‎ها انجام می‎دهد.
کتاب، با استفاده از ابزارهای نظری و ارائه شواهد، راه ها و درجه تاثیرگذاری فعالیت‏های دانشگاهی بر نظم اقتصادی را برای خوانندگان توضیح می‏دهد و به تحلیل نقاط قوت و ضعف نظامهای دانشگاهی میپردازد؛ با وجود این که، بسیاری از مثال‏های این کتاب از کشور اروپایی (به طور عمده، ایتالیا و انگلستان) هستند، امّا، در چشم‎ اندازی تطبیقی، کاربرد آن برای دیگر نظامهای دانشگاهی، بدیهی است.
   مخاطبان این کتاب دانشگاهیان، سیاست‏گذاران، مدیران و متخصصان دانشگاهی هستند؛ امّا برای آن طیف گسترده از خوانندگان عامی نیز که علاقه ‏مند به گسترش دانش خود در زمینه چگونگی تأثیر اقتصادی فعالیتهای علمی، و ساختارها و انگیزههایی هستند که موجب افزایش کارایی و بهره ‏وری در نظام آموزش­ عالی می­ شوند، می تواند جذاب باشد. با در نظر گرفتن همین گستردگی خوانندگان بالقوه، مؤلفان تا حد امکان از بکارگیری اصطلاحات فنی اجتناب کرده اند.

علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.

چاپ کتاب رصد اشتغال دانش آموختگان در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷

 | تاریخ ارسال: 1403/7/9 | 

کتاب رصد اشتغال دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ توسط تیم تحقیقاتی پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تألیف و از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه در پیشگفتار کتاب چنین بیان کرده است: از جمله وظایف و مأموریت‌های «مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی»، ایجاد و مدیریت پایگاه اطلاعات آموزش عالی، جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها و تهیه انواع گزارش‌های آماری مستمر است. تاکنون آمار ثبت‌نام شدگان، دانشجویان، دانش‌آموختگان، آموزشگران دانشگاهی و کارکنان غیرآموزشی و آمارهای مقایسه‌ای مربوط به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی و نیز مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در قالب جداول آماری در کتاب‌های سالیانه با عنوان «آمار آموزش عالی ایران» چاپ و به طور مستمر در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گرفت.
با توجه به تأکید بر لزوم استمرار فعالیت‌ها و انتشار نتایج رصد ثبتی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، به طور سالیانه، مقرر شد سالنامه آماری وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از این پس به طور منظم تهیه و منتشر شود. گزارش حاضر پنجمین شماره از این سلسله گزارش‌ها است که نتایج رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ را در قالب جداول، نمودارها و نقشه‌های توزیع جغرافیایی ارائه نموده است.
همچنین محمد عزیزی مجری طرح نیز در بخشی از مقدمه گفته است: 
از آنجا که موضوع اشتغال دانش‌آموختگان و مسائل بازار کار از موضوعات تخصصی پژوهشی مؤسسه در دهه‌های قبل بوده و به‌جرأت می‌توان گفت که چالش‌های کنونی بازار کار متخصصان در مطالعات یک الی دو دهه قبل مؤسسه بررسی و پیامدهای برخی روندهای شکل گرفته هشدار داده شده بود، اجرای طرح مطالعاتی تدوین الگوی ثبتی و پیمایشی رصد دانش‌آموختگان در بازار کار در سال ۱۳۹۴ در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آغاز و نتایج آن در پاییز سال ۱۳۹۶ منتشر شد. با استقبال مخاطبان، ذی‌نفعان و نهادهای مرتبط با موضوع رصد اشتغال از الگو و نتایج رصد، انجام مستمر آن در قالب ردیابی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از طریق سامانه‌های ملی کشور که یکی از زیر پروژه‌های «آموزش عالی مهارتی و نظام صلاحیت حرفه‌ای» از مجموعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی است در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.



 
 
 

مطالعات پشتیبان برنامه هفتم پیشرفت در بخش علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1403/4/12 | 

کتاب مطالعات پشتیبان برنامه هفتم پیشرفت در بخش علوم، تحقیقات و فناوری به همت دکتر غلامرضا ذاکرصالحی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر کمیسیون تدوین و تلفیق بخش عتف برنامه هفتم پیشرفت توسط انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد. 

به گزارش روابط عمومی موسسه در بخشی از پیشگفتار و مقدمه کتاب چنین آمده است: 
 مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با سابقه بیش از ۵۵ سال به عنوان کانون تفکر آموزش عالی از تجربه زیسته ارزشمندی برخوردار است. این تجربه در سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در قالب انجام مطالعات پشتیبان و کلان پروژه‌های تحقیقاتی شکل گرفته است. مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در ادوار گذشته به عنوان عضو کارگروه تدوین بخش آموزش عالی در تدوین برنامه‌های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم ایفای نقش نموده است تا اینکه در مقطع اخیر در آستانه پایان دوره برنامه ششم توسعه با ابلاغ مقام عالی وزارت مسئولیت تلفیق احکام بخش آموزش عالی برنامه هفتم پیشرفت را برعهده گرفت و از این پس با بهره‌گیری از تجارب گذشته و با اتخاذ رویکرد
استفاده از خرد جمعی و بهره‌مندی از مشارکت ذی‌نفعان در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی، جلسات بحث و هم‌اندیشی و انجام مکاتبات مختلف با مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تلاش نمود تا پس از آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه اول تا ششم و مطالعه موانع تحقق اهداف برنامه‌های قبلی به تدوین احکام پیشنهادی جهت تدوین احکام برنامه هفتم پیشرفت اقدام نماید.
برهمین اساس و در ذیل دو سیاست کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم (دام عزه) انقلاب شامل:
۱- فزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری‌سازی آن‌ها به ویژه در حوزه‌های اطلاعات و ارتباطات و زیست فناوری، ریز فناوری و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر
۲- روزآمدسازی و ارتقاء نظام آموزشی و پژوهشی کشور
احکام تحول و مؤثری تدوین و پیشنهاد نماید و هر چند در فرایند بررسی پیشنهادات در مراحل مختلف از جمله سازمان محترم برنامه و بودجه و مجلس‌ شورای اسلامی برخی از آنچه پیشنهاد شده بود دست‌خوش حذف یا تغییر شد. لکن خوشبختانه احکام تحول خوبی داشت؛ نهایی و مصوب شد که از آن جمله عبارتست از موضوع آموزش مهارتی، نیازمحور و کاربردی، اتخاذ سیاست‌های جذب و نگهداشت نخبگان، مدیریت بهینه منابع مالی دانشگاه‌ها و پیش‌بینی سهم مستقل برای پژوهش و فرهنگ در اعتبارات دانشگاه‌ها.
برنامه ­های توسعه می­ توانند بین آرمان‌خواهی و واقع بینی پل بزنند. هم چنین قادرند بین اهداف کلان، اهداف کمّی، اهداف کیفی و شاخص­ها یک ارتباط معنادار برقرار کنند. برنامه با پیش­ بینی ­های خود می­ تواند منابع جدید خلق کند. یک برنامه خوب توسعه­ ای باید آیینه تمام نمای مطالبات ذی­نفعان و مجریان آن باشد نه محصول ذهنیت­های مدیران.

برنامه توسعه باید منافع ملی را اصل قرار داده و برمبنای اصول و قواعدی چون رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، برابری و مردم سالاری الگویی برای تخصیص منابع در دوره زمانی مشخص ارائه کند.
اکنون در پایان برنامه ششم توسعه این چنین زمزمه می­شود که برنامه هفتم توسعه نه بصورت برنامه ­ای جامع و نه بصورت برنامه هسته­ ای (Core Plan) بلکه برمبنای برنامه ­ای مسأله محور تلاش خواهد کرد در هر بخش از جمله بخش علوم، تحقیقات و فناوری چند مسأله کلیدی و مهم و اولویت ­دار را حل کند. بخش عتف نیز  به تبع سایر بخشها ناگزیر همین رویکرد رادر عمل پیگیری کرد.
مأموریت دبیرخانه در فراهم آوردن فضای گفتمانی مشارکت جویانه بخوبی به سرانجام رسید و مطالعات پشتیبان و بررسی­های آن که در قالب گزارشات تخصصی کوتاه مدت در فرصت­های محدود فراهم آمد هم اکنون منتشر می­شود. امید است مورد رجوع و بهره­ برداری متخصصان برنامه ریزی آموزش عالی قرار گیرد.


آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1403/2/30 | 

کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به همت گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه در ۱۸۷ صفحه، به بهای پنج میلیون و پانصد هزار ریال توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب شامل شش فصل است که در هر فصل آن به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. در فصل اول تا فصل سوم آن آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و... ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی به تصویر کشیده شده است.
فصل پنجم کتاب شامل آمار کارکنان غیر آموزشی است که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت، و وابستگی، ارائه شده است. در فصل ششم، فصل آخر کتاب روند رشد برخی از اقلام آماری در دوره ده ساله بررسی شده است.
جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند است.
همچنین در این کتاب، تعاریف و مفاهیم استاندارد مصوب کمیته آمار بخشی علوم تحقیقات و فناوری ملاک عمل بوده است.

 

آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1403/2/30 | 

کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به همت گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه در ۱۸۷ صفحه، به بهای پنج میلیون و پانصد هزار ریال توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب شامل شش فصل است که در هر فصل آن به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. در فصل اول تا فصل سوم آن آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و... ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی به تصویر کشیده شده است.
فصل پنجم کتاب شامل آمار کارکنان غیر آموزشی است که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت، و وابستگی، ارائه شده است. در فصل ششم، فصل آخر کتاب روند رشد برخی از اقلام آماری در دوره ده ساله بررسی شده است.
جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند است.
همچنین در این کتاب، تعاریف و مفاهیم استاندارد مصوب کمیته آمار بخشی علوم تحقیقات و فناوری ملاک عمل بوده است.

 

کتاب آئین نامه تالیف و انتشار کتاب های درسی دانشگاهی منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1403/1/15 | 

پیرو ابلاغ آئین نامه تالیف و انتشار کتاب های درسی دانشگاهی توسط دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، کتاب ضمائم آئین مذکور به همت دکتر سیده مریم حسینی و دکتر سید اسماعیل موسوی اعضای هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با همکاری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مرکز نشر دانشگاهی و سازمان سمت منتشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در بخشی از مقدمه کتاب چنین آمده است:
 کتاب درسی دانشگاهی جامع و روزآمد یکی از ابزارهای مهم تحقق اهداف آموزشی و تربیتی در نظام آموزش عالی است. کتاب درسی باکیفیت در فرایند یاددهی ـ یادگیری به ارتقای کیفیت آموزش، تحقق آموزش اثربخش و درنتیجه، تربیت نیروی انسانی دانا، توانا و امیدآفرین منجر خواهد شد. در کنار یاددهنده و یادگیرنده، محتوا به مثابه ضلع سوم این سه گانه یکی از عناصر مهم در تحقق اهداف نظام آموزش عالی است. همچنین، کارشناسان برای کتاب درسی به مثابه بسته اصلی محتوای آموزشی کارکردهای گستردهای قائل اند و از آن به رسانه آموزشی ـ تربیتی یاد می کنند. این آیین نامه به منظور ساماندهی فرایندهای تألیف، تدوین و نشر کتابهای درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و کمک به تولید محتوای آموزشی روزآمد و سازگار با زیست بوم جمهوری اسلامی ایران و اهداف "سند دانشگاه اسلامی"، "بیانیه گام دوم انقلاب" و با هدف تحقق اولویتهای پنجگانه ذیل تهیه و تنظیم شده است:
۱- مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری ۲- آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند ۳- نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری ۴- شاگرد فناور و نوآورپروری ۵-تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش
آثاری که مطابق با این آیین نامه تدوین و تولید شوند، به مثابه منبع اصلی یا فرعی مندرج در سرفصل مصوب دروس رشته های مختلف قرار خواهند گرفت.


چاپ کتاب آینده مشاغل

 | تاریخ ارسال: 1402/12/12 | 

کتاب آینده مشاغل "چگونه فناوری، کار متخصصان را متحول خواهد کرد؟" تألیف ریچارد و دنیل ساسکیند توسط دکتر سید اسماعیل موسوی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و الهام جعفریان ترجمه و در ۳۹۱ صفحه به بهای ۳۷۰ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه مترجمان در مقدمه کتاب چنین آورده‌اند:
 

این کتاب افول مشاغل امروزی را پیش بینی می‌کند و افراد و سیستم‌هایی را که جایگزین آنها می‌شوند معرفی می‌کند. به گفته نویسندگان کتاب ریچارد ساسکیند و دانیل ساسکیند، در جامعه مبتنی بر اینترنت، نه نیاز داریم و نه می‌خواهیم که پزشکان، معلمان، حسابداران، معماران، مشاوران، وکلا و بسیاری دیگر همانند قرن بیستم به کار و فعالیت خود ادامه دهند. آینده مشاغل توضیح می‌دهد که چگونه فناوری‌های با قابلیت فزاینده - از دورکاری گرفته تا هوش مصنوعی-  "تخصص عملی"  بهترین متخصصان را، اغلب بدون هزینه یا با هزینه کم و بدون تعامل چهره به چهره، در دسترس همگان قرار می‌دهند. این کتاب مسائل و چالش‌های سیاستگذاری در حوزه اشتغال را در دورانی که ماشین‌ها توانایی بیشتری نسبت به انسان در انجام اکثر وظایف خواهند داشت مطرح می‌کند.

علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.

چاپ کتاب پداگوژ‌های کاربردی در آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: 1402/11/23 | 

کتاب پداگوژ‌های کاربردی در آموزش عالی تألیف داون ا. مورلی و دکتر گلم جامی توسط دکتر زهرا رشیدی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ترجمه و در ۳۸۴ صفحه به بهای ۳۷۰ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد. 

 
به گزارش روابط عمومی موسسه مترجم در مقدمه کتاب چنین آورده:
 

 این اثر، الگوی یادگیری در دنیای واقعی را در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های درسی و فعالیت‌های فوق برنامه نقد می‌کند. یک رویکرد تحولی و بین رشته‌ای از دانش و تخصص‌ها در رشته‌هایی مانند تجارت، سلامت، مد، ورزش، رسانه، جامعه‌شناسی و جغرافیا استفاده می‌کند. در این اثر، نویسندگان و همکاران، از بیست و سه دانشگاه مختلف، تخصص خود را در سه بخش کلی و هفده فصل مجزا در مورد یادگیری در دنیای واقعی به اشتراک گذاشته‌اند. در حالی که این کتاب عمدتاً بر اساس نمونه‌ها و مطالعات موردی در دانشگاه‌های بریتانیا طراحی شده است، اما در سطح بین‌المللی نیز قابل اتکا است. شواهد بین‌المللی در مورد الگوی یادگیری در دنیای واقعی در عمل از کشورهای ایالات متحده آمریکا، بنگلادش و استرالیا وام گرفته شده است.

کتاب حاضر به دنبال ارائه یک نمای کلی از دیدگاه‌های موجود بین رشته‌ای و جامع در مورد چگونگی گنجاندن الگوی یادگیری دنیا واقعی در برنامه‌های درسی آموزش عالی است تا امکان یادگیری موفقیت‌آمیز، کاربردی و مادام‌العمر را برای دانشجویان مهیا کند.



چاپ کتاب بازاندیشی درباره آموزش 

 | تاریخ ارسال: 1402/10/2 | 

کتاب بازاندیشی درباره آموزش تالیف مطهره حمزه رباطی و حمید جاودانی توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه مولفان در مقدمه کتاب چنین آورده اند:

در پی نوآوری و پیشرفت فناوری، نااطمینانی‌هایی در جهان به وجود آمده است، به‌ویژه اینکه می‌دانیم آدمواره‌ها بیش از هزاران کار روزمره را در اختیار خود گرفته‌اند و بسیاری از کارهای با مهارت اندک را در اقتصادهای پیشرفته و کشـورهای در حال توسعه را از میان خواهند برد. هم‌هنگـام، فنـاوری فرصت‌هـایی می‌آفریند و راه را برای کارهای نوین و جایگزین هموار می‌کند، بهـره‌وری را افزایش می‌دهد و خدمت‌رسانی عمومی را بهبود می‌بخشد. هنگامی که ما دامنه چالش برای آمادگی برای کار آینده را در نظر می‌گیریم، شایسته است دریابیم که بسیاری از کودکانی که هم‌اکنون در دبستان درس می‌خوانند در آینده، بسان بزرگسال‌ها به کارهایی خواهند پرداخت که امروزه حتی وجود ندارد». از این رو پافشاری بر پرورش توانمندی‌های ویژه از جمله؛ توانمندی‌های شناختی پیچیده (حل‌مسئله پیچیده)، و توانمندی‌های رفتاری- اجتماعی که برای زمینۀ کاری و اشتغال دانش‌آموختگان بسیار مهم و پراهمیت هستند،. از بایستگی‌های (الزامات) یادگیری به شمار می‌آید.

علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.


انتشار کتاب سرمایه انسانی تحلیل نظری و تجربی

 | تاریخ ارسال: 1402/9/28 | 

کتاب سرمایه انسانی تحلیل نظری و تجربی تالیف محمدجواد صالحی با دیباجه مقصود فراستخواه و ویراستاری علمی گشتاسب مظفری توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مولف در مورد کتاب پنین بیان کرده اند:
سرمایه انسانی  اگرچه یک وجه تعریفی، تکنیکی و محاسباتی دارد، با متغیرها و مولفه هایی  همچون تحصیلات و تجربه ساخته می شود و به "دانش نهادینه شده در فرد" می انجامد، آثاری بازاری و غیربازاری، فردی و اجتماعی و یا خصوصی و عمومی دارد (که بخش اعظم این کتاب نیز بدانها پرداخته است) اما در سویه دیگر خود واجد فلسفه و معنایی است که برای همه جوامع بویژه جامعه ما یک وجه معمایی ایجاد می کند. سرمایه انسانی نیازمند ساختارهایی عقلانی و عرفی، عادلانه، برابر و آزادمنشانه است، اما برای تغییر و فراهم آوردن چنین شرایطی نیز تکیه گاهی جز سرمایه انسانی وجود ندارد. سرمایه انسانی بخشی از زیست بوم یک جامعه است و با هم افزایی دیگر سرمایه هاست که می تواند اثر خود را در توسعه پایدار یک جامعه نشان بدهد. کم و کیف سرمایه انسانی تابعی از مناسبات قدرت، وضعیت نهادی ، موقعیت ساختاری و حقوقی و گفتمانی و نوع توزیع قدرت و اختیارات و منابع است. استفاده از این سرمایه و جلوگیری از به هدررفتن و مهاجرت آن مستلزم نگاهی رئالیستی و نه ایده آلیستی به سرمایه انسانی است و نگاهی تحول خواهانه که می داند دردهای ما در سرمایه انسانی است و دوا نیز در اوست.

 

علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.


آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1402/9/22 | 

کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰به همت گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه در ۱۸۷ صفحه، به بهای چهار میلیون و پانصد هزار ریال توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب شامل شش فصل است که در هر فصل آن به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. در فصل اول تا فصل سوم آن آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و... ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی به تصویر کشیده شده است.
فصل پنجم کتاب شامل آمار کارکنان غیر آموزشی است که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت، و وابستگی، ارائه شده است. در فصل ششم، فصل آخر کتاب روند رشد برخی از اقلام آماری در دوره ده ساله بررسی شده است.
جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند است.
همچنین در این کتاب، تعاریف و مفاهیم استاندارد مصوب کمیته آمار بخشی علوم تحقیقات و فناوری ملاک عمل بوده است.

 

نسخه الکترونیکی شماره ۱۰۸ فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1402/9/1 | 

شماره ۱۰۸ فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مدیرمسئولی علی باقر طاهری نیا و سردبیری مریم حسینی بصورت الکترونیکی منتشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی" مقالات زیر منتشر شده است:
◄ سرمایه انسانی و آثار غیربازاری آن در ایران و سایر مناطق جهان تالیف محمد جواد صالحی   
◄ سامانه تصمیم یار برای تخصیص منابع مالی در دانشگاه: الزامات و پیامدها تالیف: ابوالقاسم نادری کاظم فتح تبار فیروزجائی، میترا عزتی، مصطفی دین محمدی
◄مفهوم سازی برنامه درسی سبز در نظام آموزش عالی ایران تالیف: سیده مریم حسینی لرگانی
◄ شناسایی و انتخاب راهبردهای مناسب برای تلفیق مدیریت سبز در ساختار دانشگاه رازی: یک تحلیل آمیخته‌ی متوالی-اکتشافی تالیف: حدیث اسماعیلی، لاله صالحی، فیض‌الله منوری فرد

◄ رویکردی آمیخته در شناسایی آسیب های فرایند هدایت تحصیلی ـ شغلی (مورد مطالعه: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران) تالیف: سوگل یزدان خو، مرضیه دهقانی، کیوان صالحی
◄ بررسی روانشناختی نگرش و انگیزش دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی  نسبت به رشتۀ تحصیلی و آیندۀ شغلی تالیف: شیما ابراهیمی، زهرا جهانی
◄روایتی از جلسه های دفاع از پایان نامه: پژوهشی قوم نگارانه تالیف: شیرکوه محمدی، کویستان محمدیان شریف، جمال سلیم

 

شماره صد و شش فصلنامه علمی پژوهشی؛ پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1402/8/28 | 

شماره ۱۰۶ فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مدیرمسئولی علی باقر طاهری نیا، سردبیری مقصود فراستخواه و مدیریت داخلی سید اسماعیل موسوی منتشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی" مقالات زیرمنتشر شده است:
  •  تشکل­های دانشجویی مکان­هایی برای تعمیق تجربه آزادی؛ تلاشی برای امکان­پذیر کردن روایتی بدیل از تاریخ دانشگاه در ایران تالیف رضا صمیم
    سیاست­های فرهنگی دانشگاه: نسبت میان آرمان تا واقعیت تالیف  فاطمه جواهری، مینا هلالی ستوده
  • ◄ گذار از حکمروایی دولت­گرا به حکمروایی خوب آموزش­ عالی: الگوی برخاسته از نظریه بر پایه (GT) تالیف الهام حریریان توکلی، مقصود فراستخواه، بهارک شیرزاد کبریا، فاطمه حمیدی­ فر
  • ◄ کاوشی در گستره حکمرانی علم: مروری قلمرویی تالیف حسین قلی­ پور، رضا عبیری
  • ◄ شناسایی ابعاد و مؤلفه­ های کلیدی اشتغال­ پذیری دانش­ آموختگان کارشناسی دوره­ های علوم رفتاری دانشگاه تالیف مرتضی فرنگ، محمد قهرمانی، محمود ابوالقاسمی، فرنوش اعلامی
  • ◄ سنجش تعاملات دانشگاه، صنعت، دولت و جامعه در مقالات علمی حوزه مهندسی برق و الکترونیک ایران با رویکرد مدل مارپیچ چهارگانه تالیف افسانه حاضری، سحر زارع خورمیزی
  • ◄  شناسایی مؤلفه ­های شایستگی مدرسان در محیط یادگیری الکترونیکی بر مبنای رویکرد سازنده­ گرایی، محبوبه اسلمی، ناهید اوجاقی

 
این شماره از مجله در ۲۹۰ صفحه در دسترس علاقمندان می باشد.

 

چاپ کتاب رصد اشتغال دانش آموختگان در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶

 | تاریخ ارسال: 1402/2/31 | 

کتاب رصد اشتغال دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ توسط تیم تحقیقاتی پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تألیف و از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه در پیشگفتار کتاب چنین بیان کرده است: از جمله وظایف و مأموریت‌های «مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی»، ایجاد و مدیریت پایگاه اطلاعات آموزش عالی، جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها و تهیه انواع گزارش‌های آماری مستمر است. تاکنون آمار ثبت‌نام شدگان، دانشجویان، دانش‌آموختگان، آموزشگران دانشگاهی و کارکنان غیرآموزشی و آمارهای مقایسه‌ای مربوط به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی و نیز مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در قالب جداول آماری در کتاب‌های سالیانه با عنوان «آمار آموزش عالی ایران» چاپ و به طور مستمر در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گرفت.
با توجه به تأکید بر لزوم استمرار فعالیت‌ها و انتشار نتایج رصد ثبتی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، به طور سالیانه، مقرر شد سالنامه آماری وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از این پس به طور منظم تهیه و منتشر شود. گزارش حاضر پنجمین شماره از این سلسله گزارش‌ها است که نتایج رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ را در قالب جداول، نمودارها و نقشه‌های توزیع جغرافیایی ارائه نموده است.
همچنین احمد سعیدی مجری طرح نیز در بخشی از مقدمه گفته است: 
از آنجا که موضوع اشتغال دانش‌آموختگان و مسائل بازار کار از موضوعات تخصصی پژوهشی مؤسسه در دهه‌های قبل بوده و به‌جرأت می‌توان گفت که چالش‌های کنونی بازار کار متخصصان در مطالعات یک الی دو دهه قبل مؤسسه بررسی و پیامدهای برخی روندهای شکل گرفته هشدار داده شده بود، اجرای طرح مطالعاتی تدوین الگوی ثبتی و پیمایشی رصد دانش‌آموختگان در بازار کار در سال ۱۳۹۴ در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آغاز و نتایج آن در پاییز سال ۱۳۹۶ منتشر شد. با استقبال مخاطبان، ذی‌نفعان و نهادهای مرتبط با موضوع رصد اشتغال از الگو و نتایج رصد، انجام مستمر آن در قالب ردیابی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از طریق سامانه‌های ملی کشور که یکی از زیر پروژه‌های «آموزش عالی مهارتی و نظام صلاحیت حرفه‌ای» از مجموعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی است در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.




 
 
 

آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1402/2/30 | 

کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به همت گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه در ۲۰۱ صفحه، به بهای پنج میلیون و پانصد هزار ریال توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب شامل شش فصل است که در هر فصل آن به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. در فصل اول تا فصل سوم آن آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و... ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی به تصویر کشیده شده است.
فصل پنجم کتاب شامل آمار کارکنان غیر آموزشی است که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت، و وابستگی، ارائه شده است. در فصل ششم، فصل آخر کتاب روند رشد برخی از اقلام آماری در دوره ده ساله بررسی شده است.
جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند است.
همچنین در این کتاب، تعاریف و مفاهیم استاندارد مصوب کمیته آمار بخشی علوم تحقیقات و فناوری ملاک عمل بوده است.






 

سایر مطالب این بخش