کتاب "شایستگی;های رهبری اثربخش" توسط دکتر جواد پورکریمی، دکتر یونس رومیانی و دکتر مریم سادات قریشی خوراسگانی ترجمه و در ۲۰۲ صفحه به بهای ۲۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.
|
هدف این کتاب آن است که، به خوانندگان، درکی عمیق از شیوههای متعددی به دست دهد که دانشگاهها از طریق آنها میتوانند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کنند. کتاب این کار را با بحث در مورد نظریه های گوناگون مربوط به رابطه های علّی میان فعالیتهای دانشگاه و پیامدهای اقتصادی، و همچنین ارائۀ شواهد کمّی و کیفی به روزشده پشتیبان این بحثها انجام میدهد.
کتاب، با استفاده از ابزارهای نظری و ارائه شواهد، راه ها و درجه تاثیرگذاری فعالیتهای دانشگاهی بر نظم اقتصادی را برای خوانندگان توضیح میدهد و به تحلیل نقاط قوت و ضعف نظامهای دانشگاهی میپردازد؛ با وجود این که، بسیاری از مثالهای این کتاب از کشور اروپایی (به طور عمده، ایتالیا و انگلستان) هستند، امّا، در چشم اندازی تطبیقی، کاربرد آن برای دیگر نظامهای دانشگاهی، بدیهی است.
مخاطبان این کتاب دانشگاهیان، سیاستگذاران، مدیران و متخصصان دانشگاهی هستند؛ امّا برای آن طیف گسترده از خوانندگان عامی نیز که علاقه مند به گسترش دانش خود در زمینه چگونگی تأثیر اقتصادی فعالیتهای علمی، و ساختارها و انگیزههایی هستند که موجب افزایش کارایی و بهره وری در نظام آموزش عالی می شوند، می تواند جذاب باشد. با در نظر گرفتن همین گستردگی خوانندگان بالقوه، مؤلفان تا حد امکان از بکارگیری اصطلاحات فنی اجتناب کرده اند.
برنامه توسعه باید منافع ملی را اصل قرار داده و برمبنای اصول و قواعدی چون رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، برابری و مردم سالاری الگویی برای تخصیص منابع در دوره زمانی مشخص ارائه کند.
اکنون در پایان برنامه ششم توسعه این چنین زمزمه میشود که برنامه هفتم توسعه نه بصورت برنامه ای جامع و نه بصورت برنامه هسته ای (Core Plan) بلکه برمبنای برنامه ای مسأله محور تلاش خواهد کرد در هر بخش از جمله بخش علوم، تحقیقات و فناوری چند مسأله کلیدی و مهم و اولویت دار را حل کند. بخش عتف نیز به تبع سایر بخشها ناگزیر همین رویکرد رادر عمل پیگیری کرد.
مأموریت دبیرخانه در فراهم آوردن فضای گفتمانی مشارکت جویانه بخوبی به سرانجام رسید و مطالعات پشتیبان و بررسیهای آن که در قالب گزارشات تخصصی کوتاه مدت در فرصتهای محدود فراهم آمد هم اکنون منتشر میشود. امید است مورد رجوع و بهره برداری متخصصان برنامه ریزی آموزش عالی قرار گیرد.
این کتاب افول مشاغل امروزی را پیش بینی میکند و افراد و سیستمهایی را که جایگزین آنها میشوند معرفی میکند. به گفته نویسندگان کتاب ریچارد ساسکیند و دانیل ساسکیند، در جامعه مبتنی بر اینترنت، نه نیاز داریم و نه میخواهیم که پزشکان، معلمان، حسابداران، معماران، مشاوران، وکلا و بسیاری دیگر همانند قرن بیستم به کار و فعالیت خود ادامه دهند. آینده مشاغل توضیح میدهد که چگونه فناوریهای با قابلیت فزاینده - از دورکاری گرفته تا هوش مصنوعی- "تخصص عملی" بهترین متخصصان را، اغلب بدون هزینه یا با هزینه کم و بدون تعامل چهره به چهره، در دسترس همگان قرار میدهند. این کتاب مسائل و چالشهای سیاستگذاری در حوزه اشتغال را در دورانی که ماشینها توانایی بیشتری نسبت به انسان در انجام اکثر وظایف خواهند داشت مطرح میکند.
این اثر، الگوی یادگیری در دنیای واقعی را در طیف گستردهای از برنامههای درسی و فعالیتهای فوق برنامه نقد میکند. یک رویکرد تحولی و بین رشتهای از دانش و تخصصها در رشتههایی مانند تجارت، سلامت، مد، ورزش، رسانه، جامعهشناسی و جغرافیا استفاده میکند. در این اثر، نویسندگان و همکاران، از بیست و سه دانشگاه مختلف، تخصص خود را در سه بخش کلی و هفده فصل مجزا در مورد یادگیری در دنیای واقعی به اشتراک گذاشتهاند. در حالی که این کتاب عمدتاً بر اساس نمونهها و مطالعات موردی در دانشگاههای بریتانیا طراحی شده است، اما در سطح بینالمللی نیز قابل اتکا است. شواهد بینالمللی در مورد الگوی یادگیری در دنیای واقعی در عمل از کشورهای ایالات متحده آمریکا، بنگلادش و استرالیا وام گرفته شده است.
کتاب حاضر به دنبال ارائه یک نمای کلی از دیدگاههای موجود بین رشتهای و جامع در مورد چگونگی گنجاندن الگوی یادگیری دنیا واقعی در برنامههای درسی آموزش عالی است تا امکان یادگیری موفقیتآمیز، کاربردی و مادامالعمر را برای دانشجویان مهیا کند.
علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.
علاقمندان می توانند برای خرید کتاب با شماره ۲۳۵۱۷۱۶۴ تماس حاصل فرمایند.