مؤسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی
میز آینده پژوهی آموزش عالی
تأسیس : ۱۳۹۳
مقدمه و تاریخچه تأسیس
میز آینده پژوهی «ساختاری گفتگویی» است که از ابتدای سال ۱۳۹۳ در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تأسیس شده است. منظور اصلی از تأسیس این نهاد علمی وپژوهشی وارتباطی، مسأله گشایی، جستارگشایی و دستور گشایی برای سیاستگذاران ، دانشگاهیان و ذی نفعان مختلف اجتماعی آموزش عالی با رویکرد آینده اندیشی وبا ساز وکار هم اندیشی وتشکیل پانل های تخصصی وگروه های بحث کانونی واجرای تکنیک های دلفی و سناریو نویسی است.
هدف
۱. شناخت کلیدی ترین روندها وتحولات محیطی ودرونی نظام کلان آموزش عالی ایران
۲.شناخت مهم ترین مسأله ها و چالشهای جاری و پیش روی نظام کلان آموزش عالی ایران
۳. شناخت نحوه سازگاری خلاق نظام کلان آموزش عالی ایران با تحولات محیط های آشوبناک و پیچیده
۴. کوشش برای فهم وضع مطلوب افق آینده و ارائه راهبردهایی برای مواجهه با مسائل و چالشهای نظام کلان آموزش عالی ایران
۵.کمک به ذی نفعان اجتماعی برای کشف و خلق آینده مطلوب آموزش عالی
۶. فراهم آوردن ادراکی از آینده آموزش عالی وآموزش عالی آینده برای بهره گیری از آن در سیاستگذاری های خرد، میانی و کلان آموزش عالی
موضوعات
۱. روندها وتحولات مربوط به محیط ملی، ومنطقه ای وبین المللی نظام کلان آموزش عالی ایران
۲. مسأله ها و چالشهای جاری وپیش روی نظام کلان آموزشعالی ایران در شرایط کنونی
۳. عوامل مؤثر کلیدی و مهمترین پیشرانها و بازدارنده های آینده برای نظام کلان آموزش عالی ایران در شرایط کنونی
۴. وضع مطلوب افق آینده و راهبردهای مواجهه با مسائل و چالشها
۵. راهبردهای خلق آینده مطلوب (آینده آموزش عالی و آموزش عالی آینده)
• راهبردهای مواجهه با جهانی شدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی
• راهبردهای گسترش و توسعه متوازن و پایدار آموزش عالی
• راهبردهای تضمین کیفیت آموزش عالی
• راهبردهای رشد و بالندگی هیأت علمی
• راهبردهای تنوع منابع مالی آموزش عالی
• راهبردهای تعاملات دولت، دانشگاه و جامعه
• راهبردهای کیفیت یاد دهی و یادگیری در آموزش عالی
• ......
۶. آینده پژوهی و آینده نگاری در سطوح کلان مدیریت آموزش عالی، در سطوح میانی دانشگاه ها ومؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی و نیز در سطح گروه های آموزشی و پژوهشی
هسته فکری و مطالعاتی
مطالعات اسنادی، فراتحلیل، مطالعات میدانی و اجرای پنل های خبره و... با مقاصد زیر:
• تهیه و تدارک دادگان
• تولید محتوا
• مستندسازی
• انجام تکنیک های دلفی
• نگاشت سناریو
• .....
گروه های هدف برای دعوت به گفتگو در این میز:
• خبره های موضوع و متخصصان
• سیاستگذاران
• مدیران سطح کلان آموزش عالی
• مدیران دانشگاهی و دانشگاهیان
• صاحب نظران، متفکران مستقل، منتقدان
• کارشناسان
• پژوهشگران و دانشجویان آموزش عالی و آینده پژوهی
• ذی نفعان بیرونی خدمت گیرنده از آموزش عالی در سطوح جامعه، صنعت، خدمات و دولت
خروجیهای مورد انتظار از میز
الف.خروجی های تولید دانش
مسیرنما، سناریو، راهبرد، سیاستهای اجرایی، طرح اقدام و....
• راهبردهای عملیاتی مواجهه با جهانی شدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی
• راهبردهای عملیاتی گسترش و توسعه متوازن و پایدار آموزش عالی
• راهبردهای عملیاتی تضمین کیفیت آموزش عالی
• راهبردهای عملیاتی رشد و بالندگی هیأت علمی
• راهبردهای عملیاتی تنوع منابع مالی آموزش عالی
• راهبردهای عملیاتی تعاملات دولت، دانشگاه و جامعه
• راهبردهای عملیاتی کیفیت یاد دهی و یادگیری در آموزش عالی
• .......
بولتن و نشریه(اکترونیکی و کاغذی)
.....
ب. خروجی های تبادل و اشاعه دانش
هم اندیشی ها
همایش ها
کارگاه ها
ج.خروجی های تبدیل وکاربرد دانش
سیاست سازی و گشودن پنجره های دستورگذاری
سازمان میز:
رئیس میز: رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
نائب رئیس میز: معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
معاون رئیس میز: معاون اجرایی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
دبیر علمی میز: دکتر مقصود فراستخواه، عضو هیأت علمی
مدیر سایت: مهندس ایمان جبلی
کارشناس مسؤول میز: آقای حسین سمیعی
نشانی:
تهران: خیابان نلسون ماندلا، کوچه گلفام، پ ۷۰
تلفن: ۰۲۱۲۲۰۱۰۶۱۶
futures.study.in.he@gmail.com