مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی بواسطه فلسفه تأسیس، هویت سازمانی و مأموریت ذاتی آن، کانون تفکر و مغز متفکر سیاست گذاری آموزش عالی به شمار میرود. ضروری است برای تحقق وظایف، فعالیتها و مأموریتهای زیر، افزون بر ظرفیت علمی پژوهشگران ارجمند و فرهیخته آن مؤسسه، ظرفیت علمی متخصصین سایر مؤسسات آموزش عالی آموزشی و پژوهشی را نیز به کار بگیرید. در این راستا برخی از وظایف مورد انتظار به شرح زیر است:
توفیق روزافزون جنابعالی را در پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای «مدظله العالی»، از درگاه پرودرگار متعال خواستارم.
گفتنی است دکتر طاهرینیا عضو هیأت علمی و استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و پیش از این معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و مدیرکل برنامهریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران نیز بوده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه، دکتر علی باقر طاهری نیا در نشستی که پس از بازدید دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم و دکتر شریفی مدیرکل سیاستگذاری و برنانه ریزی پژوهشی این وزارت از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد گفت: این موسسه با اتکا به پنج دهه قدمت پژوهشی و انجام پژوهش های کلان و ملی بازوی مشورتی مدیران وزارت علوم است.
وی در گزارشی از تاریخچه تاسیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه در سال ۱۳۴۸ به عنوان موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ایجاد شد و ماموریت هایی که برای آن در نظر گرفته شده بود بقدری مهم بود که ساختار اداری بسیار مفصلی برای آن پیشبینی شده بود و در چارت سازمانی آن تعداد زیادی هیئت علمی و کارشناس و چندین معاونت وجود داشت و حتی برای آن هیئت ممیزه مستقل ای پیش بینی شده بود.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۹ با توجه به ضرورت ویژه ایکه برای ماموریتهای خاص موسسه احساس می شد این موسسه مجددا با عنوان موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در شورای گسترش وزارت علوم مورد تصویب قرار گرفت گفت: درگذشته هرگاه به توان و ظرفیت علمی موسسه توجه شده مجموعه نظام آموزش عالی کشور از ایده های علمی و برنامه های عملیاتی اثربخش این موسسه در عرصه نظام آموزش عالی و سپهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهره کافی را برده است.
دکتر طاهری نیا تاکید کرد: از وظایف این موسسه این است که در کنار بحثهای مشورتی و کارشناسی در موضوع سیاستگذاری و برنامهریزی آموزش عالی، به مدیران ستاد آموزش عالی و دانشگاهها در خصوص مباحث روز سیاستگذاری آموزش عالی آموزش های تخصی ارائه کند و نسبت به برگزاری دورههای دانشافزایی اقدام کند تا در کنار دانش تخصصی و تجربه ای که هر یک از مدیران در حوزه کاری خود دارند با بحث مهم و کلیدی سیاستگذاری در آموزش عالی نیز آشنایی کافی پیدا کنند.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با تاکید بر سابقه طولانی این موسسه در موضوع سیاستگذاری و برنامهریزی آموزش عالی و سایر مسائل مختلف مرتبط با این حوزه و انجام صدها پروژه پژوهشی و تحقیقاتی گفت: در این موسسه کارشناسان و اعضای هیئت علمی توانمندی وجود دارند که در نوع خود گنجینهای برای آموزش عالی کشور محسوب میشوند.
دکتر طاهری نیا اضافه کرد: در چشم اندازی که برای موسسه تا سال ۱۴۰۴ پیشبینی شده است تاکید بر این است که این موسسه به عنوان یک نهاد مرجع در موضوع سیاستگذاری و برنامهریزی آموزش عالی در سطح ملی و منطقهای به دنیا شناسانده شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون این موسسه به عنوان مرجع رسمی نظام آمار آموزش عالی کشور در زمینه ارائه اطلاعات به روز و آمار تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ها سامانه ای قدرتمند دارد و از حدود ۵ سال گذشته وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها را نیز رصد میکند و در این زمینه نیز داده های معتبری در اختیار دارد که با ارائه این داده ها به سیاستگذاران و مدیران اجرایی تصویری روشن از اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی ارائه می دهد.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه با توجه به پیشینه پژوهشی قوی که دارد با یک شبکه گسترده ای از ذینفعان، کارفرمایان و دستگاههای متولی حوزه آموزش و تحقیقات در کشور در ارتباط است و بیش از ۱۶ دستگاه اجرایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی ، معاونتهای مختلف ریاست جمهوری و وزارت علوم از ظرفیت های علمی این مرکز استفاده می کنند.
وی به برخی از پژوهشهای مهم این موسسه اشاره کرد و گفت انجام پژوهشهای مربوط به عملکرد وزارت علوم در دوره هشت ساله دولت های یازدهم و دوازدهم، طرح پژوهشی تربیت نیروی متخصص در کشور و انجام پژوهشهای مربوط به تغییر آیین نامه استخدامی کارکنان اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی که توسط مرکز هیئت امنا و معاونت اداری مالی وزارت علوم انجام شد و همچنین تهیه پژوهش های مربوط به بحث آمایش آموزش عالی که بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی توسط معاونت آموزش وزارت علوم انجام شد از جمله این پژوهش های مهم این موسسه است
دکتر طاهری نیا افزود: همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع دانشگاه پژوهشی که در دنیا به عنوان آی آر شناخته می شود و طی آن، ماموریتها، وظایف و وضعیت آینده دانشگاهها مورد توجه قرار می گیرد در سالیان اخیر در دستورکار این موسسه بوده است و در ۹۰ کارگاه آموزشی پیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی در خصوص موضوع دانشگاه پژوهی اطلاعات لازم را کسب کردند.
تدوین برنامه بخش آموزش عالی برنامه هفتم
شبکه متخصصین آموزش عالی راه اندازی میشود
۱۲ اقدام نوآورانه مؤسسه
مرجعیت موسسه در آمار آموزش عالی کشور
به گزارش روابط عمومی موسسه به نقل از ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفیگل عصر امروز (چهارشنبه) در جمع اعضای هیات علمی و کارکنان موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینههای مختلف در جامعه گفت: از نتایج و یافتههای پژوهشی باید برای تصمیمسازیهای نهایی در مدیریت کلان کشور استفاده شود. انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بهره بیشتری به نظام آموزش عالی کشور برساند. در همین راستا و برای پیشبرد اهداف و پروژههای کلان ملی صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را نیز تأسیس کردیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نقش بسزایی در انجام پژوهشهای کلان در حوزه آموزش عالی دارد گفت: انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی اهدافی ترسیم کند که هر عضو هیات علمی از محل اعتبارات صندوق شورای عالی عتف پژوهش های تقاضا محور انجام دهد و هر عضو هیئت علمی این موسسه از محل اعتبارات پژوهشی بتواند معادل حقوق دولتی یک کارمند این موسسه را از محل درآمدهای اختصاصی تحقیق و پژوهش نصیب هر کارمند این موسسه شود.
وی افزود: باید برنامههای جدید تعریف کنید و هر عضو هیات علمی مربی و هدایتگری ۱۰ عضو دیگر هیات علمی را بر عهده بگیرد، کلان پروژه تعریف و آن را به ۱۰ ریز پروژه دیگر تعریف کند تا بتواند نقش خود را خوبی ایفا کند.
دکتر زلفیگل گفت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل ارائه به شکل قانون، آییننامه یا حداقل بندی از یک آییننامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راهکار علمی برای حل مشکل جامعه ارائه میشود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه پژوهش ها باید نتیجهبخش باشد اظهار داشت: نتیجه هر تحقیق و پژوهشی باید در سه زمینه عیان باشد؛ یک اینکه موجب شود اخلاق در علم رعایت شود؛ کیفیت امور ارتقا یابد و عدالت در جامعه برقرار شود. این سه باید مهمترین برونداد پژوهشها باشد.
وی با اشاره به اینکه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید پروژه های کلان ملی را برای خود تعریف کند گفت: یکی از مهمترین پروژهها این است که نقش آینده شغلی و مشاغل آینده در آموزش عالی چگونه خواهد بود؟ موسسه در این حوزه وارد تحقیق و مطالعه شود و نتایج آن را ارائه دهد.
دکتر زلفیگل در ادامه با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشورها جدی است گفت: باید راههای مختلف مقابله با این تغییر اقلیم و یا تغییر به نفع جامعه از طریق علم به دست آید.
وی ضمن اشاره به تغییر کلی در فضای آموزشی عالی کشور از جهت علاقهمندی به تحصیل در رشتههای مختلف، از این تغییر با عنوان "تغییر اقلیم" یاد کرد و گفت: این دانشگاهیان هستند که باید عامل توزیع متوازن استعدادها در کشور باشند. باید با پژوهشهایی که انجام میشود ببینیم چطور میتوانیم تغییر اقلیم در این فضا را مدیریت و توزیع استعدادها را متوازن کنیم.
دکتر زلفیگل ضمن حمایت از ایده "از ما" که توسط رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی مطرح و تشریح شد گفت: انشاالله به یاری خداوند و مدد تحقیق و پژوهشهای صورت گرفته در این موسسه در راستای اجرای دقیق دو قانون جهش تولید و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بتوان از نتایج پژوهشهای این موسسه استفاده کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به اینکه پازل مدیریت در آموزش عالی متشکل از استادان، دانشجویان، محتوا، مدیریت و بسترها و امکانات است، گفت: همه اجزای این پازل باید همگام و هم راستا باشند تا بتوان نتیجه دقیق علمی و درست از پژوهشها به دست آورد.
گفتنی است؛ وزیر علوم ضمن بازدید از بخشهای مختلف موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی کشور، سالن جلسات به نام شهید سلیمانی را افتتاح و از ۷ طرح پژوهشی موسسه نیز رونمایی کرد.
انتظار حل تمام مشکلات را به کمک طرح پژوهشی نداریم
وی بیان کرد: برخی ها فکر می کنند که طرح پژوهشی باید تمام مشکلات را حل کند، در صورتی که چنین انتظاری از طرح پژوهشی نداریم و خروجی آن شاید یک بند از آئین نامه ارتقا و ترفیع و قانون بورس و مالیات شود تا باعث حل مسائل شوند.
تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
دکتر زلفی گل با بیان اینکه تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور را برای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: منتظر تصویب این طرح در هیئت دولت هستیم. در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم که میدان عمل تناسبی با رشته های تحصیلی دانشجویان جهت کسب تجربه ندارد. برای مثال، وزارت نفت و پتروشیمی به سختی دانشجوی رشته نفت را آن هم با برخی محدودیت ها می پذیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه باید برای فرستادن دانشجو جهت فعالیت در صنایع خصوصی از وضعیت خوابگاه و تغذیه و رفت و آمد و فرهنگ آن موسسه و ارگان اطمینان حاصل کنیم؛ تاکید کرد: چه امتیازی دهیم که برای کارورزی دانشجوی ما را بپذیرند؟ آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد و تنها مختص وزارت علوم نیست. برای مثال، دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت دانشجو معلم کلاس و آزمایشگاه مختص به خود را دارد و بیمارستان های وزارت بهداشت هم دست خودش است، اما در وزارت علوم چنین نیست.
دکتر زلفی گل افزود: دستور العملی مشخص جهت کارورزی دانشجویان در سایرنهادها و ارگان ها جهت کسب تجربه مثل وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نفت، فرودگاه ها، راه و ترابری باید دیده شود و تدوین آن زمان می برد و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید بداند که چه وظیفه سنگینی بر عهده دارد و وزارت علوم هم در مقابل متناسب با این وظایف حمایت های لازم را در دستور کار دارد.وزیر علوم بیان کرد: هر قانونی که در وزارت علوم تصویب می شود باید از مسیر موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عبور کند تا با حساب و کتاب باشد.
زلفی گل همچنین با اشاره به تدوین فرم ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بر بسط و گسترش این ایده در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تاکید کرد و افزود: باید نوع نگاه استادان رشته های علوم انسانی کاربردی تر شود زیرا در رشته علوم انسانی پس از انجام تحقیقات پژوهشی باید جزو بند آئین نامه و مقررات به حساب آید که در حال حاضر اینگونه نیست. وزیرعلوم اضافه کرد: خروجی طرح پژوهشی باید به بند دستور العمل اجرایی تبدیل شود.