دبیر شبکه متخصصان آموزش عالی از عضویت ۱۶۰۰ نفر در این شبکه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی موسسه ششمین جلسه شورای سیاستگذاری شبکه متخصصان آموزش عالی (شماع) صبح دوشنبه دهم مهرماه با حضور اعضاء در محل موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.
دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه و رئیس شبکه متخصصان آموزش عالی ضمن گرامی داشت ایام ولادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: با همت دوستان الحمدلله استقبال از شبکه خوب بوده است و قضاوت بیرونی نیز از شبکه قضاوت خوبی است. وی در ادامه با توجه به بازخوردهای گرفته شده در خصوص شبکه اضافه کرد: این یعنی قضاوت بیرونی نسبت به شبکه سازی مثبت است و در این زمینه در حال اصلاح اساسنامه موسسه هستیم تا شبکه سازی را نیز به عنوان یکی از وظایف موسسه در اساسنامه نیز تعریف کنیم و در اسناد علمی جدید نیز برشبکه سازی تاکید شده است.
طاهری نیا با اشاره به راه اندازی مرکز سنجش نگرش دانشگاهیان در موسسه افزود: باید پیوند مناسب میان این دو شبکه ایجاد شود و با احصاء اولویت ها، چند پروژه تعریف و به اشتراک گذاشته شود.
لزوم کنشگری نسبت به مسائل پیرامون
وی همچنین با اشاره به موضوع برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از موضوعات روز خواستار کنشگری بیشتر موسسه در زمینه مسائل روز شد و گفت: یکی از کنشگری های موسسه نسبت به حوزه سیاستگذاری در آموزش عالی است و موسسه نیاز است در مسائل مختلف همچنان موضع نقد موثر را راجع به مسائل پیرامونی داشته باشد. لذا همه گروههای پژوهشی موسسه باید حساس باشند و ایفای نقش کنند و ظرفیت تکمیلی این موضوع نیز شبکه شماع است.
عضویت ۱۶۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی
دکتر نجف آقایی دبیر شبکه متخصصان آموزش عالی نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص راهاندازی و عضوگیری در شبکه و رونمایی از شبکه با حضور وزیر علوم و روسای برخی دانشگاهها در کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور، به طبقهبندی اعضای شماع بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی پرداخت و گفت: حدود ۸۶% اعضای شبکه تحصیلات دکتری و حدود ۶% نیز دارای تحصیلات کارشناسی ارشد هستند. همچنین ۷۹% اعضای هیات علمی دانشگاهها و ۱۱% دانشجو و ۶% نیز دانش آموخته دانشگاهی هستند.
.jpg)
آقایی ادامه داد: براساس نوع دانشگاه ۱۱۴۷ نفر اعضای شبکه عضو دانشگاههای دولتی،۲۵۳ نفر عضو پیام نور، ۸ نفر از دانشگاههای خارج از کشور و ۱۳۰ نفر نیز از سایر دانشگاهها هستند. آقایی افزود: براساس طبقهبندی اعضاء بر اساس حوزه تخصصی نیز ۴۸% در حوزه علوم انسانی، ۲۱% در حوزه فنی و مهندسی، ۱۷% در حوزه علوم زیستی و زمین شناسی و ۱۲% نیز در علوم پایه فعالیت میکنند و دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی،ارومیه و رازی دانشگاههای دولتی با بیشترین عضویت در این شبکه هستند.
مشاور رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به طرح فعالسازی شبکه متخصصین آموزش عالی (شماع) پرداخت و گفت: ارتقاء سایت شبکه شماع به لحاظ فنی در سطح ملی و بینالمللی، تخصیص اعتبار مشخص در بودجه پژوهشی موسسه جهت توسعه میزهای تخصصی، ایجاد تسهیلات و تشویقهای مادی و معنوی جهت ایجاد انگیزه کاربران، تدوین و تصویب آییننامه امتیاز پژوهشی در ترفیع و ارتقاء اعضای هیأت علمی در ارتباط با مدیر میز و اعضای آن، ایجاد ارتباط شبکهای با لینکهای علمی- پژوهشی در سطح کشور (در دانشگاهها، انجمنهای علمی ، مراکز علمی و سیاستگذار حوزه آموزش عالی) و ایجاد بستر استفاده کاربران از تسهیلات و خروجی های آماری و پژوهشی مؤسسه برخی از اقداماتی است که برای فعال سازی شبکه در حال انجام است. آقایی در پایان گزارش عملکرد شش میز پژوهشی مصوب را نیز برای حاضرین تشریح کرد.

لزوم مدیریت عرضه و تقاضا
دکتر حمیدرضا آراسته عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز دراین جلسه گفت: هرکاری که میخواهد موفق شود باید عرضه و تقاضا در آن مدیریت شود لذا باید تقاضا به صاحبنظران عرضه شود و از ظرفیت ایشان استفاده شود. نیاز است که اعضای موجود فعال شوند. کاری که انجام شده و راه اندازی شبکه ارزشمند است اما عملیاتی کردن این موضوع ارزشمندتر است.
دکتر محمدرضا قانع عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به مطالب مطرح شده گفت: وقتی از آموزش عالی صحبت می شود وجه آموزش مورد توجه قرار میگیرد اما بخش پژوهش نیز مشکلات خود را دارد. وی تبلیغات را یکی از ابزارهای موجود برای فعال شدن شبکه برشمرد و ادامه داد: دنیا دنیای تبلیغات است. اگر بخواهیم این شبکه در سطح ملی و فراملی باشد نیاز به تبلیغات داریم. تاکنون تعداد اندکی از خانواده بزرگ آموزش عالی از این شبکه خبردارند و باید به سایر اعضای این خانواده نیز وجود این شبکه به طریق مقتضی اطلاع رسانی شود. در آئین نامه ارتقاء عضویت در شبکه و میزهای پژوهشی دیده شود. عضو گیری تاکنون خوب بوده اما نیازمند گسترش است.
دکتر غلامرضا ذاکرصالحی استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: همانگونه که در جلسه گذشته نیز اشاره کردم شبکه های انسانی وعلمی نیز هماهنند شبکه های فنی دچار فرسایش می شوند خصوصا شبکههایی که تعداد اعضای بیشتری دارند امکان افزایش فرسایش نیز بیشتر می شود. وی گفت شخصی که وارد شبکه می شود دو سوال را از خود می پرسد: اول: از شبکه چه چیزی می گیرم و دریافت می کنم و دوم: چه چیزی به شبکه اضافه می کنم.
دکتر محمد عزیزی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز با بیان اینکه نیازمند است تا این اجتماع یکی هویت حقوقی پیدا کند ادامه داد: باید از اعضا پرسیده شود که توقعشان از عضویت در شبکه چیست و همچنین با ارسال فرمهایی آنها اعلام کنند که چه کارهایی می توانند برای شبکه انجام دهند. وی گفت: در بخش شبکه سازی کیفیت اعضاء مهمتر از تعداد آن است.
دکتر ابراهیم صالحی عمران استاد دانشگاه مازندارن با اشاره به نظام های انگیزشی برا عضویت افراد در شبکه ها گفت: بحث اصلی اکنون بحث مشارکت در جامعه است. انگیزهها در این زمینه در جامعه دانشگاهی پایین آمده و ما اکنون مشکل انگیزش اساتید را داریم که زیربنای مشارکت در نظام علم است. بحث مشارکت در نخبگان و دانشگاهیان کم شده و برای این موضوع نیز باید فکری شود.
در این نشست همچنین دکتر زهرا رشیدی مدیر میز راهنمایی برای شیوه جاری سازی آموزش ترکیبی در دانشگاهها، گزارش برگزاری میز و نتایج آن را برای حاضرین تشریح و دکتر محمدجواد صالحی عضو هیات علمی موسسه دلایل توجیهی و پیشنهادات خود را برای برگزاری میز پژوهشی مهارتهای تخصصی و غیر تخصصی بازار کار تشریح کردند.