نخستین پیش همایش کنگره آموزش هدفمند مهارت محور- نیازمحور توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با همکاری جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه در این پیش همایش اساتید دانشگاهها، صاحبنظران موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، مدیران ارتباط با صنعت دانشگاهها، مدیران شرکتهای صنعتی و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع حضور داشتند که با هدف بررسی و تعیین نقش دولت، دانشگاهها و بخش خصوصی در تحکیم ارتباط فی مابین، دستیابی به سازوکارهای لازم و تعیین استراتژیهای مناسب جهت تحقق این امر به صورت سخنرانی و نشست تخصصی برگزار شد.
همچنین نشست تخصصی با عنوان " الزامات و زیرساختهای آموزشی مهارت محور- نیازمحور" با مدیریت دکتر غلامرضا ذاکرصالحی استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، برگزار شد.
دکتر غلامرضا ذاکرصالحی با اشاره به اهمیت مسئله مهارت آموزی و نیازمحوری گفت: توجه به نیاز اجتماعی و مسئله مهارت به معنای نادیده گرفتن سایر ابعاد و کارکردهای دانشگاه نیست و باید از علوم پایه و علوم انسانی و سایر رشته هایی که موردپسند بازار نیست حراست شود.
ذاکرصالحی ادامه داد: دانشگاهها کماکان نقش رهبری فکری ( رهبری صنعتی و تکنولوژیک) را بر عهده دارند، در کنار آن مهارت آموزی هم در برخی لایه های آموزش عالی باید تقویت شود.
سپس دکتر مهدی رفیع زاده، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد ویژگی فارغ التحصیلان پرداخت که فارغ التحصیل خوب کسی است که قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را داشته باشد، بتواند صورت مسئله را تعریف کند، راه حل ارائه دهد و بداند باید به دنبال چه چیزی و کجا باید بگردد.
در ادامه دکتر دلاویز رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دکتر سینایی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، دکتر مهدی معاون آموزشی و پژوهشی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دکتر سلجوقی کارآفرین برتر در زمینه فردی و اجتماعی ICT به ارائه مباحثی در ارتباط با آموزش مهارت محور- نیازمحور پرداختند.
سپس دکتر نقی زاده معاون دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت عتف، بحث دانشگاه های مهارتی را مطرح نمود که نباید محدود به دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی شود بلکه یک اکوسیستمی باشد که همه دانشگاهها را شامل شود و همچنین اکوسیستم نظام آموزش عالی در حوزه مهارت آموزی باید حتما به آموزش و پرورش متصل شود.
همچنین دکتر احمد سعیدی مدیرگروه پژوهشهای آماری و فناوری اطلاعات در مورد مهارت های آینده صحبت نمود که ۳۵ درصد مهارت ها و شغل های آینده در اقتصاد مراقبتی هستند و ۱۷ درصد مشاغل آینده تولید محتوا میباشند.
سعیدی گفت که در آیندهای نزدیک دانشگاهها به متاورس (Metaverse) تبدیل می شوند و تاکید بیش از حد به مهارت ها بدون درنظرگرفتن مباحث نظری، افراد را به ربات تبدیل میکند.
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: دانشجویان باید مهارتهای تعامل، کار گروهی و خلاقیت داشته باشند، مهارت به معنای افزایش سهم دانشگاههای مهارتی نیست بلکه مهارت یک برنامه درسی است و هر دانشجو یک مهارت باید کسب کند.
دفعات مشاهده: 203 بار |
دفعات چاپ: 62 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر