پیام خود را بنویسید
 

اساسنامه جدید موسسه توسط وزارت علوم ابلاغ شد

 | تاریخ ارسال: 1403/1/19 | 

اساسنامه جدید موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی که در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۳ شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسیده، با توشیح وزیر علوم، توسط دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم و رئیس کمیسیون پژوهش شورای گسترش ابلاغ شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه با ابلاغ اساسنامه جدید جایگاه رئیس موسسه به عنوان "معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی" ارتقاء یافته است. همچنین در بخش مقدمه و اهداف اساسنامه چنین آمده است:
مؤسسه پژوهش و برنامه ­ریزی آموزش عالی، که بر اساس مجوز مورخ ۶۹/۱۲/۲۵ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ابلاغ شماره ۷۲/۳۴ مورخ ۱۳۷۰/۱/۱۰ ۱۰/۱/۱۳۷۰) به منظور ایجاد یک مرکز پژوهشی توانمند برای مطالعه و پیشنهاد سیاست­ های برنامه­ ریزی، تدوین و اجرای نظام ارزشیابی آموزش عالی و به استناد ماده «۱» قانون اصلاح قانون تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی تأسیس و در سال­های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۸ در جلسات مورخ ۱۳۸۴/۴/۲۵ و ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ شورای گسترش آموزش عالی (ابلاغیه ­های) شماره ۵۵۱۲/۲۲ مورخ ۱۳۸۴/۵/۱۹ و ۲۶۱۲۹ مورخ ۱۳۹۸/۲/۹) مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت. اینک با گذشت بیش از ۳۲ سال از تاریخ تأسیس این مؤسسه و به منظور حفظ و احیای فلسفه تأسیس مؤسسه یاد شده و ابقای نقش و جایگاه سازمانی آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (کانون تفکر و بازوی مشورتی وزارت متبوع) اساسنامه این مؤسسه براساس اسناد بالادستی از جمله: آیین ­نامه جامه مدیریت دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری (مصوب مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۱۰) قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۳۸۳/۵/۱۸)، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم­ انداز ۲۰ ساله و نقشه جامعه علمی کشور به شرح این اساسنامه تهیه و تدوین شد.

اهداف
  1. انتشار و انتقال دانش آموزش عالی در میان نقش ­­آفرینان و ذینفعان آموزش عالی
  2. توسعه کمی و کیفی پژوهش در قلمرو آموزش عالی با تأکید بر تولید دانش بومی
  3. ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و افزایش قابلیت ­ها و ظرفیت ­سازی برای تبدیل یافته­ های پژوهشی به بسته­ های سیاستی با رویکرد به آینده
  4. پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی، سیاستگذاری، تصمیم­ گیری و برنامه ­ریزی حوزه آموزش عالی
  5. مرجعیت رسمی آمار و اطلاعات نظام آموزش عالی و دستیابی به مرجعیت در حوزه سیاست پژوهی، دانشگاه پژوهی، آینده پژوهی و مطالعات برنامه ­ریزی و مدیریت آموزش عالی
  6. توسعه برنامه­ های دانش­ افزایی و گفتمان سازی (اشاعه، انتشار، ترویج و انتقال) دانش تخصصی آموزش عالی در میان نقش ­­آفرینان و ذینفعان برای بهبود سیاست­گذاری، تصمیم ­سازی، برنامه ­ریزی و مدیریت در حوزه آموزش  عالی
  7. دستیابی مؤسسه به جایگاه بین ­المللی شایسته و افزایش تعاملات و همکاری­ های منطقه­ ای و بین­ المللی در حوزه سیاستگذاری، برنامه ­ریزی و مدیریت آموزش عالی.

کلیدواژه ها: اساسنامه | موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | رئیس موسسه |