یازدهمین جلسه شورای راهبری شبکه متخصصان آموزش عالی (شماع) با حضور اعضا روز دوشنبه ۱۴۰۳/۷/۳۰ در سالن جلسات شهید سلیمانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دکتر یزدان ابراهیمی عضو هیات علمی موسسه با ارائه گزارش نهایی میز پژوهشی « احصاء مصادیق نابرابری در آموزش عالی ایران»با بیان این پرسش که منظور از نابرابری در آموزش عالی چیست؟ به واکاوی این موضوع پرداخت.
ابراهیمی با طرح این گزاره که چرا نابرابری مهم است؟ ادامه داد: کاهش نابرابری، رضایت و کیفیت زندگی بالاتر را موجب می شود و نابرابری ها زمانی معضل آفرین می شوند که گسترده و عمیق باشند و موجه و پذیرفتنی نباشند.
وی افزورد: نابرابری زمانی موجه و پذیرفتنی و عادلانه است که به نفع همه، مخصوصا محرومترین مناطق و اقشار جامعه باشد زیرا که نابرابری جزء لاینفک جوامع بشری است و کاهش نابرابری در جامعه یکی از وظایف اصلی دولتها است. در حوزه آموزش عالی نابرابری زمانی پذیرفتنی و عادلانه است به نفع همه، خصوصا ضعیف ترین ذینفعان نظام آموزش عالی باشد.
وی همچنین به نقش مسئولیت اجتماعی نظام آموزش عالی پرداخت و بیان کرد: آموزش عالی نهادی است که می تواند نابرابری را در جامعه کاهش دهد و علاوه بر آن، کاهش نابرابری در نظام آموزش عالی بر کیفیت خروجی های آن می افزاید.
عضو هیت علمی موسسه با ذکر سطوح نابرابری در آموزش عالی مهمترین مصادیق نابرابری در آموزش عالی را: برگزاری متمرکز آزمون سراسری، سهم اندک دانشجویان طبقات پایین اقتصادی- اجتماعی در دانشگاههای دولتی، سهمیه های آزمون سراسری که به نفع اقشار کم درآمد و کم برخودار نیستند، لحاظ کردن سوابق تحصیلی بدون توجه به پایگاه اقتصادی و اجتماعی داوطلبان، رایگان بودن دانشگاهها برای برخی افراد و دریافت شهریه از برخی دیگر بدون هدف کاهش نابرابریها در جامعه، نابرابری در بودجه و منابع مالی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی(دولتی و غیردولتی)، نابرابری در کیفیت کارکنان و اعضای هیات علمی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نابرابری در قراردادهای پژوهشی دانشگاهها و موسسات پژوهشی، نابرابری در تجهیزات و امکانات دانشگاهی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نابرابری در کیفیت دانش آموختگان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، نابرابری در ارائه خدمات تخصصی و نابرابری در کیفیت نتایج و خروجی های پژوهشی دانست.

در ادامه دکتر فخرالسادات نصیری گزارش نهایی میز خود با موضوع آیندهپژوهی سیاستگذاریهای زنان در آموزش عالی؛ توازن کار و زندگی ارائه کرد.
مشاور وزیر در امور زنان و خانواده ضمن ارائه مقدمه و بیان مسئله، به سه پرسش: ۱- آینده حضور زنان در آموزش عالی ایران را چگونه میتوان ترسیم کرد؟ ۲- سیاستگذاریهای مبتنی بر امور زنان با توجه به ساختار نظام آموزش عالی ایران، باید چه ویژگیهای داشته باشد؟ و ۳- ساز و کار توازن کار و زندگی بر اساس سیاستگذاریهای مبتنی بر جنسیت و کار ویژههای دانشگاهی برای زنان و مردان در نظام آموزش عالی ایران چگونه است؟ پاسخ داد و بکارگیری بانوان نخبه در تصمیم سازی ها و شوراهای مشورتی، کمک به افزایش حضور سیاسی زنان، توجه و تاکید بر افزایش کیفیت محتوا و آموزش زنان، ارج نهادن به حضور زنان در آموزش عالی با تدوین قوانین و مصوبات خاص مربوط به این بانوان، ایجاد فرصتهای برابر در رشتههای مختلف برای بانوان آموزش عالی، استقبال از انعطافپذیری شغلی بیشتر برای بانوان آموزش عالی، اجرای عدالت جنسیتی در آموزش عالی، ایجاد محیط حمایتی و امن زنانه، ارزیابی و پایش مستمر جهت تحقق اهداف، توجه به توسعه سیاست های دانشگاه دوستدار خانواده، تجمیع سیاست ها و بازنگری و کاربردی کردن آنها، استفاده از الگوهای موجود و موفق و استفاده از ظرفیت پاره وقت برای زنان هیات علمی را پیشنهادهای سیاستی و راهبردی خود دانست.
گفتنی است در این نشست همچنین آقایان دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه، دکتر نجف آقایی دبیر شبکه شماع، دکتر عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران، دکتر پرویز ساکتی، آقای حمید خوشگفتار، دکتر محمود ابوالقاسمی، دکتر ابراهیم صالحی عمران، دکتر محمدرضا قانع و دکتر سیده مریم حسینی لرگانی اعضای شورای راهبری شبکه شماع، نظرات و دیدگاههای خود را در خصوص مطالب مطرح شده ارائه کردند.