خانم دکتر سمیه فریدونی

مشخصات عمومی AWT IMAGEAWT IMAGE

نام: سمیه

نام خانوادگی: فریدونی

شماره تماس: 23517118-021

ایمیل: s.fereidouniirphe.ac.ir

Dr. Somayeh Fereidouni

لینک ها

AWT IMAGE AWT IMAGE
تحصیلات دانشگاهی

دکترای تخصصی، رشته مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، 1392.
عنوان رساله: تبیین تواناسازی زنان در آموزش عالی از طریق نظریه پردازی داده بنیاد بنیاد

کارشناسی ارشد، رشته  مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهراء (س)، 1387.
عنوان رساله: بررسی نگرش خلاقانه مدیر در سازمان‌های آموزش عالی ایران
زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه

  1. آموزش و جنسیت
  1. جامعه‌شناسی آموزش عالی
  1. تواناسازی زنان از طریق آموزش عالی
  1. روش تحقیق کیفی
  1. نظریه‌پردازی داده بنیاد
1
سوابق اجرایی

  1. هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی از سال 1394 تاکنون
  2. عضو کارگروه رصد علم و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1397
  3. مشاور موسسه مردم نهاد رحمان، 1397 تاکنون
  4. عضو کارگروه بررسی، تحلیل و آینده‌نگری روند تحولات شاخص‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدای سال 1397
  5. عضو کارگروه تالیف و مولف کتاب درسی مدیریت خانواده و سبک مناسب زندگی، دفتر تالیف کتب کاردانش و فنی‌حرفه‌ایی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش از سال 1394 تا 1396
  6. عضو هیات علمی مدعو کمسیون سرمایه‌ی انسانی شهرداری تهران، بهار و تابستان 1397
  7. عضو هیات علمی مدعو کمسیون بررسی برنامه‌ی سوم توسعه شهرداری تهران در حوزه‌ی زنان.
  8. عضو هیات علمی مدعو دفتر آمایش سرزمین وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری
  9. پژوهشگر ارشد گروه مطالعات زنان و خانواده، محل کار: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، سال: 1391 تا 1394
  10. عضو کمیته‌ی علمی همایش ملی زن، اعتدال و توسعه، سال 1394
  11. عضو شورای سیاستگذاری همایش ملی اعتدال، سال 1393
  12. دبیرعلمی نخستین نمایشگاه بین‌المللی آموزش و خدمات آموزشی، سال 1392
1
سوابق پژوهشی

  1. طرح پژوهشی ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها در ایران؛ مورد مطالعه دانشگاه گیلان
سمت: مجری طرح                      تاریخ: 1400
  1. طرح پژوهشی تجربه‌های زیسته‌ی زنان عضو هیات علمی در برقراری توازن کار و زندگی با تاکید بر مقوله‌ی فرزندآوری. موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سمت: مجری طرح                      تاریخ:1399
  1. طرح پژوهشی سیاست‌پژوهشی گسترش کمی آموزش عالی در ایران. موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
سمت: مجری طرح                       تاریخ: 1398
  1. طرح پژوهشی واکاوی جایگاه زن در قوانین آموزشی ایران؛ تحلیل جنسیت اسناد قانونی آموزش با محوریت زنان و آموزش عالی. پژوهشکده مطالعات اجتماعی فرهنگی
سمت: مجری طرح                        تاریخ: فروردین 1397
  1. طرح پژوهشی مطالعه‌ی تطبیقی محتوای آموزشی مدیریت و سلوک مناسب خانواده در نظام‌های آموزش و پرورش کشورهای منتخب. دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان فنی و حرفه‌ایی و کار دانش وزارت آموزش و پرورش
سمت: همکار اصلی طرح                 تاریخ: فروردین 1397
  1. طرح پژوهشی مفهوم خانواده مطلوب از دیدگاه دانش‌آموزان
مجری طرح: دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان فنی و حرفه‌ایی و کار دانش وزارت آموزش و پرورش
سمت: مجری طرح                             تاریخ: بهمن 1395
                               
  1. طرح پژوهشی مطاله‌ی تطبیقی محتوای آموزشی مدیریت و سلوک مناس خانواده در نظام‌های آموزش و پرورش کشورهای منتخب
مجری طرح:دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان فنی و حرفه‌ایی و کار دانش وزارت آموزش و پرورش
سمت: همکار طرح                             تاریخ: بهمن 1394
                       
  1. پروژه «مطالعه، بررسی و چگونگی تدوین بسته تربیت و یادگیری مدیریت و سلوک مناسب خانواده»
مجری طرح: دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی، حرفه‌ایی و کاردانش وزارت آموزش و پرورش
سمت: عضو کارگروه و نماینده معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری      تاریخ: 1394
               
  1. پروژه «معلم قرن بیست‌ و یکم: آموزش برای توسعه‌ی پایدار»
مجری طرح:  پژوهشکده مطالعات تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان
سمت: مشاور طرح                     تاریخ: سال 1394-1393       
 
  1. پروژه «پروژه زنان و آموزش عالی در ایران»
مجری طرح: دکتر گلی رضایی رشتی از دانشگاه Western Education کانادا
سمت: همکار پژوهش                     تاریخ: 2014
  1. پروژه  «بررسی ملاحظات جنسیتی در برنامه‌های درسی ایران»
مجری طرح: پژوهشکده برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش
سمت: همکار پژوهش                  تاریخ: 1391
  1. پروژه بررسی آموزش عالی در ایران
مجری طرح: Dr. Keiko Sakurai، استاد تمام دانشگاه Waseda ژاپن
سمت: همکار و مجری پژوهش                  تاریخ:  2011-2010
  1. طرح پارک فناوری فرهنگی
مجری طرح:شبکه تحلیل گران تکنولوژی ایران
سمت: پژوهشگر                     تاریخ: 1387
  1. طرح پارک علمی علوم انسانی
مجری طرح: شبکه تحلیل گران تکنولوژی ایران
سمت: مدیر پروژه                  تاریخ: 1386
  1. طرح بازمهندسی مشاغل مدیریتی ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
مجری طرح: موسسه طب و توسعه سلامت
سمت: ناظر پروژه                  تاریخ: 1385
  1. طرح تدوین فرهنگنامه مشاغل مدیریتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
مجری طرح: موسسه طب و توسعه سلامت             
سمت: ناظر پروژه                  تاریخ: 1385
 
1
سوابق تدریس

  1. روش تحقیق کیفی در مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، نیمسال دوم 95-94.
  2. مسائل و معضلات جوانان و نوجوانان، دانشگاه الزهراء (س). ترم دوم 87-86.
  3. دروس اصول و روش‌های تدریس، طراحی واحد یادگیری، پژوهش روایی، تحلیل محتوای کتاب‌های درسی، ارزشیابی کیفی، راهبردهای تدریس و کاروزی‌های 1 تا 4 در دانشگاه فرهنگیان از سال 1398 تا کنون
  4. برگزاری کارگاه‌های منظم روش‌تحقیق کیفی در دو سطح متوسط و پیشرفته در دانشگاه الزهراء (س)، مهر 1392 تا کنون
  5. آموزش معلمان و تسهیل‌گران به روش ارتباط بدون خشونت از 1399 تا کنون
انتشارات

1
تالیف کتاب:

  1. فریدونی، سمیه (در دست چاپ). زنان دانشجو در آموزش عالی ایران؛ تحلیل جنسیت اسناد قانونی. انتشارات موسسه مطالعات اجتماعی و فرهنگی
  2. فریدونی، سمیه. (1399). روایت فراز و فرودهای توده‌ای شدن آموزش عالی در ایران؛ از تواناسازی دختران تا سامان‌یابی. انتشارات جهاد دانشگاهی
  3. میرمحمدصادقی، مهدی. فریدونی، سمیه. (1397).کتاب درسی مدیریت خانواده و سبک زندگی برای پایه‌ی دوازدهم. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش. تهران. ایران
  4. روایت دختران از تجربه زندگی دانشگاهی، نشر جامعه‌شناسان، تهران، 1394 (تقدیر شده توسط انجمن زنان کتابخانه صدیقه دولت‌آبادی).
1
مقالات علمی - پژوهشی:
  1. فریدونی، سمیه.، و اسماعیلی، سعیده. (1401). روایت زنان عضو هیات علمی از توازن کار و زندگی؛ مطالعه‌ی پدیدارشناسی. فصلنامه‌ی مطالعات روان‌شناختی زنان. (در دست چاپ).
  2. فریدونی، سمیه. (1399). ارزش‌آفرینی برای عبور از بحران‌های عصر توده‌گرایی. فصلنامه‌ی نوآوری و ارزش‌آفرینی. 8 (16)، 98-77.
  3. فریدونی، سمیه. (1398). واکاوی مفهوم خانواده‌ی مطلوب از دیدگاه دانش‌آموزان. فصلنامه‌ی پژوهش و خانواده. 17 (1)، 62-41.
  4. فریدونی، سمیه. رشیدی، زهرا. (1398). گسترش کمی دانشگاه‌ها در ایران و تحولات اجتماعی فرهنگی؛ عاملیت اجتماعی دختران دانشجو. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی-فرهنگی. 8 (1)،‌ 108-85.
  5. فریدونی، سمیه. روحانی، شادی. (1398). سیاست‌های گسترش کمی آموزش عالی در ایران و پیامدهای آن بر عدالت آموزشی. فصلنامه‌ی پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی. 25 (2)، 21-1. 
  6. فریدونی، سمیه. رشیدی، زهرا. (1397). پیامدهای فرهنگی گسترش کمی آموزش عالی در ایران. دوفصلنامه آینده‌پژوهی ایران. 4 (1)، 49-29.
  7. معماری، سعیده؛ خنیفر، حسین؛ مهران، گلنار؛ و فریدونی، سمیه. (1398). واکاوی مفهوم سلامت جنسی دانش‌آموزان نوجوان از منظر صاحب‌نظران با تمرکز بر آموزش والدین؛ تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه‌ی تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 8 (3)، 259-247. 
  8. فریدونی، سمیه. (1396). گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریه‌ای داده‌بنیاد، فصلنامه‌ی پژوهش  و برنامه‌ریزی آموزش عالی. 23 (4).، 96-69.
  9. فریدونی، سمیه.، مهران، گلنار.، منصوریان، بزدان. (1393). جایگاه زنان در قانون اساسی ایران؛ تحلیل جنسیت مستندات قانونی. فصلنامه زن، حقوق و توسعه. 2(2)، 30-1.
  10.  فریدونی، سمیه. (1393). نظریه تواناسازی زنان در نهاد آموزش عالی ایران، فصلنامه جامعه شناسی نهادهای اجتماعی. 2(1)، 137-107.
  11. فریدونی، سمیه.، مهران، گلنار.، منصوریان، یزدان. (1391). دریافتی نو از مفهوم تواناسازی زنان؛ عناصر و فرایندها.  فصلنامه مدیریت فرهنگی. 6(7)، 88-71.
1
مقالات علمی - ترویجی:

  1. چارچوبی مفهومی برای بکارگیری کلان داده‌ها در سیاست‌گذاری آموزش عالی. مجله نامه آموزش عالی. در نوبت چاپ (نویسنده‌ی همکار)
  2. نظام آموزش عالی ترکمنستان. دانشنامه‌ی آموزش عالی (ویراست دوم). بنیاد دانشنامه‌نگاری.
  3. تواناشدن زنان در آموزش عالی. دانشنامه‌ی آموزش عالی (ویراست دوم). بنیاد دانشنامه‌نگاری.

  4. آموزش زنان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ الگوی تحلیل جنسیت لانگه. پژوهشنامه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی. پاییز 92
  5. فریدونی،‌ سمیه (1400). هنجارهای مبتنی بر جنسیت و رد پای آن بر فرایند توازن کار و زندگی: زنان عضو هیات علمی. فصلنامه‌ی پژواک زنان در تاریخ. 3، 57-33.

  6. رشیدی، زهرا.، و فریدونی، سمیه. (1400). ارائه چارچوبی مفهومی برای مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه‌های ایران. فصلنامه اقتصاد توسعه دانش بنیان. 1 (1)، 51-25.
  7. آموزش زنان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ الگوی تحلیل جنسیت لانگه، پژوهشنامه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، پاییز 92.

  8. نگرش خلاقانه مدیران زن در مواجهه با موقعیت بحران در سازمان‌های آموزش ‌عالی، پژوهشنامه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، پاییز 92.
  9. گوناگونی تجربیات دختران ایرانی؛ چرا دانشگاه؟ پژوهشنامه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، پاییز 92.
کنفرانس های داخلی:
  1. کلیشه‌های جنسیتی و ردپای آن بر بازار کار زنان: خاستگاه انتخاب‌ها و ترجیح‌ها. همایش ملی علم سیاست، مطالعات زنان و آینده. دی ماه 1399
  2. سایه‌ی کژتابی‌های مفهومی بر دشواری‌های ارتباط دانشگاه و جامعه/بازار. بیست و دومین کنگره‌ی سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه‌ی ملی. شهریور 1399
  3. سامان‌دهی یا سامان‌یابی؛ مساله کدام است. کنفرانس ملی سامان‌دهی آموزش عالی، سناریوهای پیش‌رو. 1398
  4. راهبردهای سیاستی برای ورود به عصر پساتوده‌گرایی در آموزش عالی ایران؛ مطالعه‌ای تطبیقی، دومین کنفرانس بین‌المللی آموزش و پرورش تطبیقی. 1398
  5. هدفمندی لازمه‌ی برنامه‌ریزی‌های توسعه: مورد پژوهی گسترش کمی آموزش عالی در ایران، همایش هفتاد سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران. سازمان برنامه و بودجه. آبان 1397
  6. پیامدهای فرهنگی گسترش کمی آموزش عالی در ایران. همایش ملی آمایش علم و فناوری. دانشگاه بین‌المللی قزوین. اردیبهشت 1397
  7. اولین همایش بین‌المللی آموزش و پرورش تطبیقی؛ «فزونی حضور زنان در دانشگاه و نقش آن در دگرگونی‌های فرهنگی»- آذر 1396
  8. همایش ملی توسعه آموزش عالی و گفتمان امنیت؛ «آسیب‌شناسی سیاست‌های بومی‌گزینی در پذیرش دانشجو». درج شده در کتاب مجموعه مقالات همایش، آبان 1395
  9. اولین همایش ملی زن و مدیریت آموزش عالی؛ «نظریه توانمندسازی زنان در آموزش عالی ایران، کاربرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد در تولید نظریه‌های بومی مدیریت آموزش عالی». اسفند 94 (مقاله‌ی برگزیده)
  10. دومین همایش ملی اعتدال؛ زنان، اعتدال و توسعه؛ «رویکرد اعتدالی در آموزش عالی زنان»، ارائه شفاهی مقاله، درج شده در کتاب مجموعه مقالات همایش، دی‌ماه 1394 .
  11. همایش پایداری خانواده تعالی جامعه؛ مقاله «افزایش کمی آموزش عالی و تاثیرات آن بر نهاد خانواده»، ارائه شفاهی مقاله، درج شده در کتاب مجموعه مقالات همایش، خرداد 1394.
  12. اولین همایش ملی اعتدال؛ مقاله «حضور زنان در دانشگاه و سیاست‌های اعتدالی»، ارائه شفاهی مقاله، درج شده در کتاب مجموعه مقالات، پاییز،1393.
  13. اولین کنفرانس تحولات سبک زندگی در ایران؛ مقاله «سیاستگذاری‌های جنسیتی و تاثیر آن بر سبک زندگی دختران دانشجو»، ارائه شفاهی مقاله، درج شده درکتاب مجوعه مقالات کنفرانس، آبان 1392.
  14. اولین کنگره نقش زن در سلامت خانواده و جامعه، مقاله «نقش آموزش عالی در توانمندسازی زنان»، ارائه شفاهی مقاله، درج شده در کتاب مجموعه چکیده مقالات همایش. سال 1388.
  15. نهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، مقاله «برنامه درسی پنهان، چارچوب مفهومی»، ارائه شفاهی مقاله، درج شده در کتاب مجموعه مقالات همایش، 1388.
  16. اولین کنفرانس ملی خلاقیت‌شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، مقاله «بررسی نگرش خلاقانه مدیر در سازمان‌های آموزش عالی»، ارائه شفاهی مقاله، درج شده در cd مجموعه مقالات همایش،سال 1387.
مقالات علمی پژوهشی خارجی:
  1. Rezaeei-Rashti, G., & Fereidouni, S. (2019). The voice of female student in Iranian university: The unintended consequences of university education. In G. Rezaee-Rashti, G. Mehran, & Sh, Abdmolaei (Eds.), Women, Islam, and Education in Iran (pp. 35-50). New York and London: Routledge
  2. Female Empowerment in Iran: The Voice of Iranian University Students, Higher Education Quarterly Journal, October 2015, Vol. 69, No. 4, pp 366-385.
کنفرانس‌های خارجی:

  1. Issues of higher Education in the Middle East: Cases of Qatar and Iran. The Gulf Studies Center at Qatar University and the Chair of the State of the State of Qatar for Islamic Area Studies at Waseda University. Workshop title; Issues of Higher Education in the Middle East; Cases of Qatar and Iran. "Iranian female students as significant winners; higher education expansion during the last two decades". Qatar University, Building H10, Zone 7, Room F101. Wednesday 8th February, 2023.
  2. 65th Annual Conference Comparative and International Education Society (CIES, 2021). ‘Gender Stereotypes among Iranian Teens and Their Footprint on Female Labor Market: The Origin of the Taste’. The 2021 CIES conference will take place virtually April 25 – May 2.
  3. International Conference on Gender Research (ICGR19). “Job or Marriage; the choice of Iranian Student Girls and Its Implications on Females Participation in Labor Market”, Ipazia, the Scientific Observatory on Gender Issues at Roma Tre University, Rome on the 11th – 12th April 2019
  4. 2nd International Higher Education Studies Conference (IHEC) 2017. "Females and Access to Higher Education: Iranian Universities' Experience", Antalya, Turkey. 12 - 14 October
  5. CIES Conference; Six Dedicate of Comparative and International Education: Taking Stock and looking Forward, 2016, "Islam, women and education: Educating women in the Islamic Republic of Iran", Vancouver, March 6-10.
  6. XV World Congress of Comparative Education, 2013, "Development of Post Graduate Education in IRAN, Islamic Republic; Social Consequences for Girls" ,  Buenos Aires, Argentina, June 24-28.
  7. The International Society for Iranian Studies (ISIS), The Ninth Biennial Iranian Studies Conference, 2012, “Redefinition of Empowerment: The Experience of Female University Students in the Islamic Republic of IRAN”, 1-5 August 2012.
  8. 55th Annual Conference of the Comparative and International Education Society, 2011, “The Narrative of the Female University Students’ Experience in the Islamic Republic of IRAN: How They Feel Empowered”.
  9. World Congress Comparative Education Society, 2010, (WCCES),“A study of the Female Higher Education Experience in the Islamic Republic of IRAN”.

کلیدواژه ها: دکتر سمیه فریدونی |

دفعات مشاهده: 1992 بار   |   دفعات چاپ: 168 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA