دکتر طاهری نیا در اولین جلسه شورای مشورتی نخبگان و متخصصان آموزش عالی بر اهمیت شکل گیری شبکه متخصصان آموزش عالی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر علیباقر طاهرینیا در ابتدای جلسه ضمن اشاره اجمالی به ظرفیتهای نیروی انسانی و گروههای پژوهشی موسسه و ماموریتهای آن و همچنین لزوم ساماندهی نیروی انسانی از اهمیت شبکهسازی و تجربههای داخلی و خارجی سخن گفت و اعلام کرد: شبکه متخصصان آموزش عالی ظرفیتهای قابل توجهی خواهد داشت که می تواند از سطح ملی به سطح منطقهای، کشورهای جهان اسلام و فراتر از آن نیز تعمیم یابد.
وی با تاکید بر اهمیت ایده شکلگیری شبکه متخصصان آموزش عالی، به طور کلی چهار مولفه را برای این شبکه برشمرد که شامل: مسئله محوری، میان رشتهای بودند، رویکرد تحولی و پاسخگویی است.
دبیر مجمع پژوهشگاههای ملی کشور در ادامه همچنین، به اهمیت ساختار سازمانی شبکه متخصصان آموزش عالی و و فرایند پیادهسازی و اجرایی آن اشاره و اعلام کرد: رویکرد اتخاذی باید مبتنی بر کاربست بروندادهای پژوهشی از طریق تولید دانش سیاستی باشد.

در این جلسه دکتر بازرگان استاد دانشگاه تهران و دبیر دائمی کنفرانس ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی با تاکید بر اهمیت شبکهسازی به برخی از از مولفههایی که در این شبکه باید مورد توجه قرار گیرد پرداخت: از جمله تقویت تعاملات و ارتباطات با وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ایجاد ظرفیت در حوزه آموزش عالی و ترغیب پژوهشگران آن به انجام پژوهش های اصیل و همچنین لزوم بسته هم اندیشی و همکاری در حوزه آموزش عالی
بازرگان ادامه داد: اعضای شبکه متخصصان آموزش عالی باید از میان افراد ذینفع ذوالقدر علاقه مند و دلسوز انتخاب شوند و در این مسیر موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید پیش قدم بوده و نقش موتور متحرک در حوزه پژوهش در آموزش عالی را بر عهده بگیرد.

در ادامه دکتر عزیزالله معماریانی رئیس اسبق موسسه با اشاره به چالشها و کمبودهایی که در حوزه مدیریت به ویژه در حوزه آموزش عالی وجود دارد، به برخی از کمبودها اشاره کرد و لزوم فائق آمدن بر این مشکلات و چالشها را وجود یک نظام مدیریتی کارآمد دانست. وی ادامه داد: در روند تغییرات سیستمی در کشورهای جهان شاهد تغییر در سطوح کلان هستیم این تغییرات به طور گسترده به سطوح میانی مدیریتی تعمیم داده نمیشود.
معماریانی با تاکید بر اهمیت ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی، اشاره کرد: در این مسیر نباید تنها به مسائل آموزش عالی محدود شد و باید مسائل مختلف به ویژه در حوزه علم و فناوری و نوآوریهای صورت گرفته در این حوزهها را نیز پوشش داد. وی همچنین تاکید کرد که شبکه متخصصان آموزش عالی باید مولفههای یک نظام حکمرانی از جمله آمایش سرزمینی، هدفگذاری، برنامهریزی و پایش و ارزیابی را در بر داشته و در عین حال میزها و اعضای این شبکه ثابت نباشند و از انعطاف و شناور بودن برخوردار باشد.
در ادامه این جلسه هر یک از اعضای جلسه از جمله؛ دکتر کوروش فتحی واجارگاه، دکتر غلامرضا ذاکر صالحی، دکتر مقصود فراستخواه، دکتر مهدی دهمرده، دکتر دکتر اصغری زمانی و دکتر سیده مریم حسینی لرگانی دیدگاه ها و و پیشنهادهای خود را در زمینه شکلگیری شبکه متخصصان آموزش عالی ایراد کردند. که عمده مسائلی که اعضای پنل مشورتی بیان کردند را می توان به صورت خلاصه اینگونه بیان کرد:
◄ انعطاف پذیری و شناور بودن شبکه متخصصان آموزش عالی
◄ اهمیت مباحث و مولفههای بنیادی و تعریف دقیق آنها در راستای تشکیل شبکه متخصصان آموزش عالی
◄ پژوهشها و ظرفیت های شبکه متخصصان آموزش عالی باید معطوف به سیاست و سیاست گذاری باشد
◄ اهمیت و محوریت برنامه عملیاتی و چگونگی پیاده سازی آن
◄ بحث نهادسازی و بازوهای اجرای
◄ دغدغهمندی و پرداختن به مسائل کلیدی و محوری آموزش عالی و حوزههای مرتبط
◄ تعریف ساز و کارهای پشتیبانی برای اعضا و مشارکت کنندگان شبکه متخصصان آموزش عالی
در پایان دکتر طاهرینیا ضمن جمعبندی مباحث بیان داشت: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با توجه به ظرفیتهای موجود، امکان نقشآفرینی ایدهآل را آنگونه که شایسته است، ندارد و به عبارت دیگر یک خلاء احساس میشود و ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی به منظور مرتفع کردن این خلأ است. وی ادامه داد: که ساختار و فرایند شبکه متخصصان آموزش عالی غیرمتمرکز خواهد بود، اولویتبندی وجود خواهد داشت، خروجیها کاربردی خواهند بود و این خروجیها در نهایت به احکام سیاستی منتهی خواهند شد.