تاریخ اجتماعی موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی تا موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ایستاده در گذر ایام منتشر شد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۲۸ | 

کتاب "تاریخ اجتماعی موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی تا موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ایستاده در گذر ایام" توسط دکتر مقصود فراستخواه تالیف و در ۴۸۶ صفحه، به بهای ۳ میلیون ریال توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.


به گزارش روابط عمومی موسسه، مولف در بخشی از کتاب چنین بیان کرده است:
تاریخ پژوهی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و نهادهای علمی و سیاست سازی در ایران تنها ماجرای ذهنی برای محققان نیست و صرفا ارزش اکتشافی و نظری ندارد بلکه می تواند حاوی ارزش های علمی نیز برای این سرزمین باشد و فضلیت های تازه ای تولید بکند. چرا که هم بر آرشیو دانش ملی می افزاید، هم به روی ابتکارات فراموش شده روشنی می پاشد و آن ها را از کتم گمنامی و ناشناختگی در می آورد و هم شرایط امکان تأمل در خطاهای گذشته و تحلیل داستان شکست ها را برای امروزیان فراهم می کند تا با آزمودن پی در پی آزموده ها، هزینه شکست در پروژه های ملی تا به این مقدار هنگفت نباشد....

این کتاب پنجاه سال تایخ یک نهاد سیاست پژوهی را به روش "تحلیل روایت" و "تحلیل محتوای اسناد و مدارک خاموش و فراموش شده" با رویکرد زمینه کاوی تاریخی بررسی می کند و شش دوره از آن را باز می نماید:
۱.ظهور و شکوفایی ۲.افول و انحلال ۳.فترت و اجاره نشینی ۴.از نو برخاستن ۵.افتان و خیزان در فرود و فراز ۶. در تمنای هویت حرفه ای خویش

کتاب با این عبارت به پایان می رسد: پس بیایید سیمرغی را بجوییم که چون در آن نیک بنگریم در حقیقت همان سی مرغ موسسه است؛ همان خود اصحاب موسسه.


آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ منتشر شد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۲۰ | 

کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ به همت گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه در ۲۱۷ صفحه، به بهای سه میلیون ریال توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.


به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب شامل شش فصل است که در هر فصل آن به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. در فصل اول تا فصل سوم آن آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و... ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی به تصویر کشیده شده است.
فصل پنجم کتاب شامل آمار کارکنان غیر آموزشی است که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت، و وابستگی، ارائه شده است. در فصل ششم، فصل آخر کتاب روند رشد برخی از اقلام آماری در دوره ده ساله بررسی شده است.
جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند است.
همچنین در این کتاب، تعاریف و مفاهیم استاندارد مصوب کمیته آمار بخشی علوم تحقیقات و فناوری ملاک عمل بوده است.


 


شماره ۸۹ فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی منتشر شد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۲۰ | 

جدیدترین شماره فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر مقصود فراستخواه منتشر شد.











به گزارش روابط عمومی موسسه مقالات زیر در بیست و چهارمین سال انتشار این فصلنامه منتشر شده است: 

  • تأملی در فعالیت­های علمی در دانشگاه­ها از نگاه پیر بوردیو، نویسنده: محمد یمنی دوزی سرخابی
  • طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی برای نظام آموزش عالی ایران، نویسندگان: سیده مریم حسینی لرگانی، محمد مجتبی زاده
  • تحلیل پدیدار شناسانه ادراک و تجربه زیسته اعضای هیات­ علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامه درس پژوهی در تربیت معلم، نویسندگان: اسد حجازی، ابوالفضل بختیاری
  • تبیین شاخص­های دانشگاه نسل سوم و بررسی دستیابی نظام آموزش عالی به آنها؛ مورد: دانشگاه شهید باهنر کرمان، نویسندگان: زهره میرزایی، اصغر سلطانی، حسین مطهری نژاد
  • تحلیل و ارزیابی ریسک­های منابع انسانی در نظام آموزش عالی؛ مورد: دانشگاه آزاد اسلامی لرستان، نویسندگان: احمد قبادی الوار، سید نجم­الدین موسوی، علی شریعت نژاد
  • ارائه مدل ساختاری تبیین نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بر مبنای ارزش­های فرهنگی، نویسندگان: امیر افضلی گروه، سید محمود حسینی، احمد رضوانفر

جدیدترین شماره فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی منتشر شد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۵/۶ | 

شماره ۸۸ فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر مقصود فراستخواه منتشر شد.
 

به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی" مقالات زیر منتشر شده است: 

تحلیل تأثیر دانشگاه بر توسعه منطقه ای در ایران، نویسنده: یعقوب انتظاری
آموزش عالی، کارایی فنی و تغییرات بهره وری کل؛ شاهدی از صنایع تولیدی ایران، نویسندگان: مهدی فتح آبادی و مسعود صوفی مجیدپور
تصمیم گیری های استراتژیک مالی در دانشگاه های جامع دولتی، نویسندگان: حسن محجوب، ابوالقاسم نادری، کمال خرازی و یعقوب انتظاری
سازوکارهای بین المللی شدن در دانشگاه های منتخب جهان و ایران، نویسنده: مهتاب پورآتشی
تحلیل اثر ادغام در آموزش عالی بر فرهنگ دانشگاهی، نویسندگان: حسین نصیری، محمد یمنی دوزی سرخابی و محمود حقانی
موقعیت های رویارویی جنسیتی در دانشگاه و مصایب آن، نویسندگان: ناصرالدین علی تقویان، حامد طاهری کیا و مریم السادات پورمیرغفاری
بررسی فرایند تاریخی تثبیت علوم انسانی در ایران، نویسندگان: نعمت الله فاضلی و سردار فتوحی
چکیده مقالات به زبان انگلیسی


چاپ کتاب پژوهش در آموزش عالی ایران

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۴/۱۸ | 

کتاب "پژوهش در آموزش عالی ایران مروری بر پنجاه سال فعالیت پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش" عالی راهی بازار نشر شد.

 

کتاب "پژوهش در آموزش عالی ایران مروری بر پنجاه سال فعالیت پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی" توسط دکتر غلامرضا ذاکرصالحی تالیف و در۱۱۳ صفحه، به بهای ۴۰۰ هزار ریال  توسط انتشارات موسسه راهی بازار نشر شده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مولف در بخشی از مقدمه چنین بیان کرده اند:

توسعه و ارتقای مطالعات آموزش عالی در سطوح بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای رکن اصلی مأموریت مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی را تشکیل می‌دهد. امروزه مطالعات آموزش عالی یک حوزه میان رشته‌ای و چند بعدی است که دارای ریشه‌های آکادمیک و قلمروهای مطالعاتی گسترده‌ای است.

در غرب، دوره مطالعات آموزش عالی از سال ۱۸۹۳ میلادی با ارائه درس «وضعیت و مسایل کنونی آموزش عالی امریکا و اروپا» توسط استنلی هال آغاز شد. اما در دهه‌های اخیر، مقاله شاخص درسل و می‌هیو (Dressel & Mayhew) تحت عنوان «آموزش عالی به عنوان حوزه‌ای مطالعاتی» که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد، مجدداً روحی دوباره به این قلمرو علمی بخشید و توسط صاحبنظران دیگری پیگیری شد. در دهه هفتاد، تأسیس رشته‌های آموزش عالی در این حوزه مطالعاتی در دانشگاهها توسعه یافت. به گونه‌ای که اکنون در امریکا بیش از ۱۵۰ برنامه آموزش عالی ارائه می‌شود.

به تدریج با اضافه شدن ذی‌نفعان خارجی بویژه در بخش صنعت و مقامات دولتی و تعامل گسترده دانشگاهها با سایر بخش‌ها، آموزش عالی با مسایل و پیچیدگی‌های بیشتری مواجه گردید و نیاز به توسعه دانش و مهارت در این زمینه افزون شد. اکنون موضوع نقش آموزش عالی در توسعه ملی و مسایلی چون رابطه دانشگاه، دولت و صنعت در صدر مباحث مربوط به توسعه دانش بنیان قرار دارد.


دانشگاه کارآفرین و کارآفرینی دانشگاهی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۳/۲۹ | 

کتاب “دانشگاه کارآفرین و کارآفرینی دانشگاهی” به کوشش سید هادی مرجایی عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به چاپ رسید.

 

کتاب محموعه مقالات “دانشگاه کارآفرین و کارآفرینی دانشگاهی” به کوشش دکتر سید هادی مرجائی در ۱۵۸ صفحه، به بهای ۵۰۰ هزار ریال توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه در این کتاب شش مقاله در حوزه دانشگاه کارآفرین و کارآفرینی دانشگاهی به چاپ رسیده است. 
عناوین مقالات این مجموعه را می خوانید: 
 
  • پارادایم کارآفرینی و دانشگاه نسل سوم (کارآفرین): یعقوب مهارتی، احسان سالاری
  • مولفه های اکوسیستم کارآفرینی و کارآفرینی دانشگاهی: سید هادی مرجایی
  • مروری بر سیاست ها و قوانین کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان در ایران: غلامرضا ذاکر صالحی
  • دانشگاه و کار،رینی: بررسی پیش برنده ها و بازنده ها: مهتاب پورآتشی
  • مسائل و چالش های کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاههای ایران

مجموعه گزارش های تخصصی - راهبردی آموزش عالی توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منتشر شد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۲۸ | 
مجموعه گزارش های تخصصی - راهبردی آموزش عالی توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منتشر شد.
 
به گزارش روابط عمومی موسسه مجموعه گزارش های تخصصی - راهبردی آموزش عالی به همت معاونت پژوهشی موسسه در حوزه های مختلف آموزش عالی تدوین و منتشر شد.

عناوین این گزارش ها را می خوانید:
 
گسست و بازپیوست آموزش پزشکی به آموزش عالی یا ادغام آموزش پژشکی در وزارت بهداشت (پژوهشگر: حمید جاودانی حاجی) برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.
بررسی تطبیقی ساختار دانشگاهها در کشورهای دنیا و ایران در جهت پیشنهادی برای کوچک سازی دانشگاهها و گروههای تحصیلی (پژوهشگران: سمیه فریدونی، زهرا رشیدی، شادی روحانی) برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.
شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر و نخبه در کشورهای دنیا و ایران (پژوهشگر: مهتاب پورآتشی) برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.
مطالعه تطبیقی دوره های آموزشی کوتاه مدت در کشورهای دنیا (با اولویت کشورهای پیشرو) و رهیافت هایی برای ایران (پژوهشگر: مهتاب پورآتشی) برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.
جهانی شدن دانشگاهها در ایران، تحول در برنامه درسی دانشگاهی (پژوهشگر: زهرا رشیدی) برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.
تحلیل وضعیت کیفیت آموزشی در دانشگاههای ایران، و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن (پژوهشگر: زهرا رشیدی) برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.
الزامات و زیر ساخت های لازم برای جذب دانشجویان بین المللی در ایران (پژوهشگر: یعقوب انتظاری) برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.
الزامات و زیر ساخت های جذب دانشجویان بین المللی به ایران (پژوهشگر: غلامرضا ذاکر صالحی) برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.

چاپ کتاب برنامه ریزی توسعه آموزش عالی رویکردی کاهنده، موقعیتی پیچیده

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | 
کتاب “برنامه ریزی توسعه آموزش عالی رویکردی کاهنده، موقعیتی پیچیده” توسط دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی تالیف و در ۳۱۵ صفحه، به بهای ۲۳۰ هزار ریال بصورت مشترک توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان سمت راهی بازار نشر شده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مولف در مورد کتاب چنین بیان کرده اند:
مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی و دانشگاهی، برای برون رفت از جزئی نگری و فرمالیسمی که در آن گرفتار است، لازم است خود و مفاهیم مرتبط را نقد کند تا از این راه به تعالی همه جانبه آموزش عالی در ارتباط تعاملی با جامعه محلی، ملی و بین المللی کمک کند. این کار در ارتباط مستمر با واقعیت های مرتبط باید انجام گیرد تا مفهوم و یا مفاهیم نو بتوانند گشودگی، تحول گرایی، مواجه با پدیده های نامطمئن و متغیر، بهره گیری از خطاها و عدم قطعیت، برای اکتشاف علمی را در خود جای دهند و توانایی ترکیب تضادها و پیش بینی ناپذیرها را با آنچه اتفاق می افتد داشته باشند. 

چاپ کتاب فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی شماره ۸۶

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۸/۶ | 
صاحب امتیاز این فصلنامه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است و دکتر مقصود فراستخواه سردبیری آن را بر عهده دارد. عناوین مقاله‌های این شماره به شرح زیر است:
۱.  تحلیل مؤلفه‌­های مدیریت کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی از دیدگاه دانشجویان و استادان دانشگاه شهید بهشتی/ حامد کمالی، محمد یمنی دوزی سرخابی و مرتضی رضایی زاده
۲. ادراک محیط ارزیابی کلاس و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی: نقش واسط‌ ه­ای یادگیری خودراهبر/ سمیرا اسفندیاری بیات، عنایت عباسی و حسن صدیقی
۳. مدلی مناسب برای زبان آموزش دانشگاهی در ایران در جهت بین­المللی شدن: نظریه برپایه/ نسرین اصغرزاده و اباصلت خراسانی
۴. گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریه­ای داده بنیاد/ سمیه فریدونی
۵. رواسازی مقیاس نگرش به شهروند جهانی در دانشجویان دانشگاه سمنان / سیاوش طالع پسند، یوسف کشاورزی و زینب سادات فاطمی نسب
۶. تحلیل مسیر دینداری و منبع کنترل دانشجویان و نگرش به آینده شغلی / فریبا غلامی چهکند، اعظم محمدزاده قصر و محمود سعیدی رضوانی
۷. ا ارزیابی نرخ بازده خصوصی تحصیلات تکمیلی در ایران با استفاده از مدلهای چندسطحی/ ابوالقاسم مهدوی و زینب پیروزراهی

اطلاعات بیشتر...

چاپ کتاب مجموعه سخنرانی های میزگرد: آموزش عالی به کجا می رود؟

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۸/۱ | 
کتاب “مجموعه سخنرانی های میزگرد: آموزش عالی به کجا می رود؟” به اهتمام دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی گردآوری و در ۷۹ صفحه، به بهای ۱۰۰ هزار ریال از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شده است.
در این کتاب می خوانیم:
از کیفیت تا کمیت در آموزش عالی ایران: مسئله چیست (محمد یمنی)
آینده آموزش عالی ایران (جعفر توفیقی)
دانشگاه ایرانی در دو راهی (مقصود فراستخواه)
آینده دانشگاه در ابهام (محمد امین قانعی راد)
آموزش عالی در مسیر حرفه گرایی (ابراهیم صالحی عمران)
تحلیلی بر قوانین و مقررات سنجش و پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در سالهای اخیر (احسان جمالی)

اطلاعات بیشتر...

چاپ کتاب آمار آموزش عالی ۹۶-۱۳۹۵

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۷/۲ | 
به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب شامل شش فصل است که در هر فصل آن به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است.
در فصل اول تا فصل سوم آن آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و... ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی به تصویر کشیده شده است.
فصل پنجم کتاب شامل آمار کارکنان غیر آموزشی است که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت، و وابستگی، ارائه شده است. در فصل ششم، فصل آخر کتاب روند رشد برخی از اقلام آماری در دوره ده ساله بررسی شده است.
همچنین در بخش پایانی کتاب برای آن دسته از علاقمندان و پژوهشگرانی که نیاز به جزئیات بیشتری دارند جداول و نمودارهای بسیاری از ویژگی های نظام آموزش عالی ایران استخراج شده و در لوح فشرده ای ضمیمه کتاب شده است.
جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند است.
همچنین در این کتاب، تعاریف و مفاهیم استاندارد مصوب کمیته آمار بخشی علوم تحقیقات و فناوری ملاک عمل بوده است.

چاپ کتاب فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی شماره ۸۵

مجله علمی - ‌پژوهشی با عنوان «فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی» ، شماره ۸۵، چاپ و منتشر شد.
صاحب امتیاز این فصلنامه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است و دکتر مقصود فراستخواه سردبیری آن را بر عهده دارد. عناوین مقاله‌های این شماره به شرح زیر است:
۱.  توسعه دیپلماسی علم و فناوری در ایران و تأثیرات نظام آموزش عالی بر آن/ طلیعه مقیمی، حمیدرضا آراسته و کامران محمدخانی
۲. ارتباطات علمی دانشگاه، صنعت و دولت در ایران براساس مدل مارپیچ سه­گانه در حوزه کشاورزی/ فروغ سبحانی، سعیده ابراهیمی و عبدالرسول جوکار
۳. تحلیل فرسودگی تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی دولتی کشور: شناسایی تعیین کننده­ها و راهکارها/ سیده مریم حسینی لرگانی
۴. ارائه الگویی برای ارتقای فرهنگ برنامه­ریزی درسی آموزش­عالی ایران با رویکرد مبتنی بر داده بنیاد/ حسین محسن پورکبریا، کورش فتحی واجارگاه، محبوبه عارفی و اباصلت خراسانی
۵. تأملی بر برنامه درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر فهم دانشجویان کارشناسی معماری از این مفهوم/ نادیه ایمانی و حامد بیتی 
۶. بازشناسی و مرور نظام­مند مسائل اجتماعی زندگی دانشجویی در ایران/ آمنه صدیقیان بیدگلی و مجتبی لشگری
۷. اداره هیئت امنایی در نظام آموزش عالی ایران/ رضا مهدی و اذن الله آذرگشب

اطلاعات بیشتر...


چاپ مجله نامه آموزش عالی شماره ۴۰

مجله نامه آموزش عالی شماره ۴۰ منتشر گردید.
اطلاعات بیشتر...


چاپ کتاب رهبری تغییر در آموزش عالی (راهنمای عملی در تحول علمی)

کتاب “رهبری تغییر در آموزش عالی (راهنمای عملی در تحول علمی)” توسط آقای دکتر اصغر زمانی استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ترجمه و در ۲۹۶ صفحه، به بهای ۲۵۰ هزار ریال از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شده است.

اطلاعات بیشتر

چاپ کتاب دانشگاه جهان، موردی برای نظام دانشگاه

کتاب “دانشگاه جهان، موردی برای نظام دانشگاه” توسط آقای دکتر اصغر زمانی و خانم دکتر مهتاب پورآتشی استادیاران موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ترجمه و در ۱۲۶ صفحه، به بهای ۱۰۰ هزار ریال از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مترجمان در مورد کتاب چنین بیان کرده اند:
کتاب "دانشگاه جهان: موردی برای نظام دانشگاه"، سه نظام آموزشی عمده جهان را مورد بررسی قرار می­دهد، که عبارتند از: نظام آموزشی قاره اروپا، نظام آتلانتیک، و نظام آموزشی آسیای شرقی. نویسنده کتاب مدلی را تحت عنوان "دانشگاه جهان" پیشنهاد می­دهد. این کتاب شامل شش فصل به شرح زیر است: در فصل اول، سه دیدگاه در مورد دانشگاه در فرایند جهانی شدن مطرح شده است. فصل دوم به پویایی نظام‎های اجتماعی جهانی می­پردازد. در فصل سوم، چالش‎های جهانی بخش دانشگاهی به عنوان معیاری برای مقایسه نظام‎ها تشریح شده است. در فصل چهارم، تکوین سه نظام دانشگاهی متمایز مطرح شده است. فصل پنجم، به بیان همگرایی و واگرایی: پویایی‎های نظام کنونی بخش دانشگاهی پرداخته شده است. از جمله مباحث مطرح در این فصل شامل: پذیرش دانشگاه، استقلال دانشگاه و آزادی علمی، تمایز در نظام دانشگاهی، و تامین مالی دانشگاه می­باشد. در فصل ششم، این مساله مطرح می­شود که آیا فرصت عادلانه در نظام دانشگاهی جهانی وجود دارد؟ و در نهایت، فصل هفتم کتاب به نتیجه­ گیری اختصاص یافته است.
برخی از مهم­ترین خوانندگان هدف این کتاب شامل: نظریه پردازان آموزش عالی، سیاستگزاران آموزش عالی، مدیران آموزش عالی، و متخصصان و پژوهشگران آموزش عالی هستند.

سفارش آنلاین و تهیه کتاب

چاپ کتاب فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی شماره ۸۴

کتاب فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی شماره ۸۴ منتشر گردید...

اطلاعات بیشتر...


چاپ کتاب حقوق آموزش عالی مفاهیم و مسائل

کتاب "حقوق آموزش عالی مفاهیم و مسائل" به قلم آقای دکتر غلامرضا ذاکرصالحی دانشیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در ۳۰۸ صفحه، به بهای ۱۶۰ هزار ریال از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مولف در مقدمه کتاب چنین بیان کرده است:

حقوق آموزش عالی بخشی از جهان وسیع‌تر حقوق آموزش است. این قلمرو بزرگتر نه تنها قوانین مربوط به تحصیلات عالی و پیش دانشگاهی بلکه قوانین مربوط به تحصیلات پایین‌تر را نیز شامل می‌شود. «حق آموزش» در اعلامیه جهانی حقوق بشر و پس از آن در قوانین اساسی اکثر کشورها ظهور و بروز داشته است. حقوق آموزش عالی به عنوان شاخه‌ای از این مبحث متأسفانه از سطح مباحث محدود (عمدتاً نظری) فراتر نرفته و از توسعه و بلوغ لازم برخوردار نیست. از این رو انجام یک مطالعه تجربی و تطبیقی را با مشکل مواجه می‌کند.

در کشور ایران تاکنون یک «مطالعه پایه» در خصوص مبانی و مفاهیم حقوق آموزش عالی انجام نشده است که کل سیستم حقوقی آموزش عالی را به صورت یکپارچه بررسی کند. لازمه این مهم این است که ابتدا مبانی نظری و مفاهیم اصلی‌ این شاخه از حقوق در اختیار مدیران، کارشناسان و پژوهشگران علاقه‌مند قرار گیرد. گام دوم نیز مسأله‌یابی و کشف کلیدی‌ترین مسایل و مشکلات در این زمینه است. مطالعه حاضر این دو مسأله را رکن پژوهش خود قرار داده است.
 


چاپ کتاب برابری و کارایی در آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۱۷ | 

کتاب "برابری و کارایی در آموزش عالی" توسط آقای دکتر وحید مهربانی ترجمه و در ۱۶۰ صفحه، به بهای ۱۰۰ هزار ریال از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مترجم در مورد کتاب چنین بیان کرده است: 

پیامدهای پرداخت یارانه به آموزش عالی از منظر دو مقوله پرچالش همیشگی یعنی برابری و کارایی، محور اصلی بحث در این کتاب است. مسأله این است که کمک مالی به دانشجویان، در نهایت به طور خالص خانوارهای مرفه را منتفع می سازد یا به نفع خانوارهای فقیر تمام می شود و در هر صورت، آیا شرایط کارایی برقرار خواهد شد یا خیر. نشان داده می شود که یارانه دادن به آموزش عالی، بهینه دوم را تأمین می کند چون آثار اختلال زای مالیات ستانی بر انباشت سرمایه انسانی را بی اثر می سازد. همچنین وضعیت برابری به نمایندگی دانشجوها از گروههای درآمدی مختلف و تعلق مالیاتی بستگی دارد. به علاوه، یک مالیات فارغ التحصیلی نقش اختلالی مالیات را خنثی می کند و محتملاً ابزاری برای اجرای یک سیاست برتر پارتو است.

اطلاعات بیشتر جهت خرید کتاب...


چاپ کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴

آمار آموزش عالی سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ شامل دو بخش آمار دانشجویی و آمار آموزشگران دانشگاهی است. بخش دانشجویی شامل آمار ثبت ­نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان می ­ باشد که به ترتیب در فصل ­ های اول، دوم و سوم به تفکیک ­ های مختلف شامل دوره تحصیلی، نوع تحصیل، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و ... ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب، آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی و ... به تصویر کشیده شده است. در فصل آخر کتاب یعنی فصل ششم روند رشد برخی از اقلام آماری در یک دوره هشت ساله بررسی شده است.

آمار آموزش عالی ایران 95-1394


چاپ کتاب نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۲۴ | 

کتاب "نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی" توسط دکتر بازرگان استاد دانشگاه تهران و دکتر مقصود فراستخواه دانشیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در ۱۴ فصل توسط انتشارات سمت منتشر شد.

هدف این کتاب، فراهم آوردن زمینه ای برای ایجاد درک مشترک درباره مفاهیم، الگوها، روش ها، رویکردها و چگونگی نظارت و ازرشیابی در آموزش عالی است. حوزه ارزشیابی به طور عام و ارزشیابی آموزش عالی به طور خاص، گرایشی از رشته اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی در حوزه علوم تربیتی است.

براین اساس، این کتاب به بازنمایی چیستی، چگونگی و چرایی گردآوری داده ها و اطلاعات برای قضاوت و تصمیم گیری درباره عوامل تشکیل دهنده نظام آموزش عالی، به منظور اقدام برای بهبود آن می پردازد.

AWT IMAGE

سایر مطالب این بخش