پیام خود را بنویسید
 

با حضور وزرای اسبق علوم صورت پذیرفت: تشکیل کارگروه تدوین و پیشنهاد چارچوب صلاحیت های تصدی مدیریت در آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: 1403/6/24 | 

پیرو دستور دکتر پزشکیان در جلسه هیات دولت و حسب ابلاغ دکتر سیمایی صراف وزیر علوم، نخستین جلسه کارگروه تدوین و پیشنهاد چارچوب صلاحیت های تصدی مدیریت در آموزش عالی توسط موسسه برگزار شد.
 


به گزارش روابط عمومی موسسه در این نشست دکتر جعفر توفیقی و دکتر محمدمهدی زاهدی وزرای اسبق علوم، دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس، دکتر حشمت اله عسگری معاون پژوهشی، دکتر نجف آقایی و دکتر محمد عزیزی مشاورین رئیس موسسه، دکتر دهقانپور عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و دکتر حمیدیا صاحب نظر در این عرصه نظرات خود را ارائه کردند.
دکتر محمدمهدی زاهدی وزیر اسبق علوم با بیان اینکه: اشکالات جدی در حوزه مباحث حکمرانی و فناوری در کشور داریم افزود: این موضوع یک بحث کلان است. فارغ از مسئولیت ها و به عنوان یک دغدغه شخصی و احساس مسئولیت در این حوزه ورود و کار کردم.
زاهدی ادامه داد: یکی از کارهایی که انجام دادیم موضوع مدیریت در وزارت علوم بود. عمده اشکال ما این است که در انتصابات بیش از حد سیاسی کاری انجام می دهیم که اینها آفت است برای کشور، لذا آمدیم آئین نامه مدیریت تعریف کردیم که فارغ از جریانهای سیاسی حاکم بر کشور باشد و با این تاکید که وزارت علوم را به اهداف خود برساند و پس از دوسال یک جمع‌بندی در این باره داشته ایم.
دکتر جعفر توفیقی وزیر اسبق علوم و دیگر عضو این کارگروه نیز گفت: پیشنهاد من این است که مدلهای ارائه شده توسط دکتر دهقان پور و دکتر حمیدیا نهایی شود. ولی تردید دارم این موضوع در ایران عملیاتی شود. این مدلها بیشتر در کشورهایی ارائه می شود که برای انتصابات خود فراخوان می دهند.
توفیقی ادامه داد: در سال ۸۰ نیز برای انتخاب روسای دانشگاه از شورای دانشگاه نظرخواهی شد ولی برخی از مراجع تصمیم گیر نسبت به این موضوع ایراد گرفتند. نکته دوم اینکه تعدد مراجع استعلامی باعث کندی و دشواری کار می شود. نکته سوم این است که این مدل ارائه شده با یک کمیته انتصابات اجرا نمی شود و نیاز به سازمان دارد که مشابه این سازمان (مرکز توسعه مدیریت) در وزارت نفت وجود دارد. نکته آخر اینکه این مدل بصورت متمرکز اجرا می شود یا غیر متمرکز. یعنی یک رئیس دانشگاه اختیار منصوب کردن معاونین خود را دارد یا اینکه تمامی این موارد در وزارت علوم تصمیم گیری شود.
لذا من ضمن اینکه موافقم که این قدمی که شروع شده به یک انتهای علمی برسد و وزارت علوم بگوید که یک مدل شایستی در این وزارت خانه وجود دارد. ولی در موقعیت پیاده سازی پیش بینی من این است که دشواری زیاد است.  

 

دکتر طاهری نیا با اشاره به ابلاغ موضوع از سوی وزیر علوم به موسسه بیان داشت: حسب دستور رئیس جمهور در مورد اینکه وزرا در انتصابات خود ملاحظاتی داشته باشند و وفاق ملی در هیات دولت وجود داشته باشد این جلسه تشکیل شده است. رئیس جمهور در این زمینه انتظار دو عمل را از وزارت علوم دارد. نخست اینکه در داخل وزارت علوم این موضوع به نحو علمی پیش برود و دوم اینکه ایده آل این است که مدل کلان تری نیز برای استفاده در سایر دستگاههای اجرایی ارائه شود، لذا فلسفه تشکیل این جلسه نیز این است. پس از ابلاغ ماموریت توسط وزیر علوم به موسسه در این زمینه تاکنون جلساتی داخلی برگزار شده و مدیران گروهها و همکاران متخصص این حوزه مطالب خود را ارائه کرده اند. از قبل نیز کارهایی انجام شده و تجارب ارزشمندی وجود دارد.
 در ادامه دکتر افسانه دهقانپور عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران به عنوان کارشناس موضوع سخنان خود را آغاز کرد. دهقانپور گفت: برای تامین نظر ریاست محترم جمهوری نیاز است تا شاخص هایی احصاء شود. براساس بخشنامه های موجود شاخص های عمومی برای انتخاب مدیران وجود دارد و لازم است تا شاخص های اختصاصی برای برای مدیران وزارت علوم نیز احصاء و به شاخص های عمومی اضافه شود. همچنین درجه شایستگی اختصاصی و رفتاری برای تمامی سطوح مدیران نیز مشخص شود.
دهقانپور همچنین آئین نامه ها و بخش نامه های صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی در مورد نحوه انتخاب و انتصاب مدیران اجرایی را برای حاضرین تشریح کرد
دکتر حمیدیا دیگر کارشناس این نشست نیز ضمن ارائه نتایج اقدامات دوساله خود و همکارانش در مورد شایستگی‌ها، شاخص ها و سازوکارهای احراز شرایط رهبران و مدیران دانشگاهی در راستای پیاده سازی سند دانشگاه اسلامی گفت: بحث انتصاب روسای دانشگاهها و مدیران وزارت علوم در کل دنیا یک مسئله خاص است و دانشگاههای بزرگ با توجه به شرایط خود هریک از شیوه های خاصی استفاده می کنند. وی ادامه داد: پژوهشی که خدمت دوستان ارائه می شود در راستای پایان نامه اینجانب بوده و در این پژوهش به دنبال احصاء معیارهای شایستگی مدیران دانشگاهی در تمامی سطوح بودیم. از رئیس دانشگاه تا رئیس دانشکده و... لذا تلاش کردیم تا یک پژوهش چندطبقه ای داشته باشیم و بر اساس بررسی ها، ۲۷ مدل شایستی مدیران از منابع مدیریتی استخراج کردیم و از ۲۰ ملاک شایستگی مدیران فقط در حوزه آموزش عالی استفاده کرده و در این زمینه اسناد و مدارک بالادستی همچون سند اسلامی شدن دانشگاه و آئین نامه مدیریت دانشگاهها را بررسی کردیم.
حمیدیا در ادامه: فرآیند غربال گری شایستگی ها، روش ها و ابزارهای سنجش شایستگی، شناسایی شاخصه ها و و سنجه ها و مطابقت با ابزارهای سنجش و سوالات پیشنهادی برای استفاده در فرآیند تعیین مدیران دانشگاهی را برای حاضرین تشریح کرد.
در این نشست همچنین دکتر حشمت اله عسگری معاون پژوهشی موسسه، دکتر نجف آقایی مشاور رئیس موسسه و دکتر مهدی دهمرده معاون توسعه مدیریت و منابع نیز نسبت به بیان دیدگاهای خود اقدام کردند.

  

کلیدواژه ها: علی باقر طاهری نیا | وزیر علوم | کارگروه | مدیریت در آموزش عالی |