بیانیه دومین کنفرانس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۵/۵ | 

بیانیه دومین کنفرانس بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی
۲۲ و ۲۳ خردادماه ۱۳۹۸ دانشگاه شیراز، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی و پایگاه استشهادی علوم جهان اسلامی (ISC)

 
این کنفرانس به میزبانی سه نهاد آموزش عالی، علم و فناوری دانشگاه شیراز، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی (ISC) با حضور مدیران، پژوهشگران و صاحبان‌نظر و اندیشمندان و سایر علاقه‌مندان به ارتقای کیفیت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۲ و ۲۳ خردادماه ۱۳۹۸ در مرکز همایش‌های بین‌المللی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی و پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و با حمایت و پشتوانه نهادهای علم و فناوری برگزار گردید. در این کنفرانس متخصصان بین‌المللی در حوزه ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی از کشورهای ژاپن، مالزی، پاکستان به صورت حضوری و کشور آلمان به صورت الکترونیکی به عنوان سخنرانان کلیدی به عرضه دیدگاه‌های خود پرداختند. همچنین ۵ سخنرانی کلیدی توسط متخصصان ملی در حوزه ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ارائه شد. علاوه بر آن از میان حدود ۱۳۰ مقاله‌ای که از سوی دبیرخانه کنفرانس دریافت شده بود، ۱۵ مقاله برگزیده و به صورت شفاهی ارائه گردید. در سخنرانی‌های کلیدی، میزگردهای تخصصی، ارائه‌های شفاهی، پرسش و پاسخ‌ها و تبادل نظر میان صاحب‌نظران و علاقه‌مندان بر نهادینه کردن گفتمان کیفیت تأکید شد و بر ۱۵ مورد توافق قرار گرفت:
  1. دست‌آوردهای حاصل از چند دهه تلاش در زمینه ارزیابی کیفیت در نظام آموزش عالی شامل روش‌ها، رویکردها و شیوه‌ها به عنوان تجارب ارزشمند این حوزه مورد حمایت و پاسداشت قرار گیرند.
  2. توجه جدی و حمایت از تأسیس نهادهای مستقل ارزیابی و ممیزی کیفیت در آموزش عالی به صورت تخصصی (نظیر مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی).
  3. توجه و اهتمام در ارزیابی مستمر کیفیت به‌ویژه ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی در نظام‌های دانشگاهی به‌عنوان زیربنای ارتقاء کیفیت.
  4. توجه جدی به تجارب ارزشمند ارزیابی در نظام آموزش عالی کشورهای موفق جهت استقرار نظام اعتبارسنجی در آموزش عالی.
  5. توجه به سیاستگذاری پیوسته؛ پویایی ارتقاء کیفیت و اجتناب از شبه سیاست‌های گذرا در تضمین کیفیت آموزش عالی.
  6. توجه جدی نسبت به انتقادهای مربوط به موضوع سطح‌بندی دانشگاه‌ها در ارزیابی کیفیت آموزش عالی کشور.
  7. توسعه شاخص‌های ارزیابی پژوهش و فناوری و توجه به سنجه‌های بومی در جهت رفع نیازهای جامعه و پاسخگویی به تقاضاهای اجتماعی.
  8. تداوم تلاش‌ها برای تأسیس و شکل‌دهی نهاد ملی ارزیابی کیفیت در آموزش عالی کشور.
  9. توجه به ارزیابی نوآوری در برنامه‌های درسی و نوآوری در تدریس.
  10. توجه به ایجاد سازوکار تشکیل واحد دادوری در مراکز آموزش عالی کشور.
  11. اهتمام به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی و تأکید بر استفاده از آن در بهبود کیفیت فرایندها و پیامدهای یاددهی و یادگیری.
  12. توجه به همکاری‌های و تعاملات الکترونیکی دانشگاه‌ها با مراکز آموزش عالی برتر دنبا و بهره‌گیری از سازوکارها و ساختار سازهای مرتبط برای توسعه کیفیت یادگیری در آموزش عالی.
  13. توجه به نظام ارزیابی علم و فناوری در کشور با محوریت پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی (ISC).
  14. توسعه ظرفیت، توسعه مستمر حرفه‌ای اعضای هیئت علمی جهت نقش‌آفرینی آنان در فرایندهای ارزیابی کیفیت دانشگاهی.
  15. تأکید بر اصلاح وضعیت نظام پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره‌های دکتری و دستیاری پزشکی.

کلیدواژه ها: پایگاه استشهادی علوم جهان اسلامی | دومین کنفرانس بین المللی | بیانیه | دانشگاه شیراز | ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی | مرکز منطقه ای اطلاع رسانی | isc |