دکتر طاهری نیا در گفتگو با روزنامه فرهیختگان: سهم مهارت در آموزش دانشگاهی کمتر از ۲۰ درصد است.
زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: نقشآفرینی دانشگاهها در رشد تکنولوژی و تغییر سبک زندگی موضوع امروز و دیروز یا نسل اول و دوم دانشگاهها نیست، بلکه هر اندازه علم تولیدی توسط آنها در حوزههای مختلف زندگی به مرحله اجرا برسد، بالطبع شاهد تغییر نحوه زندگی خواهیم بود. همین مساله باعث شده دامنه فعالیت دانشگاههای امروز به نسبت یک قرن پیش بیشتر شده و حتی بسیاری نهاد علم را مهمترین رکن در رفع چالشهای اجتماعی و اقتصادی بدانند. از این مساله که بگذریم باید گفت چند سالی میشود افزایش آمار بیکاران در فارغالتحصیلان دانشگاهی باعث شده تا نگاهها به رشتهها و چگونگی تربیت نیرویانسانی توسط مراکز آکادمیک جلب شود؛ نکتهای که اعمال تغییرات در بخشهای مختلف آموزشی و پژوهشی را میطلبد. از سوی دیگر با توجه به رشد سریع تکنولوژی و ایجاد مشاغل جدیدی که عمده آنها نیز بر بستر فضای مجازی فعال شدهاند، نیاز به آیندهپژوهی درباره وضعیت اشتغال در آینده را بیش از پیش کرده است؛ اتفاقی که طبیعتا در ریلگذاری علمی و آموزشی کشور در حوزه آموزش عالی هم اثر مستقیم خواهد داشت. علیباقر طاهرینیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش در گفتوگو با «فرهیختگان» از فعالیتها و برنامهریزیهای آیندهنگر در حوزه آموزش عالی سخن گفته که در ادامه میخوانید.