در راستای سلسله نشست های تخصصی برگزاری کنگرۀ ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور: نشست تخصصی: تحلیل وضع موجود آموزش‌های مهارتی و نیازمحور برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1402/2/23 | 

در راستای سلسله نشست های تخصصی برگزاری کنگرۀ ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور؛ نشست تخصصی: تحلیل وضع موجود آموزش‌های مهارتی و نیازمحور به صورت حضوری و مجازی توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.
 

به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر احمد سعیدی مدیر علمی این نشست گفت: نشست تخصصی: تحلیل وضع موجود آموزش‌های مهارتی و نیازمحور یکی دیگر از پیش نشست های کنگره ملی آموز هدفمند، مهارتی و نیاز محور است که به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار می شود. وی ادامه داد این نشست تخصصی بیشتر ناظر بر تحلیل وضع موجود و آسیب شناسی وضع موجود است. لذا بنا بر ماموریت هایی که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان اتاق فکر آموزش عالی دارد به نظر ما می رسد وضعیت موجود را بررسی کنیم و بدین منظور امروز ۴ نفر از همکاران با موضوعات مختلف در این خصوص ارائه خواهند داشت.
 

دکتر علی باقر طاهری نیا


تصمیم پایدار نیازمند شناخت کامل و کافی است
در ادامه دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه و دبیر کل کنگره گفت: کنگرۀ ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور ماموریتی است که با محوریت موسسه و مشارکت جمع قابل توجهی از سازمانها و دانشگاهها در حال برگزاری است و همکاران ما در موسسه این کنگره را راهبری می کنند و من امیدوارم خروجی مجموعه فعالیت‌های این کنگره منتج به یک پیشنهاد راهگشا برای حوزه علم و فناوری کشور بشود.
طاهری نیا ادامه داد: پیش شرط تصمیم پایدار عبارتست از اصول شناخت کافی و کامل لذا هر تصمیمی اگر بخواهد شکننده نباشد و دوام داشته باشد باید مبتنی بر شناخت کامل و یا دست کم کافی باشد و عدم شناخت کافی منجر به اتخاذ تصمیماتی شکننده و ناقص خواهد شد.
وی افزود: این موضوع از جنبه های مختلف موضوعیت پیدا می کند و من در این فرصت کوتاه سه مورد از آنرا عرض می کنم ازجمله این دلایل، یکی استناد به نظریه معروف اثر پروانه ای است. بر اساس این نظریه پدیده ها هرچند کوچک ممکن است به پیامدهای بسیار بزرگ تبدیل شوند. لذا وقتی یک نهادی تصمیم می گیرد اگر از متغیرهای هرچند کوچک غافل شود ممکن است تصمیم شکننده ای را اتخاذ کند. براساس این نظریه مولفه ها کم تاثیر هستند اما بی تاثیر نیستند لذا اگر از آموزش هدفمند صحبت می کنیم کمتر مولفه ای می شود پیدا کرد که بی تاثیر باشد. مولفه هایی مثل میزان درآمد، فضای بازار کار، ثبات شغلی، رضایت شغلی، فرهنگ خانواده ها همه در تصمیمات ما تاثیر گذار هستند. لذا بر این اساس نباید از مولفه های هرچند کوچک غافل بود.
وی افزود: نکته دوم را می شود از زاویه پویش محیطی ارزیابی کرد. در این رویکرد بر این باورند مسائل محیطی و خارجی ممکن است قابل مشاهده نباشد ولی نمی توان اثر آنها را نادیده گرفت لذا باید هر میزان که ممکن است مسائل بیرونی را کامل دید. لذا اگر دنبال آموزش مهارت محور هستیم باید پیرامون خود را ببینیم و بدانیم نظامات اداری ما چگونه عمل می کند و ثبات تصمیمات ما تا چه اندازه است.
طاهری نیا دلیل سوم را نیز استعاره معروف فیل در تاریکی دانست و گفت: مگر می شود در مورد آموزش مهارت محور صحبت کرد و در تاریکی تصمیم گرفت، در استعاره معروف فیل دو نکته وجود دارد یک اینکه هیچکس حرف نادرستی نمی زند و دوم اینکه هیچکس هم حرف کامل نمی زند. لذا در کنگره آموزش مهارت محور اینگونه نباشد که هیچکس حرف نادرست نمی زند و حرف درست نمی زند. لذا باید از همه ابعاد نگریست و جامع و روشن و با اطمینان و کامل دید. اگر روشن و کامل نبینیم راه را به خطا خواهیم رفت.

 


در ادامه دکتر احمد سعیدی مدیر گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه سخنرانی خود را با عنوان " آسیب شناسی آموزش های مهارتی در نظام آموزش عالی ایران" ارائه کرد و ضمن طرح موضوع آینده آموزش عالی در جهان و ظهور دانشگاه های جدید، محرک‌های تغییر در آموزش عالی را از منظر خود برای حاضرین تشریح کرد. وی همچنین نسبت به بررسی وضعیت موجود پرداخت و سه آسیب اساسی حوزه نظام آموزش مهارتی بخش آموزش عالی را: عدم وجود نقشه راه توسعه در نظام آموزش مهارتی، عدم هماهنگی نهادهای مختلف ارائه دهنده خدمات آموزش مهارتی در کشور و کمبود توجه به نیازهای بازار کار در آموزش های مهارتی دانست و رویکردها و راهکارهای  ارتقای آموزش های مهارتی در آموزش عالی ایران دانست.
 


 

دکتر محمدرضا نوربخش مدیر طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز سخنرانی خود را با موضوع "بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان نظام‌های مهارتی آموزش عالی با تاکید بر صحت سنجی آمار اشتغال" ارائه کرد. وی در این سخنرانی بررسی تجارب جهانی را برای حاضرین تشریح و همچنین گزارش رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی را ارائه کرد.
 مهندس زینب امینی کارشناس مسئول گروه آمار موسسه دیگر سخنرانا این جلسه مطالب خود را با موضوع: بررسی آماری وضعیت آموزش‌های مهارتی درآموزش عالی برای حاضرین در نشست ارائه کرد و به مقایسه آمارهای موجود در زمینه وضعیت دانشجویان رشته های مهارتی دانشگاههای ایران پرداخت و در پایان حجت الاسلام و المسلمین دریاباری موضوع "کاریابی در دانشگاه از تجربه تا ایده های جدید" را برای حاضرین تشریح کرد. همچنین بعد از هر سخنرانی افراد حاضر در جلسه نیز چند دقیقه در مورد موضوع به تبادل نظر پرداختند.

 


 



کلیدواژه ها: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | احمد سعیدی | مهارتی و نیاز محور | کنگره آموزش عالی هدفمند | نشست تخصصی | زینب امینی |

دفعات مشاهده: 186 بار   |   دفعات چاپ: 33 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA