به گزارش روابط عمومی موسسه، دکتر علی باقر طاهری نیا در نشستی که پس از بازدید دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم و دکتر شریفی مدیرکل سیاستگذاری و برنانه ریزی پژوهشی این وزارت از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد گفت: این موسسه با اتکا به پنج دهه قدمت پژوهشی و انجام پژوهش های کلان و ملی بازوی مشورتی مدیران وزارت علوم است.
وی در گزارشی از تاریخچه تاسیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه در سال ۱۳۴۸ به عنوان موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ایجاد شد و ماموریت هایی که برای آن در نظر گرفته شده بود بقدری مهم بود که ساختار اداری بسیار مفصلی برای آن پیشبینی شده بود و در چارت سازمانی آن تعداد زیادی هیئت علمی و کارشناس و چندین معاونت وجود داشت و حتی برای آن هیئت ممیزه مستقل ای پیش بینی شده بود.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۹ با توجه به ضرورت ویژه ایکه برای ماموریتهای خاص موسسه احساس می شد این موسسه مجددا با عنوان موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در شورای گسترش وزارت علوم مورد تصویب قرار گرفت گفت: درگذشته هرگاه به توان و ظرفیت علمی موسسه توجه شده مجموعه نظام آموزش عالی کشور از ایده های علمی و برنامه های عملیاتی اثربخش این موسسه در عرصه نظام آموزش عالی و سپهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهره کافی را برده است.
دکتر طاهری نیا تاکید کرد: از وظایف این موسسه این است که در کنار بحثهای مشورتی و کارشناسی در موضوع سیاستگذاری و برنامهریزی آموزش عالی، به مدیران ستاد آموزش عالی و دانشگاهها در خصوص مباحث روز سیاستگذاری آموزش عالی آموزش های تخصی ارائه کند و نسبت به برگزاری دورههای دانشافزایی اقدام کند تا در کنار دانش تخصصی و تجربه ای که هر یک از مدیران در حوزه کاری خود دارند با بحث مهم و کلیدی سیاستگذاری در آموزش عالی نیز آشنایی کافی پیدا کنند.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با تاکید بر سابقه طولانی این موسسه در موضوع سیاستگذاری و برنامهریزی آموزش عالی و سایر مسائل مختلف مرتبط با این حوزه و انجام صدها پروژه پژوهشی و تحقیقاتی گفت: در این موسسه کارشناسان و اعضای هیئت علمی توانمندی وجود دارند که در نوع خود گنجینهای برای آموزش عالی کشور محسوب میشوند.
دکتر طاهری نیا اضافه کرد: در چشم اندازی که برای موسسه تا سال ۱۴۰۴ پیشبینی شده است تاکید بر این است که این موسسه به عنوان یک نهاد مرجع در موضوع سیاستگذاری و برنامهریزی آموزش عالی در سطح ملی و منطقهای به دنیا شناسانده شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون این موسسه به عنوان مرجع رسمی نظام آمار آموزش عالی کشور در زمینه ارائه اطلاعات به روز و آمار تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ها سامانه ای قدرتمند دارد و از حدود ۵ سال گذشته وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها را نیز رصد میکند و در این زمینه نیز داده های معتبری در اختیار دارد که با ارائه این داده ها به سیاستگذاران و مدیران اجرایی تصویری روشن از اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی ارائه می دهد.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه با توجه به پیشینه پژوهشی قوی که دارد با یک شبکه گسترده ای از ذینفعان، کارفرمایان و دستگاههای متولی حوزه آموزش و تحقیقات در کشور در ارتباط است و بیش از ۱۶ دستگاه اجرایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی ، معاونتهای مختلف ریاست جمهوری و وزارت علوم از ظرفیت های علمی این مرکز استفاده می کنند.
وی به برخی از پژوهشهای مهم این موسسه اشاره کرد و گفت انجام پژوهشهای مربوط به عملکرد وزارت علوم در دوره هشت ساله دولت های یازدهم و دوازدهم، طرح پژوهشی تربیت نیروی متخصص در کشور و انجام پژوهشهای مربوط به تغییر آیین نامه استخدامی کارکنان اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی که توسط مرکز هیئت امنا و معاونت اداری مالی وزارت علوم انجام شد و همچنین تهیه پژوهش های مربوط به بحث آمایش آموزش عالی که بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی توسط معاونت آموزش وزارت علوم انجام شد از جمله این پژوهش های مهم این موسسه است
دکتر طاهری نیا افزود: همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع دانشگاه پژوهشی که در دنیا به عنوان آی آر شناخته می شود و طی آن، ماموریتها، وظایف و وضعیت آینده دانشگاهها مورد توجه قرار می گیرد در سالیان اخیر در دستورکار این موسسه بوده است و در ۹۰ کارگاه آموزشی پیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی در خصوص موضوع دانشگاه پژوهی اطلاعات لازم را کسب کردند.