کانال موسسه در آپارات کانال موسسه در اینستاگرام کانال موسسه در تلگرام چند رسانه ای

به میزبانی موسسه: برگزاری چهارمین جلسه مجمع پژوهشگاههای کشور در سال جاری

چهارمین جلسه مجمع پژوهشگاههای کشور در سال جاری در محل دبیرخانه مجمع در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.
 


به گزارش روابط عمومی موسسه چهارمین جلسه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور در سال جاری به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و با حضور دکتر محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه و دبیر مجمع پژوهشگاههای ملی کشور ضمن اشاره به پیشینه ۵۴ ساله موسسه نسبت به معرفی ماموریت ها و گروههای پژوهشی موسسه اقدام و اعلام کرد: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان کانون تفکر آموزش عالی دارای ماموریت های کلانی است که مرجعیت آمار آموزش عالی ایران، شبکه رصد اشتغال دانش آموختگان، تحقیقات نهادی (IR)، کارگاههای دانش افزایی، تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری طرح های تحقیقاتی و تدوین انجام گزارش های تخصصی ارجاعی از سوی وزارت علوم، بخشی از فعالیت های این موسسه است.
در ادامه خدابخشی، نظرات خود را در خصوص برنامه توسعه ارائه و در ادامه روسای پژوهشگاهها عضو مجمع نظرات خود را در خصوص مطالب بیان شده بدین شرح ارائه نمودند:
دکتر حمید امیدوار رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی:
نیاز است در اقدامی موقت نظام آموزش عالی و فناوری تغییر کند و کارخانه و صنعت به دانشگاه وصل شوند. کنسرسیوم بین صنعت و دانشگاه بوجود آید. مشکل دیگر این است که در کشور خیلی از پیش بینی ها محقق نشد بودجه لازم به دانشگاه ها اختصاص داده نشد. با عدم اخذ مجوز های لازم به دانشگاه ها فرصتی برای حرکت به سمت خودگردانی مالی نمی ماند.
دکتر احمد شعبانی رئیس پژوهشگاه شیمی
دلتمردان در اتخاذ تصمیمات شان از تحقیقات پژوهشگران استفاده نمی کنند یا اعتقادی به تحقیق ندارند یا استفاده از آن را نمی دانند. در حوزه آموزش عالی مسایل و مشکلات زیادی وجود دارد که نیاز است موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ورود پیدا کند و بعنوان چراغ راه آموزش عالی و ناظر بر آن مسایل آموزش عالی را آسیب شناسی کند.
دکتر مرتضی توکلی رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی
دوازده برنامه توسعه پیش و بعد از انقلاب داشته ایم که سه رویکرد غلط اتفاق افتاده است: ۱) رویکرد دولتی شدن امور ۲) سیطره و تسلط نهادی که بر حوزه سرزمین اتفاق افتاده ۳) نفرین منابع یا نفرین نفت که ۲ اثر داشته است ۱) بی ثباتی پول ملی ۲) بی ثباتی و عدم تثبیت جمعیت. سند نویسی مشکلی را حل نمی کند ولی اگر قرار است سندی نوشته شود نیاز است بازنگری در ۱۲ سند گذشته انجام پذیرد.
پیشنهاد می کنم بحث بازنگری در سند آمایش آموزش عالی به موسسه واگذار شود ما هم کمک می کنیم که سندی واقعی و دقیق تهیه شود. در بحث برنامه هفتم که موسسه انجام می دهد هم سعی می کنیم مشارکت داشته باشیم که واقعی تر و اجرایی تر باشد.
دکتر جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ژنتیک
متاسفانه برنامه های توسعه کشور حدود ۲۵ % اجرایی می شود که این میزان اجرایی شدن برنامه ها نگران کننده و به زیان کشور است. در خصوص آموزش عالی یکی از بند ها نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو است؛ اینکه گفته می شود جذب استاد نداشته باشیم و پذیرش دانشجو را کمتر کنیم کاملاً اشتباه است.
درخصوص برنامه هفتم توسعه، برنامه باید بر اساس سیاست نوشته شود نگاه جدی به  آمایش آموزش عالی و اجرای آن داشته باشد.
دکتر مهدی نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی
مسئولین از توانایی های دانشگاه ها و پژوهشگاه ها اطلاعی ندارند پژوهش های زیادی انجام شده که مسئولین استفاده نمی کنند. باید این باور در مسئولین بوجود آید که پژوهشگاه ها و دانشگاه ها مملو از محصولات ارزشمند برای بهره برداری است.
دکتر محمد رضا نوابی رئیس پژوهشگاه هوافضا
در خصوص برنامه های توسعه؛ برای تهیه گزارشات زمان و بودجه صرف می شود که باید در برنامه ها بیاید و اجرا شود گاهی حتی در برنامه ها هم نمی آید و یا اجرا نمی شود. نیاز است مشکلات پژوهشگاه ها دیده شود و راهکار ما رشد متوازن است اینکه یک بخش بصورت قارچی رشد کند و بخش دیگر دیده نشود موجب رشد نامتوازن و مشکلات بسیار در کشور است.
دکتر محمد حسن بازیار رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی
عملکرد دانشگاه ها و آموزش عالی در بخش تربیت نیروی انسانی مشخص است. اینکه گفته می شود اگر محصول دانشگاه خوب و با کیفیت است چرا در کشور مسایل و مشکلات را رفع نمی کند هم درست است، مشکل در محصول نیست مشکل در فرایند است. نود درصد پژوهش ها که در ارتباط با صنعت ارائه می گردد بدست شخصی می رسد که اشراف به مسایل ندارد. تعریف موضوع بسیار مهمتر از انجام موضوع است، تعریف موضوع باید با بالاترین تخصص انجام شود. پژوهشگاه ها از نظر نزدیکی به صنعت لبه جلوتر از دانشگاه هستند.
اگر در صنعتی مشکلی است و پژوهشگاهی مرتبط با آن وجود دارد از پژوهشگاه بخواهند که موضوع را تعریف و تقسیم کار کند.
دکتر محسن علی شاهی ها معاون پژوهشی پژوهشگاه دانش های بنیادی
در مورد ارتباط صنعت و پژوهش مشکلات زیادی در خصوص مسایل فرهنگی وجود دارد که نیاز است  فرهنگ تصحیح شود و مردم متوجه شوند که با پژوهش می شود بهتر زندگی کرد. مسئله دیگر قانونگذاری است، نکته دیگر اینکه پژوهشگاه ها را بعنوان قطب فناوری در کشور مطرح کنیم و یک واسط بین فضا های پارک ها و دانشگاه ها قرار گیرند.
دکتر سیروس علیدوستی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
پیشنهاد می کنم برنامه توسعه نداشته باشیم مدتی بدون برنامه با تقویت نهادهای بازار پیش برویم با این درصد که از اجرای برنامه ها دیدیم برنامه ها بارها تمدید می شود . پیشنهاد می کنم برنامه نداشته باشیم و از نیروهای دیگر که در بازار است استفاده کنیم اجازه دهیم خود اجتماع خودش را تنظیم کند.

 

در پایان دکتر خدابخشی با اشاره به اینکه نکاتی که مطرح شده را یاداشت و موضوعات مرتبط با ما را در حد امکان رسیدگی می کنم گفت: در خصوص پیشنهاد  آقای دکتر بازیار اینکه چرا از دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و محافل علمی آنگونه که باید استفاده نمی شود و  موضوع استقلال دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی را بعنوان گزارش تخصص از مرکز پژوهش های مجلس خواهیم خواست که انجام و در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهند.


 


کلیدواژه ها: دکتر علی باقر طاهری نیا | دکتر محمد خدابخشی | مجمع پژوهشگاههای ملی کشور | دبیرخانه مجمع |


دفعات مشاهده: 128 بار   |   دفعات چاپ: 28 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA