پیام خود را بنویسید

دکتر طاهری نیا در نشست بزرگداشت هفته آمار و برنامه ریزی: آمار آموزش عالی مزیت برتر موسسه است

 | تاریخ ارسال: 1401/8/9 | 

نشست گرامی داشت روز آمار و برنامه ریزی با حضور دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه، دکتر جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران، مدیران، اعضای هیات علمی، کارشناسان موسسه و مدیران مرکز آمار ایران در سالن شهید سلیمانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.

 
علی باقر طاهری نیا
 
به گزارش روابط عمومی موسسه در ابتدای این نشست و پس از پخش سخنانی از مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت علم آمار، دکتر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و رئیس کمیته آمار بخشی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: نشست امروز بهانه‌ای است تا قدردانی کنیم از مدیران، دست اندرکاران و اعضای گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه که خط مقدم و پیشانی موسسه هستند و به همین مناسبت جناب آقای دکتر بازرگان استاد دانشگاه تهران و پایه گذار آمار آموزش عالی نیز به عنوان سخنران ویژه در این نشست حضور دارد.
رئیس موسسه ادامه داد: گروه آمار پیشانی موسسه است و خدمات، اعتبار و وجهه این گروه در نظام آموزش عالی بسیار ارزشمند است. به اعتقاد بنده گروه آمارِ موسسه فراتر از یک گروه پژوهشی است و نظام آمار آموزش عالی کشور که در موسسه مستقر است مزیت برتر موسسه است و لذا تلاش می کنیم که با رهنمودهای پیشکسوتان این عرصه و اعضای محترم هیات علمی، شورای پژوهشی و کارشناسان خبره، ظرفیت سازی مضاعفی در موسسه بر مبنای آمار شکل بگیرد. هم اکنون نیز این ظرفیت سازی ها شروع شده و ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی و رصد اشتغال فارغ التحصیلان نمونه ای از این اقدامات است.
رئیس کمیته آمار بخشی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: انتظار من از اعضای گروه آمار این است که این ظرفیت ها ایجاد و گشترس پیدا کند تا بتوان بخشی از کسری های مالی موسسه را نیز از این طریق پوشش داد و درآمدی پایدار در حوزه آمار ایجاد کرد. وی ایجاد بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری، توسعه مرجعیت آمار، ایجاد انحصار در ارائه خدمات و ارتقاء کیفیت در ارائه خدمات را از دیگر اقداماتی دانست که می تواند منجر به درآمد پایدار برای موسسه شود و اظهار امیدواری کرد با تخصیص منابع مالی به توسعه ظرفیت های آماری موسسه کمک شود.

 

دکتر عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران و پایه گذار آمار آموزش عالی نیز به عنوان سخنران ویژه این برنامه با اشاره به اهمیت گروه آمار برای موسسه به تاریخچه ایجاد واحد آمار در حوزه آموزش عالی در سال ۱۳۴۸ پرداخت و گفت: سال ۱۳۴۸ نقطه آغاز طراحی و تاسیس نظام آماری آموزش عالی است و نظامی که طراحی شد منطبق بود با تمامی معیارهای بین المللی، در ابتدا این نظام فقط به خاطر شمارش دانشجو به وجود آمد اما اکنون سه سوال اساسی مطرح است نخست اینکه: چه عواملی در سال ۱۳۴۸ موجب تاسیس نظام آماری آموزش عالی ایران شد، دوم اینکه از چرخه ایجاد، سازماندهی و مدیریت نظام آماری آموزش عالی چه درسهایی می توان فراگرفت و سوم اینکه چگونه در دهه سوم قرن ۲۱، گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه می تواند نظام آماری آموزش عالی را با تحوالت عصر انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی همگام نماید؟  
بازرگان اضافه کرد: ما با کمک آمار به واقعیت پی می بریم و واقعیت در نظام آموزش عالی از داده های آماری حاصل می شود و این یک شعار است که جهان بدون واقعیت جهانی بدون حقیقت و اعتماد است. وی در ادامه به موضوع کیفیت نظام آموزش عالی و نقش نظام آماری در ارزیابی و ارتقاء آن پرداخت و گفت: کیفیت نظام آموزش عالی دارای ۴ بخش است ۱- کیفیت درونداد که مشتمل بر دانشجو، هیات علمی، برنامه درسی، مدیریت، فضا، منابع مالی و برخی موارد دیگر است ۲- کیفیت فرایند یعنی فرایند: یاددهی-یادگیری، پژوهشی، خدمات تخصصی، پشتیبانی ۳- کیفیت برونداد واسطه ای؛ عملکرد نیمسال تحصیلی دانشجویان، هیات علمی ۴- کیفیت برونداد نهائی؛ دانش آموختگان، آثار علمی، خدمات تخصصی عرضه شده و ۵- کیفیت پیامد؛ اشتغال دانش آموختگان، یاری دادن به پیشرفت،پشبرد مرز دانش
استاد دانشگاه تهران در پایان با تعریف ارزیابی آموزش عالی خواستار آن شد تا مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم از موسسه برای همکاری تنگاتنگ جهت ارزیابی کیفیت و بهبود آن دعوت به عمل آورد. وی همچنین مهمترین دوعامل مورد ارزیابی مستمرکیفیت دانشگاهی را یادگیری دانشجویان و محیط یادگیری دانست و در جمع بندی سخنان خود گفت: پس از گذشت نیم قرن از تاسیس نظام آماری آموزش عالی، کاربرد داده های آماری برای بازنمائی کیفیت اموزش عالی باید تقویت شود و پیشنهاد می کنم از علم داده ها استفاده شود و با مشارکت دانشگاهها نسبت به بکار بردن داده های آمار آموزش عالی برای ارتقاء کیفیت دانشگاهها توجه لازم  بعمل آید.

 

دکتر احمد سعیدی مدیر گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه به عنوان دیگر سخنران این نشست سخنان خود را با موضوع معرفی نظام آمار و اطلاعات آموزش عالی موسسه ارائه کرد.
سعیدی با اشاره به تاریخچه تدوین کتاب آمار آموزش عالی ایران که از سال ۱۳۴۸ تا کنون به صورت پیوسته منتشر شده است ادامه داد: در نظام آمار آموزش عالی چهار حوزه داریم که عبارتند از: آمار آموزش عالی ایران، رصد اشتغال دانش آموختگان، سنجش نگرش دانشگاهیان و سیستم اطلاعات مکانی که از اواخر دهه هشتاد موسسه اقدامات خود را برای جمع آوری اطلاعات ثبتی کل نظام آموزش عالی آغاز کرد و هم اینک اطلاعات ثبتی؛ ثبت نام شدگان، دانشجویان، اعضای هیات علمی، دانش آموختگان و کارکنان در موسسه وجود دارد.
مدیر گروه آمار موسسه با اشاره به پاسخگویی روزانه به حدود ۱۵ درخواست آماری که از سوی نهادها، سازمانها و اشخاص مختلف به موسسه واصل می شود گفت: گردآوری و ذخیره سازی اطلاعات آمار آموزش عالی، پاسخ دهی به متقاضیان آمار آموزش عالی، تدوین گزارشات ادواری آماری، مشارکت در کمیته ها، کارگروه ها و شوراهای ملی مرتبط با آمار آموزش عالی، انجام پژوهش های آماری در حوزه آموزش عالی، مدیریت، نگهداری و توسعه بسترها و زیر ساخت های فناوری موسسه اهم وظایف گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه است.
در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر توسط رییس موسسه و رییس مرکز آمار ایران از اعضای گروه آمار موسسه قدردانی شد.

 

کلیدواژه ها: آمار آموزش عالی | نشست روز آمار | احمد سعیدی | عباس بازرگان | علی باقر طاهری نیا |