به گزارش روابط عمومی موسسه به نقل از وزارت علوم، دکتر محمدرضا مردانی در آیین آغاز به کار «اندیشکده مسائل آموزش عالی» زیر نظر مرکز بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: در ماه مبارک رمضان و آستانه لیالی قدر قرار داریم و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات امید است تا این لحظه از فیوضات این ماه بهرهمند شده باشیم و پروردگار به برکت این ماه ملت سرافراز ایران را برای رسیدن به مدینه فاضله هدایت کند.
وی با اشاره به راه اندازی اندیشکده مسائل آموزش عالی اظهار داشت: امید است با محوریت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و موسسه پژوهش و برنامه ریزی مجموعه عزیزان بسیجی هیئت علمی و کارکنان، فرصتی را به دست آورند در خصوص مهمترین دغدغه نظام دیدگاههای خود را در چارچوب این اندیشکده لحاظ کرده و در اختیار مسئولان قرار دهند.
وی افزود: آموزش عالی هر کشوری موتور محرکه، پیشران و توسعه آن کشور محسوب می شود. در همه پستهای مدیریتی، تخصصی، فنی و کارشناسی، فارغ التحصیلان دانشگاهها مشغول فعالیت هستند؛ البته در برخی مراکز افراد خبره تحصیل نکرده نیز مشغول به کار میباشند که این امر بسیار نادر است.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در چهار دهه گذشته آموزش عالی توسعه کمی و البته کیفی خوبی یافت؛ این توسعه شاید مبتنی بر نیاز کشور نبود و یکی از دلایل آن بود که احساس نیازها صورت نگرفته بود.
وی افزود: با توجه به نیاز گسترده جامعه برای ورود به مقاطع تحصیلی در آموزش عالی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ کمی ایجاد شد و این ظرفیت توانست زمینه تحصیل علاقهمندان در رشته های مختلف را فراهم آورد.
دکتر مردانی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید متناسبسازی آموزشها به لحاظ نیاز و با توجه به پیشرفتهای علمی سریع و زیست بوم کشور رخ دهد، عنوان کرد: لازم است همه مراکزی که در این راستا مسئولیت رسمی دارند از جمله مراکز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهت گیری در راستای تحقق گام دوم در بخش آموزش و پژوهش را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه سازمان بسیج اساتید از بدنه دانشگاهها است، افزود: این سازمان تقویت و تعالی سازمانی، کمک به همراهی برای دستگاه آموزش عالی کشور و کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور را مدنظر دارد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: این سازمان با بیش از ۵۳ هزار عضو بسیجی در گروههای مختلف، بیش از ۱۰۰ اندیشکده و یک هزار و ۸۰ کانون استادی در دانشگاه های کشور، دارای ظرفیت عظیمی است که می تواند به عنوان بازوی علمی مطالعاتی و حل مسائل نظام حکمرانی باشد.
وی تصریح کرد: رویکرد اندیشکده مسائل آموزش عالی تمرکز در راستای اولویت های آموزش عالی در گام دوم انقلاب و مبتنی بر علم و فناوری خواهد بود و میتواند بسته سیاستی برای آموزش عالی کشور تولید کند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: گسترش گفتمان دانشبنیان و حل مسائل در آموزش عالی کشور، سیاستگذاری آموزشی با لحاظ ملزومات گفتمان انقلاب، تحقق عدالت آموزشی، نگاه به آینده و آینده پژوهشی و اصلاح و به روزرسانی سرفصل های آموزشی برخی از حوزههایی است که اندیشکده مسائل آموزش عالی باید به آن بپردازد.
دکتر مردانی در ادامه سخنان خود به هجمهها و فشارهای دشمن در حوزه فناوری و آموزش اشاره کرد و گفت: در این راستا اسناد بالادستی مهمی مانند سند اسلامی شدن دانشگاهها، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب می تواند مبنایی برای رسیدن به این جهت گیری؛ برای بومیسازی علم و فناوری در پیشرفت کشور با چارچوب و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باشد.
وی با اشاره به اینکه در آستانه برنامه هفتم توسعه می باشیم افزود: در این برنامه سیاست های حوزه علم و فناوری میتواند مورد بازنگری قرار گیرد تا متناسب با گام دوم انقلاب باشد.
دکتر مردانی ادامه داد: با توجه به شعار سال های اخیر و همچنین منویات مقام معظم رهبری، طبیعتاً توجه به آموزش عالی با رویکرد حل مسائل و توجه به مشکلات حال و آینده می تواند نگرانی های پیش رو را به امید تبدیل کند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه حرکت آموزش عالی باید به سمت علم نافع و علومی باشد که مشکلات مردم را مرتفع کند، افزود: بیش از ۲۵۰۰ مرکز آموزشی و پژوهشی در سطح کشور فعالیت دارند که اگر هر یک بر روی ماموریتهای خود متمرکز شوند قطعاً بسیار مثمرثمر در حل معضلات کشور خواهد بود.