نشست مشترک مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با هدف افزایش تعاملات دوسویه در محل موسسه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر روح اله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم در این جلسه که ۲۷ مردادماه در محل سالن شهید سلیمانی موسسه برگزار شد گفت: برای بار دوم است که در مدت مدیریت در وزارت علوم به موسسه آمده ام و در این مدت به واسطه حضور دکتر طاهری نیا در شورای معاونین وزارت علوم توفیق شده که بیش از پیش با فعالیت های موسسه آشنا شوم و ارتباط موسسه با آموزش عالی و به طور خاص با حوزه معاونت آموزشی دغدغهای جدی است. معاون آموزشی وزیر علوم گفت: حوزه آموزش از حوزه هایی است که به دلیل حجم و نوع فعالیتها خطر حاکمیت روزمرگی در آن احساس می شود. یکی از آسیب های دیگر رویه هایی است که به تدریج و در طول زمان شکل گرفته و با توجه به تغییرات بعضا از کارآمدی و اثربخشی لازم در راستای اهداف برخوردار نیستند. لذا ضروری است که معاونت آموزشی یک مغز منفصل و اتاق فکری برای بازاندیشی در مورد رویه ها و همچنین انجام امور راهبردی خود داشته باشد و طبیعی است که مجموعه ای که سابقه زیادی در حوزه برنامه ریزی آموزش عالی دارد کمک حال ما باشدکه این مغز منفصل موسسه است. وی با اشاره به چهار حوزه تعاملی فی مابین معاونت آموزشی و موسسه؛ آمار آموزش عالی را یکی از این چهار حوزه دانست و گفت: در اغلب موارد تصمیم گیریهای ما مبتنی بر آمار و اطلاعات نیست و این یک مسئله است، حوزه آمار جای کار زیادی دارد و نیاز است تا آمار و اطلاعات به طریق مقتضی به نظام تصمیم گیری متصل شود.
معاون آموزشی وزارت علوم یک سطح دیگر از تعاملات دوسویه را ابزارها و مکانیزمها دانست و افزود: در عملیات نیاز به یکسری بحث های تکنیکال داریم و انتظار از موسسه این است که چنین تغذیه ای را انجام دهد. به عنوان مثال یکی از تکالیف برنامه هفتم محاسبه ظرفیت زیر نظامهاست و این مورد یک چالش بسیار جدی است و هماینک هیچ نسبتی بین اینها نیست و باید بررسی شود که به لحاظ تکنیکال آیا می شود یک مدل و الگوی برنامه ریزی شبه ریاضی تنظیم کرد که بتواند این ظرفیت ها را فرموله کند.
رازینی ادامه داد: تولیداتی در مورد راهبرد و سیاستهای میان مدت و بلند مدت در موسسه وجود دارد اما این تولیدات گاهی با مسائل ما منطبق است و گاهی نیست و باید توازن در این زمینه وجود داشته باشد. معاون آموزشی وزارت علوم حوزه آینده پژوهی را یکی دیگر از محورهای تعاملات دوسویه برشمرد و افزود: در حوزیه ایکه کمتر کار انجام شده حوزه آینده پژوهی و نگاههای آینده نگرانه است. گاهی گزاره های مبهمی داریم و یکسری بحرانها و مسئله ها نیز در پیش رو داریم که نیاز است تا نسبت به آنها تدبیر کنیم. از حوزه آینده پژوهی و تحلیل روندها خیلی کم بهره برده ایم و نیاز است تا از ظرفیت موسسه در این خصوص نیز بهره مند شویم. راینی در پایان گفت: مسئله اصلی ما توجه بیشتر به تعامل دوسویه است و بخشی از آن نیز نگرشی است که باید اصلاح شود و یکی از راه حلهای آن دعوت از اعضای موسسه برای حضور در جلسات و شوراهای تصمیم گیر در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم است.