پیام خود را بنویسید
کانال موسسه در آپارات کانال موسسه در اینستاگرام کانال موسسه در تلگرام چند رسانه ای

با هدف استفاده از نظرات صاحب نظران صورت گرفت: برگزاری پنل تخصصی بررسی و تحلیل نوسان تقاضای ورود به آموزش عالی و جهت‌گیری‌های آینده

 | تاریخ ارسال: 1401/5/11 | 

پنل تخصصی بررسی و تحلیل نوسان تقاضای ورود به آموزش عالی و جهت‌گیری‌های آینده با هدف استفاده از نظرات صاحب نظران این حوزه توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.
 


به گزارش روابط عمومی موسسه در ابتدای این پنل دکتر رضا منیعی به عنوان مدیر جلسه به صورت جامع به بررسی تقاضای فزاینده برای کنکور به ویژه در رشته های علوم تجربی اشاره و این روند را یک روند بسیار نگران کننده دانست. وی گفت: لازم است در این خصوص بررسی‌های جدی صورت پذیرد تا بتوان از خلال آن پیشنهادهای سیاستی راهگشا ارائه کرد.

در ادامه دکتر علی باقر طاهری نیا رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی سخنرانی خود را تحت عنوان «خودتنظیم‌گری داوطلبان برای ورود به دانشگاه» ارائه کرد. وی ضمن تاکید براهمیت بررسی و تحلیل نوسان تقاضای ورود به آموزش عالی اهم مطالب خود را ذیل سه عنوان الف: بررسی وضع موجود به روایت ب: متغیرهای موثر در شکل گیری وضع موجود و ج: تحلیل و جمع‌بندی یافته‌ها بر مبنای خودتنظیم‌گری بیان کرد.
عضو دائم شورای معاونین وزارت علوم گفت: وضعیت داوطلبان کنکور حاکی از آنست که در دو گروه آموزشی ریاضی و فنی و علوم تجربی در سال های اخیر با کاهش میزان تقاضا مواجه هستیم و بیشترین افزایش متقاضی مربوط به زیر گروه زبان خارجه می باشد. وی در ادامه با اشاره به متغیرهای موثر در شکل گیری وضع موجود به سه عامل زیر اشاره کرد:
الف) میزان اشتغال پذیری دانشجویان ب) ماهیت خاص زیر گروههای آموزشی ج) علاقمندی و شناخت از ماهیت رشته ها   
طاهری نیا ادامه داد به باور من، آنچه که اکنون شاهد آن هستیم پدیده‌ی خودتنظیم‌گری داوطلبان است. این خودتنظیم‌گری به ما می‌گوید که داوطلبان ما هوشمندانه عمل می‌کنند و این یک رویداد طبیعی و منطقی است. رئیس موسسه در پایان تأکید کرد که در جریان این تحولات، حاکمیت نیز باید نقش و سهم تنظیم‌گری خود را ایفا کند.
سپس دکتر رضا محمدی، عضو هیات علمی سازمان سنجش و آموزش کشور، با توجه به آمار سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ تحلیل‌ خود را تحت عنوان «بررسی روند تقاضا برای آموزش عالی: مورد کنکور سراسری ۱۴۰۱-۱۳۹۰» ارائه کرد. وی با تاکید بر وجود چالش‌های جدی در زمینه پذیرش دانشجو، عدم تمایل به ورود به حوزه ریاضی و فنی و مهندسی را بسیار جدی دانست و آن را در آستانه یک وضعیت بحرانی تفسیر کرد.
محمدی گفت: داوطلبان علاوه بر عدم تمایل به رشته‌های فنی و مهندسی، از انگیزه لازم حتی برای شرکت و حضور در جلسه آزمون سراسری را نیز برخوردار نیستند. عضو هیات علمی سازمان سنجش آموزش کشور میزان پاسخگویی داوطلبان رشته‌های فنی و مهندسی به سوالات دروس تخصصی مانند ریاضی را بسیار پایین و در حد یک فاجعه توصیف کرد و یکی از علل مهم این بحران را  ضعف جدی در حوزه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دانست.
سخنران بعدی نشست دکتر علی رجالی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، با تاکید بر اهمیت موضوع نوسان تقاضای ورود به دانشگاه، چالش در جذب دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی را یک پدیده منحصر به فرد و جدید ندانست و خاطر نشان کرد که این چنین چالشی را کشور در سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۲ نیز تجربه کرده بود. وی ادامه داد چالش اصلی به حوزه آموزش و پرورش و آموزش ابتدایی باز می‌گردد چون در این حوزه آموزش‌های ارائه شده ضعیف و ناکارآمد است.
دکتر علی عظیمی دبیر اداره مراکز مشاوره آموزش و پرورش نیز دیگر سخنران این پنل بود، وی با اشاره به به کارگیری چهل هزار مشاور در مدارس از نیاز جدی کلیه مدارس کشور به عنوان مشاور تخصصی به عنوان الویت وزارت آموزش و پرورش یاد کرد.
در ادامه جلسه اعضای حاضر در پنل نظرات خود را در خصوص موضوع پنل بیان داشتند.

 


کلیدواژه ها: علی باقر طاهری نیا | موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | پنل تخصصی |