مؤسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی میز آینده پژوهی آموزش عالی تأسیس : ۱۳۹۳ مقدمه و تاریخچه تأسیس میز آینده پژوهی «ساختاری گفتگویی» است که از ابتدای سال ۱۳۹۳ در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تأسیس شده است. منظور اصلی از تأسیس این نهاد علمی وپژوهشی وارتباطی، مسأله گشایی، جستارگشایی و دستور گشایی برای سیاستگذاران ، دانشگاهیان و ذی نفعان مختلف اجتماعی آموزش عالی با رویکرد آینده اندیشی وبا ساز وکار هم اندیشی وتشکیل پانل های تخصصی وگروه های بحث کانونی واجرای تکنیک های دلفی و سناریو نویسی است. هدف ۱. شناخت کلیدی ترین روندها وتحولات محیطی ودرونی نظام کلان آموزش عالی ایران ۲.شناخت مهم ترین مسأله ها و چالشهای جاری و پیش روی نظام کلان آموزش عالی ایران ۳. شناخت نحوه سازگاری خلاق نظام کلان آموزش عالی ایران با تحولات محیط های آشوبناک و پیچیده ۴. کوشش برای فهم وضع مطلوب افق آینده و ارائه راهبردهایی برای مواجهه با مسائل و چالشهای نظام کلان آموزش عالی ایران ۵.کمک به ذی نفعان اجتماعی برای کشف و خلق آینده مطلوب آموزش عالی ۶. فراهم آوردن ادراکی از آینده آموزش عالی وآموزش عالی آینده برای بهره گیری از آن در سیاستگذاری های خرد، میانی و کلان آموزش عالی موضوعات ۱. روندها وتحولات مربوط به محیط ملی، ومنطقه ای وبین المللی نظام کلان آموزش عالی ایران ۲. مسأله ها و چالشهای جاری وپیش روی نظام کلان آموزشعالی ایران در شرایط کنونی ۳. عوامل مؤثر کلیدی و مهمترین پیشرانها و بازدارنده های آینده برای نظام کلان آموزش عالی ایران در شرایط کنونی ۴. وضع مطلوب افق آینده و راهبردهای مواجهه با مسائل و چالشها ۵. راهبردهای خلق آینده مطلوب (آینده آموزش عالی و آموزش عالی آینده) • راهبردهای مواجهه با جهانی شدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی • راهبردهای گسترش و توسعه متوازن و پایدار آموزش عالی • راهبردهای تضمین کیفیت آموزش عالی • راهبردهای رشد و بالندگی هیأت علمی • راهبردهای تنوع منابع مالی آموزش عالی • راهبردهای تعاملات دولت، دانشگاه و جامعه • راهبردهای کیفیت یاد دهی و یادگیری در آموزش عالی • ...... ۶. آینده پژوهی و آینده نگاری در سطوح کلان مدیریت آموزش عالی، در سطوح میانی دانشگاه ها ومؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی و نیز در سطح گروه های آموزشی و پژوهشی هسته فکری و مطالعاتی مطالعات اسنادی، فراتحلیل، مطالعات میدانی و اجرای پنل های خبره و... با مقاصد زیر: • تهیه و تدارک دادگان • تولید محتوا • مستندسازی • انجام تکنیک های دلفی • نگاشت سناریو • ..... گروه های هدف برای دعوت به گفتگو در این میز: • خبره های موضوع و متخصصان • سیاستگذاران • مدیران سطح کلان آموزش عالی • مدیران دانشگاهی و دانشگاهیان • صاحب نظران، متفکران مستقل، منتقدان • کارشناسان • پژوهشگران و دانشجویان آموزش عالی و آینده پژوهی • ذی نفعان بیرونی خدمت گیرنده از آموزش عالی در سطوح جامعه، صنعت، خدمات و دولت خروجیهای مورد انتظار از میز الف.خروجی های تولید دانش مسیرنما، سناریو، راهبرد، سیاستهای اجرایی، طرح اقدام و.... • راهبردهای عملیاتی مواجهه با جهانی شدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی • راهبردهای عملیاتی گسترش و توسعه متوازن و پایدار آموزش عالی • راهبردهای عملیاتی تضمین کیفیت آموزش عالی • راهبردهای عملیاتی رشد و بالندگی هیأت علمی • راهبردهای عملیاتی تنوع منابع مالی آموزش عالی • راهبردهای عملیاتی تعاملات دولت، دانشگاه و جامعه • راهبردهای عملیاتی کیفیت یاد دهی و یادگیری در آموزش عالی • ....... بولتن و نشریه(اکترونیکی و کاغذی) ..... ب. خروجی های تبادل و اشاعه دانش هم اندیشی ها همایش ها کارگاه ها ج.خروجی های تبدیل وکاربرد دانش سیاست سازی و گشودن پنجره های دستورگذاری سازمان میز: رئیس میز: رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نائب رئیس میز: معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی معاون رئیس میز: معاون اجرایی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی دبیر علمی میز: دکتر مقصود فراستخواه، عضو هیأت علمی مدیر سایت: مهندس ایمان جبلی کارشناس مسؤول میز: آقای حسین سمیعی نشانی: تهران: خیابان نلسون ماندلا، کوچه گلفام، پ ۷۰ تلفن: ۰۲۱۲۲۰۱۰۶۱۶ |
- |
- English
- |
- |
- |
- پنجشنبه 16 آذر 1402
- |
- 10:30
درباره میز آینده پژوهی آموزش عالی - تاریخچه