پیام خود را بنویسید
 

با حضور مدیران گروههای پژوهشی موسسه انجام شد: بررسی شاخص های تدوین و پیشنهاد چارچوب صلاحیت های تصدی مدیریت در آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: 1403/6/25 | 
در ادامه جلسات کارگروه تدوین و پیشنهاد چارچوب صلاحیت های تصدی مدیریت در آموزش عالی و در راستای بهره مندی از نظرات نخبگانی، نشست بررسی معیارهای صلاحیت‌های تصدی مدیریت در آموزش عالی در موسسه برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر حشمت اله عسگری معاون پژوهشی در این نشست گفت: پیرو سیاستهای دولت در موضوع انتصابات، ابلاغیه ای به اعضای هیات دولت شده که انتخاب معاونان و مدیران بدون تعجیل و با لحاظ شایسته سالاری و بر اساس شاخص های مربوطه مد نظر قرار گیرد که این موضوع حسب نظر مقام عالی وزارت به موسسه محول شده است. بر همین اساس نیز اقدامات موسسه برای اجرایی شدن این موضوع شروع شده است و در جلسه با حضور وزرای ادوار علوم آقایان دکتر توفیقی و دکتر زاهدی درباره کلیت موضوع صحبت شد و مقرر شد یک کار پویا و اجرایی برای وزارت علوم ارسال شود و این کار تکمیل نمی شود مگر با همکاری و مشارکت اعضای موسسه، لذا در نظر داریم در خروجی کار برسیم به یک الگویی که هم شایستگی های فردی و هم شایستگی های سازمانی و اجتماعی دیده شود و در انتها ضمن معرفی مدل و سنجه‌ها نحوه اجرای موضوع را نیز پیشنهاد دهیم، قلمرو موضوع نیز روسای دانشگاه، معاونین و مدیران ستادی هستند.
در ادامه دکتر غلامرضا ذاکر صالحی استاد موسسه و مدیر گروه مطالعات تطبیقی با بیان اینکه باید بررسی شود که تئوری منابع انسانی وقتی در حوزه آموزش عالی قرار می گیرد چه تغییراتی می کند گفت: وقتی ما طرح بلند مدت توسعه مدیریتی نداریم چگونه می توانیم شاخص های مورد نظر را احصاء کنیم. ما حلقه آخر کار رو میخواهیم انجام بدهیم اما پیش از آن نیز دو سه مرحله کار وجود دارد که فعلا انجام نشده، باید بررسی شود که تئوری منابع انسانی وقتی در حوزه آموزش عالی قرار می گیرد چه تغییراتی می کند؟؟ باید آینده پژوهی شود که در ۲۰ سال آینده چند مدیر و چگونه مدیرانی میخواهیم و تحولات آموزش عالی به کدام سمت می رود؟؟
دکتر مرجایی مدیر گروه تحقیقات نهادی موسسه نیز گفت: مطالب بنده در هشت محور قابل ارائه است؟ نخست اینکه وضعیت فعلی ما چگونه است؟ در پاسخ باید گفت که وضع موجود آشفته است و همه نیز به این آشفتگی عادت کرده اند. مرجایی ضمن نگرانی از پیاده سازی صحیح چارچوب تعیین صلاحیت مدیران، هفت محور باقیمانده را چنین برشمرد: تاکید بر فرآیند انتخاب و اجرا و فراخوانه، عدم باورمندی به این نکته که پست های مدیریتی یک نهاد اجتماعی نیست، کم رنگ شدن مشارکت اجتماعی و تاکید بر نهادهای مشارکتی، احصاء تجارب قبلی مدیران، ضمانت اجرایی پیاده سازی اصول انتخاب مدیران، ستاره دار شدن پست های سازمانی، لزوم آموزش مدیران برای احراز صلاحیت از طریق آموزش

 

دکتر مریم حسینی مدیر نوآوری آموزشی و درسی موسسه در این نشست بیان کرد: تصور بنده این است که برای رسیدن به این الکو لازم است سطوح مدیریت (ارشد، میانی، عملیاتی و...) طوری طراحی شود که انعطاف پذیری داشته باشد. لذا شاخص های احصاء شده باید با ستاره مشخص شود. معیارهایی همچون راستگو و درستکار بودن، مدیری که بتواند تفویض اختیار کند، صبور و واقع بین باشد و درگیر روزمرکی نباید مهم است. یک مدیری باید پیگیر کارها و پیشنهادهای ارائه شده باشد.
حسینی ادامه داد: برای روسای دانشگاهها نیز سطوح مدیریتی متفاوتی قابل تدوین است زیرا دانشگاهها جنس متفاوتی از هم دارند. مانند دانشگاه مادر، دانشگاه جامع، دانشگاه بین المللی و... لذا معیارهای انتخاب نیز باید دارای انعطاف پذیری لازم باشند.
دکتر رضا منیعی مدیر گروه آینده پژوهی نیز دیدگاههای خود را بیان کرد. منیعی گفت: نگرش موجود در مورد انتخاب روسای دانشگاهها براساس معیارها و صلاحیت های علمی نگرش خوبی است که جای تقدیر دارد. هرچند که جای کار و بهبود نیز دارد. این موضوع یه گام مفید است که انتخاب مدیران علمی تر و دموکراتیک تر باشد.
منیعی با اشاره به سوابق موسسه گفت: اگر کار به موسسه سپرده شده براساس سابقه و تجربیات قبلی است و مبنای کار نیز باید مبنایی باشد که موسسه پیشنهاد می دهد. همچنین ما می توانیم راجع به شاخص ها صحبت کنیم اما بهتر این است که ذینفعان نیز در این موضوع مشارکت کنند از همین رو پیشنهاد می کنم با کمیته جستجو و کمیته انتصابات وزارت علوم نیز در ارتباط باشیم.
دکتر احمدرضا روشن مدیر گروه مدیریت موسسه گفت: ما سه مهارت اصلی داریم: مهارت ادراکی، تخصصی و انسانی و به نظر من در تدوین شاخص ها بایستی ویژگی های فرهنگی و توسعه ای را درنظر بگیریم لذا روابط انسانی در معیارهای بسیار مهم است و نیاز است تا یکسری معیارها شرط لازم و یکسری نیز شرط کافی باشد. همچنین نیاز است تا ارزیابی عملکرد مدیران نیز مورد توجه قرار گرفته و یک مدیر بصورت مداوم نظارت و ارزیابی شود و ترجیحا انتخاب مدیران از همان مجموعه و به مسارکت و انتخاب اعضای هیات علمی باشد.  

 

دکتر محمد عزیزی مشاور وزیر موسسه با تاکید بر اینکه در شاخص های مد نظر دو موضوع بسیار مهم است یکی وفاق ملی و دوم اینکه باید واقعیت های جامعه دیده شود. ادامه داد: سوای از نتیجه کار که هرچه باشد این موضوع مهم است که در این زمینه سندی توسط موسسه تهیه شود. وفاق ملی که عرض کردم یعنی بسیج منابع، یعنی از هر فرد باتوجه به تمامی افکاری که دارد بهتیرن استفاده را کرد. همچنین باید واقعیت های جامعه ما را نیز درنظر گرفت در وضعیت فعلی در کشور ما فراخوان حواب نمی دهد.
دکتر احمد سعیدی مدیر گروه آمار موسسه پیشنهاد تاسیس کانون صلاحیت حرفه ای مدیران را در وزارت علوم مطرح و ادامه داد: با ایجاد این کانون نه تنها انتصابات که حتی عزل مدیران نیز باید براساس ارزیابی های علمی صورت گیرد. در سطوح عالی مدیریت نباید خیلی هم به تخصص فکر کرد و معیار تخصص در سطوح میانی کابرد بیشتری دارد. همچنین بر شاخص های بروندادی بیشتر تاکید شود تا شاخص های درون دادی، پیشنهاد می دهم در انتصابات انتخاب داشته باشیم، انتصاب شهودی یعنی اعضای هیات علمی درباره رئیس دانشگاه نظر بدهند.
همچنین دکتر سمیه فریدونی عضو هیات علمی موسسه بر لزوم تدوین شاخص هایی که دسترسی اقوام و زنان را به مناسب  مدیریتی تسهیل کنند تاکید کرد.
گفتنی است پیرو دستور دکتر پزشکیان در جلسه هیات دولت در خصوص تدوین شاخص های لازم برای تصدی مدیریت ها در دولت و حسب ابلاغ دکتر سیمایی وزیر علوم به موسسه، کارگروه  تدوین و پیشنهاد چارچوب صلاحیت های تصدی مدیریت در آموزش عالی در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تشکیل و در حال تهیه شاخص های مربوط به این موضوع می باشد.

  

کلیدواژه ها: وزیر علوم | کارگروه | مدیریت در آموزش عالی | علی باقر طاهری نیا |