پیام خود را بنویسید
 

با حکم وزیر علوم: دکتر علی باقر طاهری‌نیا به سمت رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و عضو دائمی شورای معاونین وزارت عتف منصوب شد

به گزارش روابط عمومی مؤسسه دکتر زلفی گل در این حکم انتصاب خطاب به دکتر طاهری‌نیا آورده است؛ نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان «رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی» و عضو دائمی شورای معاونین وزارت عتف منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و ظرفیت کارشناسی آن مؤسسه در چارچوب برنامه ارائه شده اینجانب به مجلس شورای اسلامی، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری ایفا نمایید.

مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بواسطه فلسفه تأسیس، هویت سازمانی و مأموریت ذاتی آن، کانون تفکر و مغز متفکر سیاست گذاری آموزش عالی به شمار می‌رود. ضروری است برای تحقق وظایف، فعالیت‌ها و مأموریت‌های زیر، افزون بر ظرفیت علمی پژوهشگران ارجمند و فرهیخته آن مؤسسه، ظرفیت علمی متخصصین سایر مؤسسات آموزش عالی آموزشی و پژوهشی را نیز به کار بگیرید. در این راستا برخی از وظایف مورد انتظار به شرح زیر است:

  • • انجام مطالعات پشتیبان جهت طراحی و استقرار الگوی دانشگاه حکمت بنیان و تمدن‌ساز.
  • • رصد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور.
  • • ایفای نقش مؤسسه به عنوان مرجع رسمی آمار آموزش عالی و توسعه نظام آمار و اطلاعات آموزش عالی دقیق و به هنگام به منظور تحلیل راهبردهای آتی.
  • • تهیه محتوای علمی جهت سیاست گذاری و تصمیم‌سازی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • • انجام مطالعات تطبیقی ملی و فراملی جهت استفاده و بکارگیری تجربیات موفق برای هدایت مطلوب آموزش عالی کشور.
  • • ارایه راهکارهای مناسب جهت تحقق اهداف مندرج در نقشه‌های جامع علمی و مهندسی کشور، سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.
  • • ارایه راهکارهای علمی جهت تحقق آموزش پژوهش – محور و پژوهش آموزش- محور و گسترش روحیه کار تیمی و گروهی.
  • • تعامل مستمر و اثربخش با معاونت‌های وزارت عتف جهت کار بست بروندادهای علمی آن مؤسسه.
  • • ارایه راهکارهای پژوهش- محور برای سنجش و انگیزش فعالیت اعضای هیأت علمی، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان.
  • • انتشار و انتقال دانش آموزش عالی در میان نقش‌آفرینان و ذی‌نفعان آموزش عالی عالی.
  • • تعامل هم‌افزا و همکاری مؤثر با سایر مؤسسات تابعه وزارت عتف و پاسخگویی علمی و تحقیقاتی به سفارش‌های وزارت و شورای عالی عتف.
  • • تهیه و ارایه سیاست‌های بین‌المللی شدن آموزش عالی و گسترش همکاری‌های علمی در سطوح منطقه‌ای و کشورهای جهان اسلام در راستای تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی.
  • • ارتقای نقش مؤسسه در تحقیقات معطوف به تهیه احکام مربوط به آموزش عالی در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور.
  • • تهیه و ارایه پیشنهادهای سیاستی لازم برای بهبود مداوم، اعتبارسنجی و نظام تضمین کیفیت آموزش عالی.

توفیق روزافزون جنابعالی را در پیش‌برد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مدظله العالی»، از درگاه پرودرگار متعال خواستارم.

گفتنی است دکتر طاهری‌نیا عضو هیأت علمی و استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و پیش از این معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران نیز بوده است.


در جلسه ریاست مؤسسه با معاونین و برخی از مدیران مؤسسه صورت گرفت: آسیب شناسی وضع موجود و بررسی راهکارهای بهبود عملکرد مؤسسه

به گزارش روابط عمومی مؤسسه، دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا در اولین هفته حضور در مؤسسه به منظور آسیب‌شناسی وضع موجود و بررسی راهکارهای بهبود عملکرد مؤسسه جلساتی را با دکتر نورشاهی رئیس سابق مؤسسه، معاونین پژوهشی و توسعه مدیریت و منابع، مدیر واحد IR و کارگاه‌ها، مدیر گروه مطالعات تطبیقی و اقتصاد آموزش عالی، مدیران اداری، مالی و بودجه برگزار نمودند. در این جلسات دکتر طاهری‌نیا با تأکید بر اینکه؛ مؤسسه به استناد فلسفه تأسیس و مفاد اساسنامه مأموریت بسیار مهمی بر عهده دارد و به عنوان «کانون تفکر آموزش عالی» بودن اقتضائاتی دارد که ما باید بتوانیم با فراهم کردن آن اقتضائات بستر تحقق همه مأموریت‌های مؤسسه را فراهم کنیم. خوشبختانه در مقاطع کنونی مقام عالی وزارت به نقش راهبردی این مؤسسه باور و عنایت خاصی دارند و همین امر فرصت مغتنمی خواهد بود تا مؤسسه بتواند به جایگاه شایسته خود برسد.
همچنین مدیران مؤسسه نسبت به ارائه گزارشی از حوزه تحت مسئولیت خود اقدام و ضمن تشریح فعالیت‌های مؤسسه و تأکید بر مأموریت‌های مهم تعریف شده از سال‌های قبل و پیشرفت های چشمگیر صورت گرفته، بر تداوم این مأموریت‌ها با جلب حمایت‌ها و توسعه ظرفیت‌های کنونی اعم از مالی وانسانی تأکید داشتند. همچنین رایزنی به منظور افزایش اعتبارات مؤسسه، برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش، بهره‌برداری عملی و اجرایی وزارت علوم از دو طرح مهم وتاثیرگذار تهیه شده در مؤسسه درخصوص هیات امناءکه درسالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸ به انجام رسیده، گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در واحد IR، توسعه فعالیت‌های کارگاهی مؤسسه خصوصا در بازآموزی مدیران دانشگاه‌ها از سوی واحد کارگاه‌ها و گزارشی از تشکیل کنسرسیوم دانشگاه پژوهی و تفاهم‌نامه‌های منعقده با دانشگاه‌های داوطلب در این خصوص عمده مطالب بیان شده در این جلسات بودند.

دکتر طاهری نیا در نشست مشترک با معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کانون تفکر وزارت علوم است

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه کانون تفکر وزارت علوم است و ماموریت آن کمک به تصمیم سازی و برنامه ریزی در تمام ارکان آموزش عالی بوده و منحصر به بخش آموزش نیست
 

به گزارش روابط عمومی موسسه، دکتر علی باقر طاهری نیا در نشستی که پس از بازدید دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم و دکتر شریفی مدیرکل سیاستگذاری و برنانه ریزی پژوهشی این وزارت از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد گفت: این موسسه با اتکا به پنج دهه قدمت پژوهشی و انجام پژوهش های کلان و ملی بازوی مشورتی مدیران وزارت علوم است.

 وی در گزارشی از تاریخچه تاسیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه در سال ۱۳۴۸ به عنوان موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ایجاد شد و ماموریت هایی که برای آن در نظر گرفته شده بود بقدری مهم بود که ساختار اداری بسیار مفصلی برای آن پیش‌بینی شده بود و در چارت سازمانی آن تعداد زیادی هیئت علمی و کارشناس و چندین معاونت وجود داشت و حتی برای آن هیئت ممیزه مستقل ای پیش بینی شده بود.

 وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۹ با توجه به ضرورت ویژه ایکه برای ماموریتهای خاص موسسه احساس می شد این موسسه مجددا با عنوان موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در شورای گسترش وزارت علوم مورد تصویب قرار گرفت گفت: درگذشته هرگاه به توان و ظرفیت علمی موسسه توجه شده مجموعه نظام آموزش عالی کشور از ایده های علمی و برنامه های عملیاتی اثربخش این موسسه در عرصه نظام آموزش عالی و سپهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهره کافی را برده است.

 دکتر طاهری نیا تاکید کرد: از وظایف این موسسه این است که در کنار بحث‌های مشورتی و کارشناسی در موضوع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آموزش عالی، به مدیران ستاد آموزش عالی و دانشگاهها در خصوص مباحث روز سیاستگذاری آموزش عالی آموزش های تخصی ارائه کند و نسبت به برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی اقدام کند تا در کنار دانش تخصصی و تجربه ای که هر یک از مدیران در حوزه کاری خود دارند با بحث مهم و کلیدی سیاستگذاری در آموزش عالی نیز آشنایی کافی پیدا کنند.

 رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با تاکید بر سابقه طولانی این موسسه در موضوع سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آموزش عالی و سایر مسائل مختلف مرتبط با این حوزه و انجام صدها پروژه پژوهشی و تحقیقاتی گفت: در این موسسه کارشناسان و اعضای هیئت علمی توانمندی وجود دارند که در نوع خود گنجینه‌ای برای آموزش عالی کشور محسوب می‌شوند.

 دکتر طاهری نیا اضافه کرد: در چشم اندازی که برای موسسه تا سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است تاکید بر این است که این موسسه به عنوان یک نهاد مرجع در موضوع سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سطح ملی و منطقه‌ای به دنیا شناسانده شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون این موسسه به عنوان مرجع رسمی نظام آمار آموزش عالی کشور در زمینه ارائه اطلاعات به روز و آمار تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ها سامانه ای قدرتمند دارد و از حدود ۵ سال گذشته وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها را نیز رصد می‌کند و در این زمینه نیز داده های معتبری در اختیار دارد که با ارائه این داده ها به سیاستگذاران و مدیران اجرایی تصویری روشن از اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی ارائه می دهد.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه با توجه به پیشینه پژوهشی قوی که دارد با یک شبکه گسترده ای از ذینفعان، کارفرمایان و دستگاه‌های متولی حوزه آموزش و تحقیقات در کشور در ارتباط است و بیش از ۱۶ دستگاه اجرایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی ، معاونت‌های مختلف ریاست جمهوری و وزارت علوم از ظرفیت های علمی این مرکز استفاده می کنند.

وی به برخی از پژوهش‌های مهم این موسسه اشاره کرد و گفت انجام پژوهش‌های مربوط به عملکرد وزارت علوم در دوره هشت ساله دولت های یازدهم و دوازدهم، طرح پژوهشی تربیت نیروی متخصص در کشور و انجام پژوهش‌های مربوط به تغییر آیین نامه استخدامی کارکنان اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی که توسط مرکز هیئت امنا و معاونت اداری مالی وزارت علوم انجام شد و همچنین تهیه پژوهش های مربوط به بحث آمایش آموزش عالی که بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی توسط معاونت آموزش وزارت علوم انجام شد از جمله این پژوهش های مهم این موسسه است 

دکتر طاهری نیا افزود: همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع دانشگاه پژوهشی که در دنیا به عنوان آی آر شناخته می شود و طی آن، ماموریت‌ها، وظایف و وضعیت آینده دانشگاهها مورد توجه قرار می گیرد در سالیان اخیر در دستورکار این موسسه بوده است و در ۹۰ کارگاه آموزشی پیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی در خصوص موضوع دانشگاه پژوهی اطلاعات لازم را کسب کردند.
 


در جلسه شورای معاونین و با حضور مقام عالی وزارت صورت پذیرفت: ارائه ظرفیت ها و ماموریت های موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

توسط دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه، ظرفیت ها و ماموریت های موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برای اعضای شورای معاونین وزارت تشریح شد
 

به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر طاهری نیا در نشست شورای معاونین وزارت علوم که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان کانون تفکر آموزش عالی نام برد.
وی در گزارشی از تاریخچه تاسیس موسسه گفت: این موسسه در سال ۱۳۴۸ به عنوان موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ایجاد شد و ماموریت هایی که برای آن در نظر گرفته شده بود بقدری مهم بود که ساختار اداری بسیار مفصلی برای آن پیش‌بینی شده بود و در چارت سازمانی آن تعداد زیادی هیئت علمی و کارشناس و چندین معاونت وجود داشت.
رئیس موسسه در ادامه با معرفی گروههای پژوهشی موسسه از ظرفیت و توانمندی این گروهها به عنوان بازوی مشورتی وزارت علوم و آموزش عالی نام برد و با اشاره به هرم نیروی انسانی موسسه و نیاز موسسه به جذب نیروی انسانی توانمند به چهار هدف کلان برنامه راهبردی موسسه مشتمل بر؛ انتشار و انتقال دانش در میان نقش‌آفرینان و ذینفعان آموزش عالی، افزایش قابلیت ها و ظرفیت سازی برای تبدیل یافته های پژوهشی به بسته های سیاستی با رویکرد به آینده، توسعه کمی و کیفی پژوهش در قلمرو آموزش عالی با تأکید بر تولید دانش بومی، نوآفرینی سازمانی در جهت تحقق اهداف و مأموریت‌ها اشاره نمود.
دکتر طاهری نیا محور اصلی فعالیت‌های موسسه را نشر و ترویج دانش آموزش عالی، مأموریت‌های کلان پژوهشی و نشست‌های علمی تخصصی ذکر کرد و از آمار آموزش عالی و رصد اشتغال دانش آموختگان به عنوان کارویژه های موسسه نام برد.
وی اظهار داشت: هم اکنون این موسسه به عنوان مرجع رسمی نظام آمار آموزش عالی کشور در زمینه ارائه اطلاعات به روز و آمار تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ها سامانه ای قدرتمند دارد و از حدود ۵ سال گذشته وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها را نیز رصد می‌کند و در این زمینه نیز داده های معتبری در اختیار دارد که با ارائه این داده ها به سیاستگذاران و مدیران اجرایی تصویری روشن از اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی ارائه می دهد.
دکتر طاهری نیا به برخی از ماموریت های کلان این موسسه اشاره کرد و گفت انجام پژوهش‌های مربوط به عملکرد وزارت علوم در دوره هشت ساله دولت های یازدهم و دوازدهم، پیمایش های ملی، مطالعات سامان یابی گسترش کمی آموزش عالی، مطالعات کیفیت آموزش عالی، طرح پژوهشی تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور و بازنگری قانون هیاتهای امنا و همچنین تهیه پژوهش های مربوط به بحث آمایش آموزش عالی که بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی توسط معاونت آموزش وزارت علوم انجام شد از جمله پژوهش های مهم این موسسه است.
رئیس موسسه در ادامه ماموریت های جدید محول شده از جانب وزارت علوم به موسسه را برشمرد و از انجام این ماموریتها بصورت گزارش های تخصصی و پژوهش های کوتاه مدت با هماهنگی کامل با حوزه ستادی و سفارش دهنده موضوع خبر داد.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه با توجه به پیشینه پژوهشی قوی که دارد با یک شبکه گسترده ای از ذینفعان، کارفرمایان و دستگاه‌های متولی حوزه آموزش و تحقیقات در کشور در ارتباط است و بیش از ۱۶ دستگاه اجرایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی ، معاونت‌های مختلف ریاست جمهوری و وزارت علوم از ظرفیت های علمی این مرکز استفاده می کنند.
دکتر طاهری نیا افزود: همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع دانشگاه پژوهشی که در دنیا به عنوان آی آر شناخته می شود و طی آن، ماموریت‌ها، وظایف و وضعیت آینده دانشگاهها مورد توجه قرار می گیرد در سالیان اخیر در دستورکار این موسسه بوده است و در ۹۰ کارگاه آموزشی پیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی در خصوص موضوع دانشگاه پژوهی اطلاعات لازم را کسب کردند.
وی همچنین از چهار محور هم‌اندیشی و هم‌افزایی درون‌سازمانی، توسعه شبکه تعاملات برون سازمانی، پاسخگویی به سفارش‌های علمی و دبیری مجمع پژوهشگاههای ملی کشور به عنوان رئوس فعالیت های خود در مدت چهل روز تصدی مسئولیت این موسسه نام برد.
در ادامه اعضای شورای معاونین وزارت علوم نظرات خود را در خصوص گزارش ارائه شده بیان داشتند که محورهای عمده آن بدین شرح است: عدم موازی کاری در موسسات دارای ماموریت های مشابه در وزارت علوم، بازنگری در بخشی از کارکردهای موسسه، ارائه آمار دقیق و به روز از سوی موسسه به عنوان مرجع رسمی آمار آموزش عالی و استفاده از منابع و توانمندی های موجود در خارج از حوزه ستادی وزارت علوم

 

دکتر طاهری نیا در نشست خبری: موسسه متولی مطالعات بنیادی برای تحول در آموزش عالی است

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از نقش زیربنایی موسسه برای آموزش عالی کشور خبر داد.


به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر علی‌باقر طاهری نیا روز دوشنبه در نشست خبری که در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد، افزود: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با سابقه ای افزون بر ۵۴ سال به مثابه کانون تفکر آموزش عالی است به این معنا که با دارا بودن گروه‌های پژوهشی تخصصی در حوزه آموزش عالی کانون تصمیم ساز و متولی انجام مطالعات بنیادین برای تحول در آموزش عالی است.
وی یکی از ماموریت های موسسه را دانشگاه پژوهی دانست، به این معنی که نهاد دانشگاه برای مدیریت درست، نیاز به مطالعات میدانی دارد تا تصمیم های دانش پایه اتخاذ کند. در سطح وزارت علوم اتخاذ تصمیم های دانش پایه مبتنی بر مطالعات انجام شده در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است.

تدوین برنامه بخش آموزش عالی برنامه هفتم

رئیس موسسه تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش آموزش عالی را از دیگر ماموریت های موسسه برشمرد و ادامه داد: موسسه، متولی تلفیق بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه است و معاونت های وزارت علوم برای این امر نمایندگانی معرفی کردند که تحت عنوان کمیسیون تلفیق بخش آموزش عالی برنامه هفتم با محوریت موسسه کار خود را آغاز کردند. تلاش خواهد شد، بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه مترقی‌تر از برنامه‌های اول تا ششم توسعه تدوین می شود. در این زمینه دبیرخانه شکل گرفت و ساختار و کمیته ها تعیین شد. پیش بینی می کنیم تا پایان تابستان سال جاری، نسخه نهایی بخش آموزش عالی برنامه هفتم را تحویل دهیم.
 

شبکه متخصصین آموزش عالی راه اندازی می‌شود

دکتر طاهری نیا در ادامه ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی (شماع) را از دیگر اقدامات مهم موسسه برشمرد و افزود: با توجه به اینکه موسسه کانون تفکر و تصمیم ساز آموزش عالی است، به جمع زیادی از پژوهشگران نیاز داریم، پژوهشگران متعددی در سطح کشور و شهرستان ها پراکنده هستند و با این شبکه سازی، متخصصان حوزه آموزش عالی را ساماندهی کنیم تا مطالعات پشتیبان تصمیم وزارت علوم را غنای کامل ببخشیم، فعالیت‌های مقدماتی ایجاد شبکه انجام شده است و فراخوان عضویت در شبکه متخصصان آموزش عالی به زودی منتشر می‌شود. منظور از متخصصان، افرادی هستند که در حوزه های موضوعی مرتبط با آموزش عالی از قبیل مدیریت و اقتصاد آموزش عالی و ... تخصص دارند و در گام بعدی این شبکه می‌تواند شبکه متخصصان بین‌المللی هم باشد.
 

۱۲ اقدام نوآورانه مؤسسه

دکتر طاهری نیا در ادامه اقدامات نوآورانه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را برشمرد و اعلام کرد:  طی ۵ ماه و ۱۲ روزی که فعالیت خود را در مؤسسه آغاز کرده ایم ۱۲ اقدام نوآورانه داشته‌ایم که در این زمینه می‌توان به  تولید بسته‌های سیاستی مدیریتی اشاره کرد وی گفت: در پنج ماه گذشته در هر هفت روز یک مساله برای مطالعه به مؤسسه ارجاع شده است به عنوان مثال می‌توان به تدوین مدل جامع تألیف و تدوین کتاب درسی دانشگاهی، آسیب شناسی لایحه پیشنهادی سنجش و پذیرش دانشجو، راهکارهای افزایش خودباوری و هویت مداری در دانشجویان و انجام پایان نامه و رساله به صورت گروهی و اشاره کرد
 وی همچنین دیگر اقدام نوآورانه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را  تهیه فُرمی تحت عنوان «اَزما» دانست و ادامه داد: پر کردن خلاء میان پژوهشگران و مدیران اجرایی، از دیگر برنامه های نوآورانه این موسسه است. در حالت عادی، پژوهشگر کار خود را انجام می دهد و خروجی مورد نظر خود را روی میز می گذارد. مدیر هم ممکن است به این پژوهش توجه نکند یا زبان آن را متوجه نشود. برای نیل به این هدف، نظامی را تحت عنوان «ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی» با عنوان اَزما تعریف کردیم.وی افزود: با این فرم یکی از خلاهای نظام مدیریتی ما که عبارتست از  گسست فکری مدیریتی است برطرف شود در این فُرم مانند پل بین پژوهشگر و مدیر اجرایی عمل می کند. از آنجایی که زبان پژوهشگر و مدیر اجرایی متفاوت است، این فُرم، پژوهش پژوهشگر را در قالب یک پاراگراف برای مدیر اجرایی بیان می کند.
 

مرجعیت موسسه در آمار آموزش عالی کشور

عضو شورای معاونین وزارت علوم با اشاره به سابقه پنجاه ساله انتشار آمار آموزش عالی توسط موسسه، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را مرجع رسمی آمار آموزش عالی دانست و از تولید و نشر گزارش های آماری ادواری در آینده ای نزدیک توسط موسه خبر داد.
دبیر مجمع پژوهشگاههای ملی کشور با اشاره به وجود دبیرخانه هیأت امنای منطقه ۲ پژوهشی و دبیرخانه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور در موسسه از واگذاری مسولیت تدوین گزارش عملکرد وزارت علوم به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی توسط وزیر علوم به موسسه نیز خبر داد.



وزیر علوم در بازدید از موسسه: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نقش بسزایی در انجام پژوهش‌های کلان در حوزه آموزش عالی دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید تغییر اقلیم در آموزش عالی را مدیریت کنیم گفت: برونداد پژوهش‌ها باید حداقل منجر به یک بند از یک آیین‌نامه باشد.


 

به گزارش روابط عمومی موسسه به نقل از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل عصر امروز (چهارشنبه) در جمع اعضای هیات علمی و کارکنان موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف در جامعه گفت: از نتایج و یافته‌های پژوهشی باید برای تصمیم‌سازی‌های نهایی در مدیریت کلان کشور استفاده شود. انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بهره بیشتری به نظام آموزش عالی کشور برساند. در همین راستا و برای پیشبرد اهداف و پروژه‌های کلان ملی صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را نیز تأسیس کردیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نقش بسزایی در انجام پژوهش‌های کلان در حوزه آموزش عالی دارد گفت: انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اهدافی ترسیم کند که هر عضو هیات علمی از محل اعتبارات صندوق شورای عالی عتف پژوهش های تقاضا محور انجام دهد و هر عضو هیئت علمی این موسسه از محل اعتبارات پژوهشی بتواند معادل حقوق دولتی یک کارمند این موسسه را از محل درآمدهای اختصاصی تحقیق و پژوهش نصیب هر کارمند این موسسه شود.

وی افزود: باید برنامه‌های جدید تعریف کنید و هر عضو هیات علمی مربی و هدایتگری ۱۰ عضو دیگر هیات علمی را بر عهده بگیرد، کلان پروژه تعریف و آن را به ۱۰ ریز پروژه دیگر تعریف کند تا بتواند نقش خود را خوبی ایفا کند.

دکتر زلفی‌گل گفت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل ارائه به شکل قانون، آیین‌نامه یا حداقل بندی از یک آیین‌نامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راهکار علمی برای حل مشکل  جامعه ارائه می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه پژوهش ها باید نتیجه‌بخش باشد اظهار داشت: نتیجه هر تحقیق و پژوهشی باید در سه زمینه عیان باشد؛ یک اینکه موجب شود اخلاق در علم رعایت شود؛ کیفیت امور ارتقا یابد و عدالت در جامعه برقرار شود. این سه باید مهمترین برونداد پژوهش‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید پروژه های کلان ملی را برای خود تعریف کند گفت: یکی از مهمترین پروژه‌ها این است که نقش آینده شغلی و مشاغل آینده در آموزش عالی چگونه خواهد بود؟ موسسه در این حوزه وارد تحقیق و مطالعه شود و نتایج آن را ارائه دهد.

تغییر اقلیم در آموزش عالی را مدیریت کنیم

دکتر زلفی‌گل در ادامه با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشورها جدی است گفت: باید راه‌های مختلف مقابله با این تغییر اقلیم و یا تغییر به نفع جامعه از طریق علم به دست آید.

وی ضمن اشاره به تغییر کلی در فضای آموزشی عالی کشور از جهت علاقه‌مندی به تحصیل در رشته‌های مختلف، از این تغییر با عنوان "تغییر اقلیم" یاد کرد و گفت: این دانشگاهیان هستند که باید عامل توزیع متوازن استعدادها در کشور باشند. باید با پژوهش‌هایی که انجام می‌شود ببینیم چطور می‌توانیم تغییر اقلیم در این فضا را مدیریت و توزیع استعدادها را متوازن کنیم.

دکتر زلفی‌گل ضمن حمایت از ایده "از ما" که توسط رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مطرح و تشریح شد گفت: انشاالله به یاری خداوند و مدد تحقیق و پژوهش‌های صورت گرفته در این موسسه در راستای اجرای دقیق دو قانون جهش تولید و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بتوان از نتایج پژوهش‌های این موسسه استفاده کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به اینکه پازل مدیریت در آموزش عالی متشکل از استادان، دانشجویان، محتوا، مدیریت و بسترها و امکانات است، گفت: همه اجزای این پازل باید همگام و هم راستا باشند تا بتوان نتیجه دقیق علمی و درست از پژوهش‌ها به دست آورد.
گفتنی است؛ وزیر علوم ضمن بازدید از بخش‌های مختلف موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور، سالن جلسات به نام شهید سلیمانی را افتتاح و از ۷ طرح پژوهشی موسسه نیز رونمایی کرد.
 


وزیر علوم: آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد/ تاکید بر گسترش ایده ازما

 | تاریخ ارسال: 1402/4/17 | 

وزیر علوم گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مغز متفکر وزارت علوم است و هر تصمیم و آئین نامه ای باید از مسیر موسسه عبور کند.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه ، آئین تقدیر از دست اندرکاران کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور با حضور دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی باقر طاهری نیا دبیر کنگره و رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دبیران نشست های هجده گانه تخصصی، اعضای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و برخی دست اندرکاران این کنگره در سالن شهدای جهاد علمی وزات علوم برگزار شد.
دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دست اندرکاران کنگره گفت: عید قربان و عید غدیر خم را تبریک عرض می کنم و امیدوارم خداوند عنایت فرمایند تا قدر ولایت را بدانیم و مسیر ولایت مولای متقیان، حضرت علی (ع) را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.
وی افزود: علت اینکه در زمان اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را نمایان کردم این بود که از قبل با موسسه آشنا بودم و برخی از استادان از جمله استاد ذاکر صالحی را می شناختم و تالیفاتشان به خصوص در زمینه نخبگان را مطالعه کرده بودم.

موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است
دکتر زلفی گل تصریح کرد: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است، به همین دارای جایگاه خاصی است وبنده با استاد طاهری نیا همکاری بیش از ۲۵ سال داریم و با وجود اینکه موسسه مکان مهمی است، اما ظرفیت مدیریتی ایشان بسیار توانمندتر است و این موضوع برای موسسه فرصت بی‌نظیر است تا مسیر رشد، ارتقا و افزایش وجاهت خود را به جد با حضور استاد طاهری نیا پیگیری کند.
وزیر علوم ادامه داد: تعامل دکتر طاهری نیا با ستاد وزارت علوم بسیار خوب است و ایشان عضو شورای معاونان هستند که بسیار قابل پسند است. در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی فعالیت های خوبی انجام شده است و برخی مشکلات کهنه و کور آموزش عالی نمایان و به مسائل روز و تحقیقات علمی استادان تبدیل شده است که در این زمینه فعالیت های خوبی انجام شده که جای تقدیر دارد.
دکتر زلفی گل اضافه کرد: انتظار بیشتری از فعالیت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی داریم؛ چرا که وقتی طرح پژوهشی و کار علمی و کنگره ای انجام می شود باید پایان آن هم راه رسیدن به هدف و آموزش مهارتی را با تعیین قوانین و مقررات و آئین نامه مربوطه مشخص کند.

 

انتظار حل تمام مشکلات را به کمک طرح پژوهشی نداریم
وی بیان کرد: برخی ها فکر می کنند که طرح پژوهشی باید تمام مشکلات را حل کند، در صورتی که چنین انتظاری از طرح پژوهشی نداریم و خروجی آن شاید یک بند از آئین نامه ارتقا و ترفیع و قانون بورس و مالیات شود تا باعث حل مسائل شوند.

 


تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
دکتر زلفی گل با بیان اینکه تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور را برای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: منتظر تصویب این طرح در هیئت دولت هستیم. در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم که میدان عمل تناسبی با رشته های تحصیلی دانشجویان جهت کسب تجربه ندارد. برای مثال، وزارت نفت و پتروشیمی به سختی دانشجوی رشته نفت را آن هم با برخی محدودیت ها می پذیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه باید برای فرستادن دانشجو جهت فعالیت در صنایع خصوصی از وضعیت خوابگاه و تغذیه و رفت و آمد و فرهنگ آن موسسه و ارگان اطمینان حاصل کنیم؛ تاکید کرد: چه امتیازی دهیم که برای کارورزی دانشجوی ما را بپذیرند؟ آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد و تنها مختص وزارت علوم نیست. برای مثال، دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت دانشجو معلم کلاس و آزمایشگاه مختص به خود را دارد و بیمارستان های وزارت بهداشت هم دست خودش است، اما در وزارت علوم چنین نیست.
دکتر زلفی گل افزود: دستور العملی مشخص جهت کارورزی دانشجویان در سایرنهادها و ارگان ها جهت کسب تجربه مثل وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نفت، فرودگاه ها، راه و ترابری باید دیده شود و تدوین آن زمان می برد و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید بداند که چه وظیفه سنگینی بر عهده دارد و وزارت علوم هم در مقابل متناسب با این وظایف حمایت های لازم را در دستور کار دارد.وزیر علوم بیان کرد: هر قانونی که در وزارت علوم تصویب می شود باید از مسیر موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عبور کند تا با حساب و کتاب باشد‌.

تاکید بر گسترش ایده ازما

زلفی گل همچنین با اشاره به تدوین فرم ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بر بسط و گسترش این ایده در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تاکید کرد و افزود: باید نوع نگاه استادان رشته های علوم انسانی کاربردی تر شود زیرا در رشته علوم انسانی پس از انجام تحقیقات پژوهشی باید جزو بند آئین نامه و مقررات به حساب آید که در حال حاضر اینگونه نیست. وزیرعلوم اضافه کرد: خروجی طرح پژوهشی باید به بند دستور العمل اجرایی تبدیل شود.
 



در بازدید رئیس جمهور از غرفه موسسه مطرح شد: انتظارات دکتر پزشکیان از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: 1403/10/4 | 
دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ضمن بازید از غرفه موسسه پژوهش و برنامه ریزی در بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری طی گفتگویی مفصل، انتظارات خود را از موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی بیان کرد.
 

به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر پزشکیان در این بازدید با اشاره به اسم موسسه و ماموریت های آن در زمینه برنامه ریزی آموزش عالی گفت: موسسه به عنوان مرکز مطالعه و کانون تفکر آموزش عالی می بایست ضرورت و منطق وجود تعدد دانشگاهها و دانشجوی موجود در کشور را بررسی و اعلام نظر کند که آیا کشور به این میزان دانشجو در رشته های مختلف از جمله مهندسی، حقوق و... نیاز دارد یا خیر؟
دکتر پزشکیان در این بازدید همچنین بر افزایش تحولات دانشگاههای کشور مطابق با تحولات دانشگاههای جهانی تاکید و خواستار ورود عملی دانشگاهها به نسل های سوم و چهارم دانشگاهی شد.

دکتر سیمایی وزیر علوم نیز در معرفی موسسه به رئیس جمهور گفت: موسسه کانون تفکر آموزش عالی است و مسائل آموزش عالی از سوی وزارت علوم به موسسه ارسال و موسسه پیشنهادات سیاستی خود را ارائه می دهد.

دکتر علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس موسسه نیز با اشاره به سابقه ۵۶ ساله موسسه و مرجعیت آمار آموزش عالی از گذشته تاکنون و رصد اشتغال دانش آموختگان کشور از حدود ده سال گذشته در موسسه گفت: برنامه ریزی اصولی نیاز به آمار و جمع آوری آمار نیز نیاز به همکاری های بین بخشی دارد و ما در این موضوع به واسطه عدم همکاری های مناسب بین بخشی دارای مشکلاتی هستیم. طاهری نیا ادامه داد: همانگونه که مستحضرید شرط انجام برنامه ریزی خوب داشتن داده های کامل و معتبر است و ما در این زمینه نیازمند حمایت جنابعالی و الزام بخش های مختلف نظام آموزش عالی کشور برای ارائه آمار کامل و به موقع هستیم.

طاهری نیا همچنین در پاسخ به سوال رئیس جمهور در مورد تعداد دانشگاهها و دانشجویان گفت: ماموریت آمایش آموزش عالی یک تکلیف قانونی روشن است اما باید این موضوع را نیز مدنظر داشت که در شرایط فعلی نسبت کل دانش آموختگان آموزش عالی به جمعیت کشور در حدود بیست درصد است درحالیکه در برخی از کشورهای همسایه این نسبت به چهل درصد نیز می رسد. لذا ما باید به ظرفیت بازار برای افزایش اشتغال نیز توجه داشته باشیم.

گفتنی است بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری از ۲۳ الی ۲۶ دیماه در محل دائم نمایشگاههای بین المللی برگزار و غرفه موسسه در سالن شماره پنج این رویداد آماده میزبانی از علاقمندان می باشد.