پیام خود را بنویسید
 

دکتر مقصود فراستخواه: سنجش در آموزش عالی حرفه ای نیست

 | تاریخ ارسال: 1397/11/14 | 
دکتر مقصود فراستخواه سنجش در آموزش عالی حرفه ای نیست 
 
به گزارش روابط عمومی موسسه به نقل از ایرناعضو موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی معتقد است: سنجش در آموزش عالی حرفه ای نبوده و سیاسی است؛ سیاسیون بر این حرفه سیطره دارند و سیاست گذاری های آموزش عالی به دست حرفه ای ها صورت نمی گیرد.

 فراستخواه در نشست تخصصی دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی با عنوان «یکپارچه سازی نظام سنجش، ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی؛ راهبردی برای استقرار نهاد ملی متولی» عنوان کرد: برای به وجود آمدن نهادهای یکپارچه، ارزشیابی ها باید حرفه ای شد ، سیاست گذاری ها به دست حرفه ای ها صورت گیرد تا بازار و عرضه و تقاضا به وجود آید.
وی در این دوره از کنفرانس دو روزه با عنوان «سیاستگذاری باز، تعامل حاکمیت، مردم و نخبگان» که از روز گذشته در سالن همایش های صدا وسیما در حال برگزاری است ، با اشاره به اینکه نمی توان در کشور نهاد متولی یکپارچه ای در آموزش عالی مشاهد کرد ، اظهار داشت: علت این است که ساختار نهادی ما ایراد دارد. به عبارت دیگر به سری اصلاحات نهادی نیازمندیم و تا زمانی که نهاد دولت و سیاستگذاری اصلاح نشده و ایراد دارد نمی توان یکپارچگی را ایجاد و به پایداری دست یافت.
فراستخواه افزود: ما نیازمند اصلاحات نهاد، ساختار و فرآیندهای سیاستگذاری و حکمرانی در این سرزمین هستیم.
وی با بیان چالش های این حوزه گفت: در حال حاضر نمایندگی وجود ندارد، نهادهایی که ایجاد می شوند پایدار و نماینده ذینفعان واقعی نیستند، از بالا به وجود می آیند و معرف کل جامعه نیستند. بین المللی نیز نیستند، تا زمانی که نگاه بین المللی نداشته و به شبکه های بین المللی و منطقه ای دنیا نپیوندیم، با استانداردهای جهانی همراه نشویم، امکان یکپارچه سازی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه گفت: مساله دیگر در ارزشیابی این است که استقلال نهادهای تخصصی به رسمیت شناخته نمی شود، مدرسه و دانشگاه قلمروهایی هستند که باید استقلال لازم تخصصی و حرفه ای داشته باشند. تا زمانی که استقلال دانشگاه به رسمیت شناخته نشود به طور طبیعی به نتیجه نمی رسیم.
وی سیاست زدگی را از دیگر موانع یکپارچه سازی نظام آموزش عالی عنوان کرد و گفت: به طور مرتب از افعال سیاستی استفاده می کنیم که بروکراسی دولت را زیاد می کنیم در حالی که به جای اضافه کردن افعال سیاستی، باید سیاست هایمان را اصلاح کنیم.
فراستخواه با تاکید بر اصلاحات نهادی گفت: در نهادهای موجود تنها به دنبال افزایش افعال هستیم. همچنین، در سندهای دولتی فعالیت های دولت بیشتر و بزرگ تر می شود بدون اینکه اصلاح شود. 
این جامعه شناس افزود: باید تمام تلاش خود را بر اصلاحات نهادی به ویژه اصلاح نهاد سیاستگذاری و دولت با دیدگاه حکمرانی خوب دارای شفافیت، قانونمندی، مشارکت، توجه به قلمروهای حرفه ای، شبکه، سرمایه اجتماعی، اعتماد و مشروعیت ، استوار سازیم.
وی معتقد است: در حال حاضر به جایی رسیده ایم که هم هزینه یک نظام مترکز را می پردازیم و هم از هرج و مرج رنج می بریم. در دنیا کشوری مانند ایران وجود ندارد. در حالی که کشوری که هزینه تمرکز را می پردازد، کارآمد است اما در کشور هزینه را پرداخته و کارآمدی وجود ندارد. 
فراستخواه با تاکید بر اینکه نهاد بر اساس نظام های هنجاری شکل می گیرد، تصریح کرد: نهاد تبلوری از نظام معنایی است، نهاد نتیجه یک نظام معنایی و زندگی است، ابتدا باید زیرساخت زندگی را در حوزه آموزش عالی و نهادهای آموزش عالی و استقلال حرفه ای را ایجاد کرده تا از دل آن، نظامی نهادین برای کیفیت به شکل یکپارچه و کارآمد و موثر به وجود آید.

لینک خبر در خبرگزاری ایرنا

 

کلیدواژه ها: سنجش در آموزش عالی | دکتر مقصود فراستخواه | خبرگزاری ایرنا |