دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در آیین آغاز به کار «اندیشکده مسائل آموزش عالی» در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم هوشمندی را از ویژگی های نظام آموزش عالی کارآمد دانست.
به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر طاهری نیا در این نشست گفت: در آستانه لیالی قدر از درگاه حضرت حق تعالی مسالت می نمایم که بهترین مقدرات را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و جامعه علمی کشور و دغدغهمندان انقلاب و جامعه و اقشار بسیج کشور مقدر نمایند.
وی تصریح کرد: بسیج اساتید بزرگترین شبکه متخصصان متعهد و انقلابی است متخصصان متعهد؛ یعنی مجموعه دردمندان و دغدغه مندان که دغدغه رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب و آرمانهای شهیدان سرافراز را دار. وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه علم نافع، نیاز امروز و فردای جامعه را برطرف میکند اظهار داشت: چهار ویژگی در وضعیت موجود اقتضا میکند که رویکردی تحولی را در پیش بگیریم تا آموزش عالی از فضای موجود خارج شود که شامل: الف: محدودیت منابع ب: محدودیت فرصت در اختیار ج: پیچیدگی روز افزون مسائل و د: شتاب فزاینده تغییرات است.
دکتر طاهری نیا با بیان اینکه برای تحول اساسی نیاز به مواجهه هوشمندانه و آینده پژوهانه داریم افزود: یکی از ویژگی های نظام آموزش عالی کارآمد هوشمندی است و زمان این امر اتفاق می افتد که آینده پژوهی کنیم.
وی استقرار اندیشکده مسائل آموزش عالی در موسسه پژوهش و برنامه ریزی را اقدامی خوش یمن خواند و گفت: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، کانون تفکر آموزش عالی کشور است.
دکتر طاهری نیا ادامه داد: از طریق اندیشکده مسائل آموزش عالی، احصاء نظام مسائل، ارائه ایده ها و راه حل ها برای رویکرد تحولی قابل تحقق است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با بیان اینکه یکی از ماموریتهای اندیشکده مسائل آموزش عالی، بستههای سیاستی است خاطر نشان کرد: بسته سیاستی بستهای است که برونداد علمی را به صورت اجرایی تعریف کنند؛ به عبارتی ایدههای پژوهشگران را به زبان مدیران اجرایی درآورد.
وی افزود: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه تدوین آموزش عالی به موسسه پژوهش و برنامه ریزی واگذار شده و تلاش خواهیم کرد که اولویتهای این نظام در قالب کلید واژههای تعریف شوند.