دکتر طاهری نیا در پیامی به مناسبت 22 بهمن: ما باهم خار چشم دشمنان باقی خواهیم ماند

 | تاریخ ارسال: 1401/11/12 | 

دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با صدور پیامی به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همگان را به شرکت در راهپیمایی یوم االله ۲۲ بهمن دعوت کرد.
 


ما "باهم" خار چشم دشمنان باقی خواهیم ماند
بیست و دوم بهمن، سالروز پیروزی مردمی ترین و معنوی ترین انقلاب عصر حاضر است و امروز درحالی چهل و چهارمین بهار پیروزی را جشن می گیریم که همچنان شاهد جنگ تمام عیار جبهه رسانه ای دشمن هستیم و مواجه مبتنی بر بصیرت ذایی و بصیرت افزایی و تلاش در عرصه جهاد تبیین، ضرورتی اجتناب ناپذیر و ماموریتی بی بدیل است.
امروز پیشرفت های علمی کشور در عرصه های مختلف نوید بخش آینده روشن کشور و پیشرفت مبتنی بر دانش و دانایی است و دانشمندان، پژوهشگران و نخبگان علمی پیش قراولان این حرکت پربرکت هستند.
بیست و دوم بهمن عرصه نمایش خروش و خیزش ملت بیدار و متحد ایران اسلامی و تجدید بیعت با آرمانهای بلند امام راحل (ره) و امام خامنه ای (دام عزه) و شهیدان سرافراز است و از این رو باهم و در کنار هم یکصدا و پرطنین پیام اتحاد و انسجام ملت و دولت و اراده استوار تداوم این راه روشن را به دنیا مخابره خواهیم کرد و یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و امام شهیدان را گرامی می‌داریم و به روان پاک و مطهر آنان درود می‌فرستیم.

دفعات مشاهده: 455 بار   |   دفعات چاپ: 145 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

مصاحبه دکتر طاهری نیا با برنامه چه سفرها کرده ایم شبکه پنج سیما - بهمن ماه سال ۱۴۰۱

 | تاریخ ارسال: 1401/11/11 | 

دفعات مشاهده: 456 بار   |   دفعات چاپ: 147 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

با هدف افزایش تعاملات: نشست دبیر کمیته مشترک علمی ایران و قطر و رایزن علمی ایران در قطر برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1401/11/11 | 
دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر کمیته مشترک علمی ایران و قطر و دکتر علی بختیاری رایزن علمی ایران در قطر راههای همکاری مشترک را بررسی کردند.
 

به گزارش روابط عمومی موسسه در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد طرفین در مورد نحوه کارو تعاملات فی مابین بحث و گفتگو کردند.
در این جلسه دکتر بختیاری رایزن علمی ایرن در قطر آمادگی خود را در خصوص، رصد همایش، کنفرانس، نشست و دیگر همکاری های علمی و فناوری، بررسی اسناد و ارتباطات قبلی علمی و فناوری ایران با قطر ازجمله تفاهم نامه ها، همکاری در تهیه و تدوین سند دقیق چشم انداز چند ساله بین دو کشور و دعوت از فرهیختگان برای حضور علمی و موثر در برنامه های علمی در مراکز علمی دانشگاهی قطر اعلام کرد.
در ادامه دکتر طاهری نیا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش عالی ایران، از آمادگی موسسه برای فعال کردن بخش بین الملل شبکه متخصصین آموزش عالی در کشور قطر، اجرای طرح رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها و همچنین توسعه بخش افکار سنجی دانشگاهیان و تهیه چشم انداز چند ساله همکاری ایران و قطر در زمینه علمی و فناوری با کمک رایزن فرهنگی در کشور قطر خبر داد.
در پایان مقرر شد به منظور توسعه تعاملات موضوعاتی از قبیل: تهیه چشم انداز توسط کمیته همکاری مشترک ایران و قطر، تبادل اخبار، فراخوان ها و دعوت نامه های علمی، ارسال طرح های اعلامی به یکدیگر جهت بررسی و شروع همکاری در طرح ها، بررسی اسناد و ارتباطات قبلی علمی و فناوری ایران با قطر ازجمله تفاهم نامه ها در دستور کار و پیگیری دو طرف قرار گیرد.
 در این نشست همچنین دکتر نجف آقایی و دکتر سید مصطفی دریاباری مشاورین رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز نقطه نظرات خود را در خصوص افزایش تعاملات دوسویه اعلام کردند.

دفعات مشاهده: 464 بار   |   دفعات چاپ: 143 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

دکتر طاهری نیا در برنامه زنده تلویزیونی: رشد ۲۰ برابری جمعیت دانشجویی کشور پس از انقلاب اسلامی

 | تاریخ ارسال: 1401/11/11 | 

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از رشد ۲۰ برابری جمعیت دانشجویی کشور پس از انقلاب اسلامی خبر داد.
 

 
به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در برنامه زنده تلویزیونی گفت: آمارهای علم و فناوری نشان داده که در حوزه تولید علم نه تنها نسبت به ۴۴ سال گذشته رشد کرده ایم، بلکه از رقبای علمی و  کشورهای منطقه هم پیشی گرفته ایم؛ برای قضاوت درست علاوه بر مقایسه با ابتدای انقلاب، بایست خود را با کشورهای منطقه و رقیب از یک سو و افق تمدنی انقلاب اسلامی از سوی دیگر مقایسه کنیم.
وی افزود آمار ارائه شده آماری مستند است زیرا موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مرجع رسمی آمار آموزش عالی است.
رئیس کمیته آمار بخشی آموزش عالی ادامه داد: در ابتدای انقلاب اسلامی ۳۳ میلیون جمعیت و ۱۶۰ هزار دانشجو داشته ایم که اگر ۳۰ درصد از این ۳۳ میلیون نفر را که سن کمتر از ۱۸ سال داشته اند را کنار بگذاریم مابقی حدود ۱۱ میلیون نفر هستند، یعنی برای هر ۱۰۰ نفر که می توانستند تحصیلات داشته باشند کمی بیش از یک صندلی خالی در دانشگاه ها داشته ایم.

صعود ۱۲ برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به نسبت قبل از انقلاب
طاهری نیا تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت ایران بیش از ۸۵ میلیون نفر است که از این تعداد ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۲۲۰ دانشجو داریم، یعنی امروزه از برای ۱۰۰ نفر ظرفیت ۱۲ نفر تحصیل در دانشگاه ایجاد شده است.

۲۲ درصد دانشجویان در تهران تحصیل می کنند
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: تحقق عدالت، اساسا فلسفه حکمرانی اسلامی است. درحالیکه ۸۰ درصد از ۱۶۰ هزار دانشجوی کشور قبل از انقلاب در تهران بودند اما امروزه ۸۰ درصد از جمعیت دانشجویی در سراسر کشور پخش هستند و حدود ۲۲ درصد در تهران تحصیل می کنند. ۷ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی قبل از انقلاب داشته ایم و امروزه این آمار به ۷۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و پژوهشگر و سرباز عرصه  تولید علم رسیده است.

 تحصیل ۹۱ هزار دانشجوی خارجی در ایران
طاهری نیا با بیان اینکه قبل از انقلاب حدودا ۷۰۰ دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کردند، تاکید کرد: امروزه ۹۱ هزار دانشجوی غیر ایرانی در کشور داریم.

 ۲۰ درصد جمعیت کشور را دانش آموختگان آموزش عالی تشکیل می دهند
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: یکی از شاخص های مقایسه کشورها از لحاظ نرخ نخبگی نسبت فارغ التحصیلان دانشگاهها به کل جمعیت کشور است که این شاخص اوایل انقلاب ۱.۲ بوده است و هم اکنون ۲۰ درصد جمعیت کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، یعنی سطح نخبگی به همین میزان رشد می کند.
طاهری نیا افزود: در اوایل انقلاب ۱۶۰ هزار جمعیت دانشجویی داشته ایم که در مقطعی به علت نوسانات جمعیتی تا ۳۰ برابر شاهد رشد جمعیت دانشجویی بوده ایم و امروزه این آمار ۲۰ برابر شده است. وی همچنین افزود: دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تاسیس شده و تا سال ۱۳۲۷ پذیرش دانشجوی دختر نداشته است، در حالیکه پیش از انقلاب ۲۴ درصد دانشجویان کشور را بانوان تشکیل می دادند، اما امروزه جمعیت دانشجوی دختر و پسر تقریبا یکسان است.

 یکی از برکات انقلاب اسلامی رقابت علمی دختران و پسران مبتنی بر سطح آمادگی و توانمندی آنان است  
رئیس کمیته آمار بخشی آموزش عالی بیان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی توانمند سازی بانوان و باز کردن فضای رقابت است که در کنکور سراسری دختران و پسران بدون محدودیت رقابت می کنند.

 

نزدیک به ۳۰درصد هیئت علمی های دانشگاه ها بانوان هستند
طاهری نیا با بیان اینکه در اوایل انقلاب ۹ هزار عضو هیئت علمی داشته ایم، تاکید کرد: امروزه ۸۱ هزار عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه ها مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد نزدیک به ۳۰ درصد را بانوان تشکیل می دهند و در این زمینه باز هم رقابت میان آقایان و خانم ها برقرار است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به سطح کیفیت تحصیل دانشجویان ایرانی در کشور گفت: یکی از شاخص های تضمین کیفیت دانش آموختگان ایرانی استقبال از تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارجی است و اینکه دانشگاههای مختلف دنیا دانش آموختگان ما را می پذیرند فارغ از برخی انگیزه های خاص، نشان از سطح علمی دانش آموختگان است. نظام های رتبه بندی تولید علم در دنیا شاخص کیفی دقیق تر برای سنجش کیفیت آموزش عالی است، در رتبه بندی پایگاه wos جایگاه ۱۶ جهانی را داریم و در اسکاپوس رتبه ۱۵ دنیا را داریم.

تولید علم شرط لازم پیشرفت علمی است
طاهری نیا با بیان اینکه چند سال متوالی رتبه یک منطقه را در کشورهای خاورمیانه و اسلامی کسب کرده ایم، تاکید کرد:  یک شاخص کیفی دیگر تعداد دانشمندان پر استناد است و دنیا از مقالات آنها استفاده می کند. تولید مقاله همه چیز نیست، اما شرط لازم پیشرفت علمی داشتن تولید علمی است که تبدیل به فناوری، توسعه و پیشرفت کشور و رفاه می شود.

رشد ۲۲ درصدی دانشمندان یک درصد برتر ایرانی در دنیا
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ایران گفت: تعداد ۸۴۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان پراستناد و برتر در دنیا قرار دارند که طی سال گذشته آمار آنها از ۶۸۵ نفر به ۸۴۰ نفر افزایش یافته اند، همچنین دانشمندان ایرانی دو درصد برتر دنیا از ۱۵۴۰ نفر به ۱۸۶۳ نفر رسیده است.

دفعات مشاهده: 473 بار   |   دفعات چاپ: 148 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

تصویب سه میز پژوهشی در چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری شبکه متخصصان آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: 1401/11/10 | 

چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری شبکه متخصصان آموزش عالی (شماع) به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد.
 


به گزارش روابط عمومی موسسه در این نشست که با حضور دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه و اعضا شورای سیاستگذاری برگزار شد؛ سه میز پژوهشی «آموزش تلفیقی در دانشگاه‌ها: راهنمایی برای شیوه جاری‌سازی آموزش تلفیقی»، «احصاء مصادیق نابرابری در آموزش عالی ایران» و «استقلال دانشگاه‌ها از طریق ایجاد منابع درآمدی جدید و پایدار» با هدف پاسخگویی به مسائل و چالش‌های آموزش عالی مورد تصویب قرار گرفت.
گفتنی است "شبکه متخصصین آموزش عالی" با هدف هم‌افزایی دانشگاه‌های سراسر کشور برای بررسی مسایل حوزه‌های تخصصی و خارج شدن از وضعیت جزیره‌ای و حل مشکلات موجود در این بخش از شش ماه پیش توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راه اندازی و پس از تصویب اساسنامه تاکنون نسبت به برگزاری یک گردهمایی و چهار جلسه شورای سیاستگذاری اقدام شده است.   


 

دفعات مشاهده: 469 بار   |   دفعات چاپ: 150 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

با هدف ارتقاء تعاملات فی مابین: جلسه مشترک ریاست موسسه با نمایندگان اعضای هیئت علمی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1401/11/10 | 

با هدف ارتقاء تعامل بین ریاست و اعضای هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، جلسه‌ای با حضور سه تن از نمایندگان اعضای هیئت علمی با رئیس مؤسسه برگزار شد.

 
علی باقر طاهری نیا

به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در این دیدار با بیان اینکه استیفای حق و حقوق افراد را وظیفه خود می‌دانیم بر افزایش مسئولیت‌پذیری متقابل کارکنان و ریاست مؤسسه در پیشبرد اهداف و مأموریت‌های مؤسسه تأکید کرد.
طاهری‌نیا گفت: کمبود منابع مالی مانع مهمی بر سر راه توسعه و افزایش بهره‌وری مؤسسه است و به رغم تلاش‌هایی که در این یکسال انجام شده است هنوز این موضوع مهمترین مسأله ما تلقی می‌شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه در سال جاری از محل تبصره ۱۴ اعتبار بسیار خوبی برای مؤسسه پیش‌بینی شد اما علیرغم پیگیری های صورت گرفته تاکنون از این محل ما هیچگونه دریافتی نداشتیم ولی خوشبخنانه در سال جاری بخشی از مطالبات اعضاء محترم هیأت علمی و یاوران علمی پرداخت شد که پرداخت بخشی از مطالبات مربوط به طرح‌های پژوهشی و تفاوت احکام و افزایش حقوق کارکنان از آن جمله است.
وی در پایان خواهان تلاش بیشتر همه همکاران به ویژه اعضای هیئت علمی برای افزایش درآمد اختصاصی مؤسسه شد تا از این طریق بخشی از مضایق مالی مؤسسه مرتفع شود.
در این دیدار همچنین آقایان دکتر روشن و دکتر زمانی و خانم دکتر مریم حسینی نمایندگان اعضای هیئت علمی نیز برخی از مطالبات هیئت علمی از جمله پیگیری ایجاد تعاونی مسکن و چک‌آپ سلامتی همکاران را مطرح کردند که ریاست موسسه  قول پیگیری این موارد را داد.

دفعات مشاهده: 454 بار   |   دفعات چاپ: 142 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

دکتر طاهری نیا در گفتگوی اختصاصی با آنا: تحول در عرصه علم و فناوری؛ حاصل ارتباط دو سویه نهادهای علمی و سیاست گذاری

 | تاریخ ارسال: 1401/12/1 | 

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: ارتباط دو سویه‌ای را با شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کرده ایم که نتیجه آن تحول در علم و فناوری کشور است.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره تعامل دو سویه شورای عالی انقلاب فرهنگی و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد حوزه علم و فناوری مسئولیت قانونی دارد و دارای رویکرد توسعه ای، حمایتی و تسهیل گری در مسائل مختلف است.
طاهری نیا  گفت: انتظار جامعه علمی این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی با همین نگاه مسیر فرا دستی و سیاستگذاری‌های کلان داشته باشد.
وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهاد سیاستگذاری است برای اتخاذ تصمیمات درست و دانش بنیان و خرد جمعی با موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اقدام به برگزاری برنامه‌های مشترک کرده است که این خرد جمعی مبتنی بر بارش فکری و دعوت از نخبگان و صاحب ایده هاست.
 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند مورد مشخص مسئله پیشنهاد می‌کند و موسسه برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان کانون تفکر آموزش عالی آن مسائل را در قالب پنل‌های علمی با موضوع نخبگان با دیدگاه‌های مختلف به بحث می‌گذارد و خروجی این نشست‌ها شامل پیشنهادات سیاستی و ایده‌های سیاستی به منظور تحول در نظام آموزش عالی و علم و فناور کمک می‌کند.

ایجاد مثلث ۳ ضلعی ارتباط بین موسسه پژوهشی و شورای عالی و نخبگان برای توسعه علمی
طاهری نیا اضافه کرد: این دو تجربه موفق را الگو قرار می‌دهیم و پس از برگزاری نشست‌ها هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌کنیم در مسائل مختلف همین روش را پیش یگیریم، یعنی به صورت مثلث ۳ ضلعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و نخبگان با یکدیگر همکاری خواهند داشت.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: خروجی این سیاست دانش پایه‌ای است که به توسعه علم و فناوری کمک می‌کند و این موضوع تجربه تازه‌ای است که با شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت تعاملی انجام می‌شود و تاکنون نشست‌هایی در این زمینه با عنوان جهش علمی و آزاد اندیشی برگزار شده که به منظور تحول در علم و فناوری است.

دفعات مشاهده: 493 بار   |   دفعات چاپ: 144 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

دکتر طاهری نیا در بازدید از دانشگاه رفسنجان: دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان از متوسط کشور بالاتر است

 | تاریخ ارسال: 1401/12/20 | 

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و عضو دائمی شورای معاونین وزارت عتف با هیات همراه از بخش های مختلف دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بازدید کردند.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه به نقل از دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، دکتر علی باقر طاهری نیا بعد از ادای احترام به قبور شهدای گمنام و شهید تحویلیان در دانشگاه با هیأت رئیسه دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از شنیدن نظرها و پیشنهادهای معاونین دانشگاه اظهار داشت: در بازدیدی که از این دانشگاه داشتم با دستاوردهای شما در زمینه های مختلف آشنا شدم. 
وی افزود: به گفته وزیر علوم بعضی از دانشگاه های شهرستانی در زمینه هایی از دانشگاه های معروف در تهران هم جلوتر هستند که نام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان را نیز در این زمینه آورده است و امروز بنده این موضوع را از نزدیک مشاهده کردم و این به دلیل آن است که بستر برای خلاقیت و نوآوری در دانشگاه های شهرستانی فراهم است. 
دکتر طاهری نیا با اشاره به اینکه هر دانشگاه باید ظرفیت ها و قابلیت های خود را بشناسد، مثلاً دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در استانی که به بهشت معادن معروف است قرار دارد و باید بیشتر تمرکزش روی بخش معدن و ظرفیت های دیگر مانند پسته باشد خاطر نشان کرد: شما این کار را خوب انجام دادید و در این دانشگاه بهتر است روی ظرفیت های دانشگاه خودتان، مانند هیأت علمی های با انگیزه ای که در فکر رفع نیازهای استان هستند، از جمله آن استادی که نهال های مقاوم پسته را تولید کرده است تمرکز کنید.
وی متذکر شد: طبق قانون جهش تولید دانش بنیان، کارخانه های صنعتی به همان اندازه که با دانشگاه ها همکاری های پژوهشی داشته باشند، از مالیات معاف خواهند شد و این فرصتی هست که باید دانشگاه ها غنیمت بشمارند.

 

وی ادامه داد: موضوع دیگری که دانشگاه ها باید مورد نظر قرار دهند و برای آن برنامه ریزی داشته باشند، اشتغال فارغ التحصیلان آن دانشگاه است که دانشگاه ولی عصر (عج) در این زمینه از متوسط کشور بالاتر است و این نشان از همت شما در این زمینه است. 
دکتر طاهری نیا تصریح کرد: دانشگاه ها باید رشته هایی که بیشترین اشتغال فارغ‌التحصیلان را داشته اند تقویت کنند و برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته هایی مانند علوم پایه که سنگ بنای علوم هستند نیز برنامه اشتغال زایی داشته باشند و آموزش مهارت‌های جنبی تحصیل می تواند در این زمینه کمک کند.


دفعات مشاهده: 503 بار   |   دفعات چاپ: 158 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم: آخرین جلسه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور در سال جاری برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1401/12/20 | 

آخرین جلسه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور به میزبانی دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم و با حضور دبیر و اعضای مجمع در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
 

در این نشست دکتر علی باقر طاهری نیا دبیر مجمع پژوهشگاههای ملی کشور و رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ضمن خیر مقدم حضور آقایان دکتر اسفنده و دکتر سعیدی روشن روسای جدید پژوهشگاههای پلیمر و پتروشیمی و حوزه و دانشگاه از زحمات دکتر نکومنش و دکتر حکیمیان  روسای سابق این پژوهشگاهها تقدیر کرد.

در ادامه دکتر پیمان صالحی آخرین تغییرات پیش نویس مربوط به چارچوب تعیین معادل های موظفی اعضای هیات علمی پژوهشگاهها و موسسات پژوهشی را با اعضای مجمع به اشتراک گذاشت و پس از اعلام نظر اعضاء، مقرر شد پژوهشگاههای عضو مجمع آخرین نظرات خود را برای جمع بندی نهایی ارائه نمایند.
 


در پایان این جلسه گزارش عملکرد یکساله دبیرخانه مجمع توسط آقای امیر مرسلی مسئول دبیرخانه ارائه و با اهدی لوح تقدیر از سوی دکتر علی باقر طاهری نیا به نمایندگی از اعضای مجمع، از حمایتهای دکتر پیمان صالحی از پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی تقدیر به عمل آمد.  
 


دفعات مشاهده: 499 بار   |   دفعات چاپ: 157 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

دکتر طاهری نیا: ترسیم افق تمدنی مقام معظم رهبری مشروط به حکمرانی علم است

 | تاریخ ارسال: 1402/1/7 | 
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: افق تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده اند و باید از درون دانشگاه شکل بگیرد مشروط به حکمرانی علم و سهم علم از GDP کشور است.
 

به گزارش روابط عمومی موسسه علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، درباره آینده آموزش عالی ایران گفت: جهش تولید علمی تابع جهت گیری کلی دولت هاست. 

وی افزود: کشوری که جهش علمی داشته در ابتدا این موضوع در اولویت اسناد آن قرار گرفته است، رهبر معظم انقلاب اسلامی روی بحث نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری و دانش بنیان و دانش محوری تاکید داشته اند که از دو دهه گذشته آغاز شده است.

طاهری نیا تصریح کرد: رشد کمی و کیفی وضعیت فعلی ایران اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست. رشد کیفی امروز کشورمان با رقبای منطقه‌ای هم قابل مقایسه نیست، زیرا ما امروز مقام اول تولید علم منطقه و جهان اسلام را داریم. 
 

** شاهد تولید علم کاذب از سوی رقبای علمی کشور هستیم

وی با بیان اینکه برخی رقبای علمی کشور علم کاذب تولید می‌کنند، تاکید کرد: در حال حاضر عربستان از لحاظ تولید علم مسیر علم کاذب را طی می‌کند. علم کاذب مبتنی بر شاخص‌های بومی و واقعی نیست؛ چرا که عربستان اعضای هیئت علمی برتر جهان را با حقوق‌های نجومی به عنوان هیات علمی پاره وقت خود جذب می‌کنند و سپس مقالات را با نشانی دانشگاه‌های عربستان منتشر می‌کنند و این موضوع در سبد علم عربستان ذکر می‌شود، در صورتی که تولید کننده اهل کشور دیگر است که در چنین صورتی احتمال دارد آن‌ها از نظر کمی در سال‌های آینده رشد کنند، ولی علم فعلی آن‌ها بومی نبوده و کاذب شناخته می‌شود. 
 

** کشور‌های کره جنوبی و ژاپن سهم بالایی از تولید GDP دارند 

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: همه دنیا متوجه شده اند که عربستان علم خریداری می‌کند و برخی رقبای منطقه‌ای روی تولید علم هزینه می‌کنند و سهم تحقیق و توسعه و سهم علم و فناوری از GDP کشورشان قابل توجه است، برخی کشور‌های آسیایی مانند کره جنوبی و ژاپن سهم بالایی در این زمینه دارند. 

طاهری نیا گفت: سهم علم از GDP کشور‌های پیشرفت کننده علم در دنیا بالاست. نقطه مهم جهش علمی در آینده این است که حکمرانی علم در کشور جاری شود و سهم علم و تحقیق و توسعه از GDP واقعی باشد. 

وی با بیان اینکه حکمرانی علم به این معناست که تمام حوزه‌ها دانش بنیان تصمیم بگیرند، تاکید کرد: همه حوزه‌ها برای نظریه‌ها و دیدگاه‌های علمی کارشناسان احترام قائل باشند. افق تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده اند و باید از درون دانشگاه شکل بگیرد مشروط به حکمرانی علم و سهم علم از GDP کشور است.


دفعات مشاهده: 492 بار   |   دفعات چاپ: 150 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر