پیام خود را بنویسید
 

با هدف افزایش تعاملات دو طرفه و بیان ظرفیت های موسسه: نشست هیات رئیسه موسسه و مدیران سازمان برنامه و بودجه برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1403/3/8 | 
نشست تشریح دستاوردها و ظرفیت های موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با حضور دکتر علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دکتر حسینی قائم مقام امور آموزش سازمان برنامه و بودجه، مدیران و کارشناسان آن سازمان و اعضای هیات رئیسه موسسه در سالن شهید سلیمانی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر علی باقر طاهری نیا در ابتدا با تسلیت شهادت رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان از حسن ابتکار آقای دکتر حسینی برای پیشنهاد بازدید و آشنایی بیشتر با موسسه تقدیر نمود و گفت: نشست امروز به منظور معرفی اقدامات و  ظرفیت های موسسه و بررسی افزایش تعاملات فی ما بین تشکیل شده است.
طاهری نیا در ادامه با اشاره به سابقه بیش از ۵۶ ساله موسسه از تاسیس دو گروه پژوهشی گروه آینده‌پژوهی و نظریه‌پردازی در آموزش عالی و گروه پژوهشی مبانی و فلسفه آموزش عالی در این دوره مدیریتی خبر داد و گفت: هدف از ایجاد گروه فلسفه آموزش عالی، پژوهش در مورد موضوعاتی همچون: آموزش عالی تراز انقلاب اسلامی، دانشگاه تمدن ساز و... است.
طاهری نیا همچنین با اشاره به ماموریت های موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی و تشریح توسعه فعالیت های گذشته، از ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی با عضویت بیش از ۱۸۰۰ نفر و راه اندازی مرکز سنجش نگرش دانشگاهیان به عنوان دو اقدام نوآورانه ایکه می تواند در راستای تعاملات فی مابین مورد توجه قرار گیرد نام برد.
در ادامه نشست دکتر احمد سعیدی مدیر گروه آمار موسسه فرآیند دریافت آمار در چهار حوزه دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانش آموختگان را برای حاضرین تشریح کرد.
سعیدی با بیان اینکه نخستین سالنامه آمار آموزش عالی در سال ۱۳۴۷ توسط موسسه منتشر شده گفت: از حدود ۱۳ سال پیش تاکنون با راه اندازی سامانه سهام آمار آموز عالی بصورت ثبتی جمع آوری می شود. وی همچنین بر لزوم توسعه این سامانه با کمک سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد.
دکتر اللهیار معاون هزینه ای امور آموزش سازمان برنامه نیز با تاکید بر اینکه آمار پایه برنامه ریزی است گفت: وقتی سیر تاریخی ورود ایران به نظام توسعه و برنامه ریزی را مطالعه کنیم می بینیم که یکی از نقاط مثبت در این زمینه وجود آمار متقن و دقیق است که این موضوع به تایید مسئولان یونسکو نیز رسیده است. لذا با توجه امکانات و ظرفیت های موجود در موسسه باید توجه کنیم که خروجی و محصول این آمارها متحد شود و به عنوان موارد سیاستی در حوزه اقتصاد آموزش عالی و سیاستهای توسعه کمی آموزش عالی توسط موسسه در اختیار مسئولان رده های مختلف کشور قرار گیرد.

 


سازمان برنامه موسسه را به عنوان مرجع رسمی آمار آموزش عالی به رسمیت می شناسد
دکتر حسینی قائم مقام امور آموزش سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست ضمن اظهار وجد از گزارش های ارائه شده در این نشست گفت: اقدامات خوبی در موسسه انجام شده و ظرفیت های مناسبی وجود دارد. بنده نیز به دو دلیل خدمت شما رسیدم نخست خدا قوت بگویم و دوم اینکه در سازمان برنامه و بودجه اساس هرگونه برنامه ریزی داشتن آمار است و اینجا آمدیم تا از آمارهای موسسه استفاده کنیم و مجموعه سازمان برنامه نیز در حوزه آموزش عالی به مرجعیت این موسسه قائل است و به داده هایی که از شما میگیریم استناد می کنیم و بایستی با همفکری ببینیم که چگونه می توانیم این آمار را شفاف تر کنیم.
وی ضمن اشاره به گزارش های گرفته شده از سوی سازمان برنامه از موسسه و ارائه به مسئولان و نمایندگان مجلس گفت این گزارش ها و اطلاعات موجود بسیار ارزشمند است و اساس کار ما در سازمان نیز آمار است.
وی در ادامه ضمن طرح این پرسش که آیا موسسه تاکنون گزارشی به وزیر علوم یا سایر مسئولان داده است که مهمترین چالشها و مسائل اولویت دار آموزش عالی چیست؟ گفت: آموزش در دنیا در مسیر تحول است و آموزش های بلند مدت در حال تغییر است  آموزش به سمت موضعی و برش خورده در حال حرکت است لذا توجه به این نکات خیلی در برنامه ریزی به ما کمک می کند.
حسینی همچنین از موسسه خواست تا با توجه به دانش انباشته موجود در تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه به سازمان برنامه یاری رسانند.
در این نشست همچنین دکتر دهمرده معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر حشمت اله عسگری معاون پژوهشی، دکتر سید هادی مرجایی مدیر گروه ir و دکتر محمد عزیزی مشاور رئیس موسسه نظرات و دیدگاههای خود را در مورد مسائل بیان شده و سایر ظرفیت های موجود در موسسه همچون رصد اشتغال فارغ التحصیلان و پایگاه رصد و پایش وضعیت علم و فناوری ارائه کردند.

 

 

کلیدواژه ها: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | نشست مشترک | سازمان برنامه و بودجه |