کتاب "تدبیر دولتها در امر پژوهش - بررسی کشورهای منتخب (آلمان، سوئد، ژاپن، آمریکا، ترکیه و ایران)" به قلم خانم مریم اشرفی و آقای محمد عباسی در ۴۳۲ صفحه، به بهای ۵۰۰ هزار ریال از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شده است. |
||
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مولفان در چکیده کتاب "تدبیر دولت ها در امر پژوهش" چنین بیان کرده اند: نظر به تمایل سیاستگذاران و تصمیمگیران کشور به کوچک و چابکسازی دولت، بحث جایگاه مؤسسات پژوهشی دستگاهی، مأموریت آنها و میزان توفیق آنها در دستیابی به اهداف یکی از موضوعات مورد توجه است که به انحای مختلف و در انواع اسناد بالادستی از جمله در نقشه جامع علمی کشور، برنامه پنجم توسعه کشور و قوانین بودجه تصمیمگیری در باره آنها مورد تأکید قرار گرفته است. لذا، با توجه به ماهیت، مأموریت و وضعیت فعلی متفاوت مؤسسات پژوهشی نحوه ورود دولتها در پژوهش و بهطور خاص نقش و جایگاه مؤسسات پژوهشی در نظام پژوهشی برخی کشورهای منتخب مطالعه شده است. در این خصوص نظام پژوهشی کشورهای آلمان و سوئد بهعنوان کشورهای پیشرو و دارای نظام پژوهشی مترقی در اتحادیه اروپا، کشور امریکا بهعنوان یک کشور پیشتاز در مدیریت و سیاستگذاری پژوهش و دارای یک ساختار پژوهشی کاملاً نامتمرکز، کشور ژاپن بهعنوان یک کشور پیشرو با مدل هزینهکرد و مدیریت پژوهشی نسبتاً متفاوت با سایر کشورهای پیشرو، کشور ترکیه بهعنوان یکی از رقبا در چارچوب چشمانداز کشور و دارای ساختار و روند هزینهکرد پژوهشی نسبتاً نزدیک به ایران و در نهایت، نظام پژوهشی و جایگاه مؤسسات پژوهشی در ایران در حوزههای زیر مطالعه و تحلیل شده است:
در کتاب حاضر و بر اساس محورهای یادشده، به هر یک از کشورهای منتخب فصلی اختصاص داده شده است که ضمن معرفی رویکردهای کلی نظام تأمین مالی پژوهش و نظام سیاستگذاری و ارزیابی پژوهشی در کشورهای منتخب، به موضوع مؤسسات پژوهشی بهویژه مؤسسات پژوهشی دولتی با نگاهی ویژه پرداخته شده است. این مؤسسات در محورهایی چون طبقهبندی آنها، نوع فعالیت، جایگاه حقوقی و مأموریتشان مطالعه شدهاند، در انتهای هر فصل نیز چارچوب نظام پژوهشی در هر کشور، جایگاه مؤسسات پژوهشی، نحوه تعامل دولت با آنها و ابزارهایی نظیر ارزیابی و تأمین مالی در تعامل و هدایت مؤسسات تحلیل شده است. در فصل هفتم با توجه به نتایج بهدست آمده از مطالعات شش فصل گذشته، ابتدا شش کشور منتخب ذیل محورهای اصلی؛ یعنی تأمین مالی پژوهش، ارکان نظام پژوهشی و ارزیابی پژوهشی مقایسه شده و در این قیاسها و تحلیلها سعی شده است تا جایگاه و مختصات نظام پژوهشی و وضعیت ایران مورد مداقه قرار گیرد و در نهایت، بر نقات اصلی قوت و تعالی نظامهای پژوهشی از ابعاد مورد بحث مورد تأکید شده است. |