خلاصه گزارش عملکرد و دستاوردهای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی طی سال های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ منتشر شد

خلاصه گزارش عملکرد و دستاوردهای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی طی سال های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ توسط معاونت پژوهشی موسسه منتشر شد.



به گزارش روابط عمومی موسسه در این گزارش که به همت حوزه معاونت پژوهشی موسسه منتشر شده است به بخش هایی چون: مأموریت های کلان مطالعاتی مؤسسه، طرح های پژوهشی، گزارش‌های علمی - تخصصی، مقالات علمی، انتشارات موسسه، کارگاههای تخصصی و تعداد اعضای هیأت علمی و سایر ماموریت های موسسه پرداخته شده است که بخش های از آن را می‌خوانید:
 



تعداد طرح های پژوهشی پایان یافته
موسسه در سال ۹۲ تعداد ۹ طرح پژوهشی در دست اجرا داشت که این آمار در پایان سال ۹۹ به ۳۰ طرح پژوهشی در ۶ موضوع؛ اقتصاد آموزش عالی، فرهنگ و جامعه دانشگاهی،سیاست‌پژوهی، آینده پژوهی و حکمرانی آموزش عالی، برنامه‌ریزی، کیفیت و توسعه آموزش عالی، برنامه‌درسی و نوآوری آموزشی و مطالعات تطبیقی افزایش یافته و در این بازه زمانی کل طرح های پژوهشی در دست اجرا و پایان یافته موسسه از ۱۳ مورد در سال ۹۲ به ۴۲ مورد در سال ۹۹ رسیده است.
 
بهبود هرم اعضای هیأت علمی
هرم اعضای هیأت علمی موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۹ آمار متفاوتی را تجربه کرده است که در ادامه به آن اشاره می شود.
در بازه زمانی یاد شده به منظور ارتقاء توان علمی اعضای هیأت علمی تعداد مربیان از عدد پنج در سال ۹۲ به عدد یک در سال ۹۹ رسید.
از سوی دیگر، جمع استادیاران که در سال ۹۲ روی عدد ۱۱ بود از سال ۹۵ افزایش یافت و عدد ۱۷ نفر را تجربه کرد. در نهایت موسسه در سال ۹۹ تعداد استادیاران خود را به عدد ۱۸ رساند.
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی هم اکنون سه دانشیار و یک استاد تمام دارد.
 
تعداد مقالات علمی
در سالهای یاد شده در مجموع تعداد ۴۷۹ مقاله توسط اعضای هیأت علمی موسسه در مجلات داخلی و خارجی و سمینارهای ملی و بین المللی منتشر و ارائه شده است. 
 
اولین های موسسه پژوهش و برنامه ریزی
سامانه هوشمند آمار موسسات آموزش عالی به منظور مکانیزه کردن سه فرآیند جمع آوری و صحت سنجی اطلاعات ثبتی آموزش عالی و ارائه گزارش های تخصصی طراحی و پیاده سازی شده است.
سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی هم برای نخستین بار در این موسسه راه اندازی شد تا با استفاده از این سامانه نیروی انسانی از فرآیندهای غیرضروری حذف شود، سامانه یاد شده این امکان را می دهد که فرآیندهای پژوهشی مؤسسه را تسهیل نموده و از این سیستم در جهت صرفه جویی در زمان و هزینه پیگیری ها و حذف کاغذ از فرآیندهای بین واحدی استفاده شود.
یکی دیگر از اقدامات پرکاربرد موسسه پژوهش و برنامه ریزی، راه اندازی شبکه پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان بود. این شبکه با طراحی و اجرای پرسشنامه آنلاین، نهادهای آموزش عالی و پژوهشی را برای انجام پیمایش مستقل هدایت و راهنمایی می کند، با بهره گیری از آخرین دانش و تجارب بین المللی در زمینه پیمایش اشتغال دانش آموختگان و انتشار آن و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه، به هماهنگی دانشگاه‌های کشور در زمینه رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان کمک کرده است.
 
سامانه نظرسنجی و پرسشنامه ساز نیز از دیگر اقداماتی است که برای اولین بار از سوی موسسه انجام شد. این سامانه از سال ۹۷ در موسسه راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون ده ها فرم پرسشنامه آنلاین با ده ها هزار شرکت کننده حوزه آموزش عالی در سرتاسر کشور و خارج از کشور اقدام به تکمیل فرمهای پرسشنامه مربوط به خود کرده اند.

در این گزارش همچنین به سایر فعالیت های موسسه مانند: برگزاری کارگاههای تخصصی و همایش ها و سمینارهای علمی، پنل های تخصصی و سخنرانی ها و نشست های علمی نیز پرداخته شده است. در بخش دیگری از این گزارش فعالیت‌های معاونت توسعه منابع در سه بخش: عملکرد مدیریت امور اداری و پشتیبانی، عملکرد مدیریت بودجه، تحول اداری و بهره‌وری و عملکرد مدیریت امور مالی موسسه آورده شده است.
علاقمندان برای دریافت کامل این گزارش می توانند از لینک زیر استفاده نمایند.
 

کلیدواژه ها: گزارش عملکرد |