دکتر طاهرینیا: بازدید رئیس جمهور از غرفه و بیان انتظارات ایشان از موسسه فرصتی است برای افزایش اثربخشی و حضور بیش از پیش موسسه در عرصه های سیاستگذاری در آموزش عالی، سازمانها و نهادهای ذیربط که بایستی از این فرصت به درستی بهره برد.

نشست تحلیل انتظارات دکتر مسعود پزشکیان از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با حضور هیات رئیسه و اعضای هیات علمی موسسه، یکشنبه دهم دیماه در سالن جلسات شهید سلیمانی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر علی باقر طاهرینیا معاون وزیر و رییس موسسه با اشاره به بازدید دکتر پزشکیان از غرفه موسسه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی گفت: رئیس جمهور در بازدیدی که از غرفه موسسه داشتند دو سوال اصلی را مطرح کردند: اول اینکه موسسه در مورد برنامهریزی چه عملکردی داشته است؟ دوم اینکه آیا در کشور به این میزان دانشجو نیاز داریم یا خیر؟
طاهرینیا افزود: بازدید رئیس جمهور از غرفه و بیان انتظارات ایشان از موسسه فرصتی است برای افزایش اثربخشی و حضور بیش از پیش موسسه در عرصه های سیاستگذاری در آموزش عالی، سازمانها و نهادهای ذیربط که بایستی از این فرصت به درستی بهره برد.
وی گفت: از دوستانی که فرصت سخنرانی و گفتگو با رسانهها را دارند تقاضا دارم با زبان علمی نسبت به تبیین جایگاه موسسه و همینطور نسبت موسسه با برنامهریزی و پیشینه و دانش تولید شده در موسسه اقدام کنند چراکه وظیفه عمومی ما این است که درخصوص دستاوردهای علمی و انباشت دانش آموزشعالی در موسسه نقش خود را ایفا کنیم.
طاهری نیا ادامه داد: پیشنهاد دیگر من این است که هرکدام از اعضای محترم هیات علمی متناسب با خط پژوهشی که دارند کمک کنند تا پیشینه دانش انباشته آموزش عالی در موسسه را با تاکید بر دلالت های سیاستی و برنامه ای این پژوهشها، بازمهندسی، احیاء و با هماهنگی حوزه پژوهش بازنشر کنند..
وی درپایان از گروه پژوهشهای آماری خواست که نسبت به تهیه گزارش های آماری متنوع ناظر به مسئله ذهنی رئیس جمهور محترم و مقایسه آمارهای دیروز و امروز اقدام کنند.

دکتر مقصود فراستخواه استاد موسسه نیز در این نشست گفت: با اشاره به قید برنامه ریزی در عنوان موسسه گفت: کارشناسان برنامه ریزی بر این باورند که نگاههای سنتی به برنامه ریزی منسوخ شده است و تا این لحظه حداقل ۱۲ انقلاب پارادایمی در برنامه ریزی صورت گرفته و جایگزینی هایی نیز برای برنامه ریزی آمده است.
فراستخواه افزود: نکته بعدی اینکه دانشگاه فقط با عقلانیت اقتصادی کار نمی کند و عقلانیت اجتماعی، فرهنگی و زیست بومی هم دارد و سیاستمداران استقلال دانشگاه را مدنظر قرار دهند.
فراستخواه ادامه داد: درک سیاستگذاران از علم در همه جای دنیا خیلی ساده است درحالیکه ساختار علم پیچیده است، پرسش ایجاد می کند و پاسخ به این پرسش ها طولانی مدت است، نمی توان در چند پروژه تمام معادلات را حل و جوابهای سرراست بدست آورد. علم رابطه ها را نشان میدهد، عارضه ها را پیدا می کند و مشکلات را تبدیل به مسئله می کند.
استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی درپایان گفت: موسسه گنجینه ای است از آموزش عالی که اگر سیاستگذاران به آن توجه کنند می تواند برخی از مشکلات کشور را حل کند و پیشنهاد من این است که فهرست دانش و طبقه بندی دانشی را در خوشه های مختلفی که همکاران تخصص دارند در موسسه ایجاد کنیم.
در این نشست همچنین دکتر غلامرضا ذاکرصالحی، دکتر یعقوب انتظاری، دکتر مهدی دهمرده، دکتر احمدرضا روشن، دکتر مریم حسینی، دکتریزدان ابراهیمی، دکتر محمدجواد صالحی، دکتر احمد سعیدی، دکتر سید اسماعیل موسوی، دکتر زهرا رشیدی، دکتر سمیه فریدونی، دکتر علی شهدادی، دکتر فرهاد ابراهیم آبادی و دکتر مصطفی باقریان فر نظرات خود را مطرح کردند که مهمترین آنها به شرح زیر است:
- تصویب آئین نامه همکاری های بین بخشی توسط دولت
- انتظار از دانشگاه مبتنی بر تحولات جامعه، واقعیت های میدانی و منابع کشور باشد
- نگاه اکو سیستمی به همراستایی نظام آموزش عالی و بازار کار
- نیاز به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای داشتن اقتصاد دانش بنیاد و در نتیجه کمتر شدن بیکاری فارغ التحصیلان
- بهره مندی واقعی از تضمین کیفیت در دانشگاهها
- نیاز به توسعه اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در کنار توسعه اقتصادی
- تعیین صحیح استراتژی توسعه کشور و سپس تعیین استراتژی توسعه آموزش عالی
- ضمانت اجرایی برنامه های پیشنهادی توسط اصحاب علم
- گسترش آموزش های مهارتی
- توجه واقعی به استقلال دانشگاه
- آموزش عالی می بایست در خدمت جامعه باشد و نه صرفا بازار کار
- انجام کلان پروژه برآورد نیروی انسانی با متد و رویکرد جدید