به گزارش روابط عمومی موسسه این فصلنامه با مدیرمسئولی دکتر علی باقر طاهری نیا، سردبیری دکتر مقصود فراسخواه و مدیریت داخلی دکتر سید اسماعیل موسوی با درجه علمی پژوهشی منتشر و در این شماره از فصلنامه مقالات زیر منتشر شده است:
• مهارتها و عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد گروههای آموزشی دانشگاه در جامعه شبکه ای تالیف زهرا جعفرپور مرزونی، علی خورسندی طاسکوه، علیرضا عبداللهی نژاد
• الگوی علّی روابط بین فرایندهای شناختی و رهبری اثربخش مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تالیف اکبر امراهی، محمدرضا آهنچیان، جواد صالحی فدردی، رضوان حسین قلی زاده
به گزارش روابط عمومی موسسه این فصلنامه با مدیرمسئولی دکتر علی باقر طاهری نیا، سردبیری دکتر مقصود فراسخواه و مدیریت داخلی دکتر سید اسماعیل موسوی با درجه علمی پژوهشی منتشر و در این شماره از فصلنامه مقالات زیر منتشر شده است:
• طراحی و اندازه گیری شاخص ترکیبی سرمایه انسانی از نوع آموزش تالیف شهرام مصلی، علیرضا امینی، غلامرضا گرایی نژاد، علی اکبر خسروی نژاد
• مدلسازی ساختاری – تفسیری راهبردهای تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین و جامعه محور تالیف مژگان سمندرعلی اشتهاردی
• شناسایی و تبیین بایسته های راهبرد یاددهی – یادگیری بدیعه پردازی، متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تالیف احمد ابراهیمی، سیدابراهیم میرشاه جعفری، علی ربانی خوراسگانیبه گزارش روابط عمومی موسسه در شماره ۱۰۱ این فصلنامه که به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر مقصود فراستخواه منتشر میشود مقالات زیر به چاپ رسیده است:
• آغاز و انجام دانشگاه در ایران تالیف مرتضی بحرانی
• مطالعه نقش آموزش دوران تحصیل بر کنترل سوء رفتارهای علمی در ایران با استفاده از نظریهپردازی داده بنیاد تالیف کیوان الستی، محمد مهدی هاتف و مسعود افشار
• بهرهگیری از رویکرد تفکر سیستمی به منظور بررسی اثرهای جانبی سیاستهای آموزشعالی: نقدی بر مقاله محور بودن آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی تالیف زهرا صادقی آرانی
• تحلیل و برآورد هزینه تمام شده تربیت دانشجو با رویکرد هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) تالیف اکرم رستمزاده، علیرضا محبوب اهری و علی ایمانی
• رابطه آمادگی دانشجویان برای یادگیری الکترونیکی با عملکرد تحصیلی و رضایت آنان از تجربه یادگیری: موردی از برنامه تحصیلات تکمیلی تالیف کاوه بازرگان
• تحلیل چگونگی فهم برنامه درسی در مطالعات آموزش عالی ایران تالیف حامد کمالی، محمدیمنی دوزی سرخابی و محبوبه عارفی
• مطالعه کیفی مقبولیت مدارک تحصیلی مجازی میان متخصصان امور استخدامی در بخش دولتی تالیف اکبر بهمنی، حسن بودلایی و محمدحسین کناررودی
این مجله در ۱۹۱ صفحه و به بهای سیصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد و پیش از این نسخه الکترونیکی آن منتشر شده بود.
این مجله در ۱۹۱ صفحه و به بهای سیصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد و پیش از این نسخه الکترونیکی آن منتشر شده بود.
کتاب تحولات بین نسلی در زندگی دانشگاهی ایران، در ۱۵۱ صفحه و با قیمت دویست هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد.
از آنجا که موضوع اشتغال دانشآموختگان و مسائل بازار کار از موضوعات تخصصی پژوهشی مؤسسه در دهههای قبل بوده، اجرای طرح مطالعاتی تدوین الگوی پیمایش یا رصد دانشآموختگان در بازار کار در سال ۱۳۹۴ در مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی آغاز و انتشار نتایج آن از پاییز سال ۱۳۹۶ تاکنون به طور مستمر و سالیانه توسط موسسه منتشر شده است.
این گزارش ها به ارائه نتایج ردیابی یا رصد وضعیت اشتغال دانشآموختگان در سالهای تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ و ۹۶-۱۳۹۵ اختصاص دارد و در سه فصل تدوین شده است. در فصل اول، تعاریف و روش شناسی آمده است، در فصل دوم جداول آماری با توزیعهای مختلف قابل مشاهده است و در فصل سوم نیز نقشههای جغرافیایی از توزیع دانشآموختگان و وضعیت اشتغال آنها در سطح استانها ارائه شده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب در ده فصل تدوین شده و مولف در مورد کتاب چنین بیان کرده است: جلد دوم این مجموعه که هم اکنون پیش روی شماست به حکمرانی هیأت امنایی و نحوه تعامل دولت و هیأت امنا و شیوههای نظارت وگزارشدهی اختصاص دارد.
هم اکنون در داخل کشور بجز چند مقاله دردسترس پژوهشگران نیست و ادبیات غنی در زمینه حکمرانی هیأت امنایی شکل نگرفته است، از این رو نگارنده ناگزیر به ترجمه برخی پژوهشهای خارجی مرتبط گردید. از آنجا که مطابق پیشبینی، بخش مهمی از این مطالعه به بررسی تجارب کشورها اختصاص داشت، این تجارب میبایست بصورت تفصیلی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. بنابراین پژوهشهای کلیدی بینالمللی بصورت کامل ترجمه، اما درتدوین نهایی بخشهای مهم آنها منعکس شد. بدیهی است معرفی یک پژوهش میدانی بینالمللی در چند سطر برای مخاطبان پژوهشگر ما کافی و وافی نبود. اکنون بیش از۶۰۰ نفر از اندیشمندان و مدیران کشور با تخصصهای مختلف در هیأتهای امنای دانشگاهی عضو هستند. این تعداد بجز دانشگاهها و مؤسسههای غیر دولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی است. بنا به توصیه رئیس سابق مرکز هیأتهای امنا و هیأتهای ممیزه مرکزی این کتاب برای مطالعه این جمع نخبه منتشر میشود و این اثر برای آنها مانند یک کتاب راهنما عمل خواهد نمود.
همچنین جلد نخست مجموعه حقوق آموزش عالی درسال ۱۳۹۶ با هدف تبیین مفاهیم اصلی این شاخه از دانش حقوق و مسائل آن در ایران توسط مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی منتشر شد. در آن کتاب موضوعاتی چون حق بر آموزش و امکان تعمیم آن به آموزش عالی، ابعاد حق برآموزش عالی، چگونگی آن در اسناد بینالمللی و قوانین اساسی کشورها، گونهشناسی قوانین آموزش عالی درایران، طبقهبندی مسائل حقوق آموزش عالی در ایران، موضوع استقلال دانشگاهی از منظرحقوقی، مبحث حقوق مالکیتهای فکری دانشگاهی و غیره مورد بررسی و تحلیل قرارگرفت.
به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب گزارشی از سی پنل تخصصی میزآینده پژوهی؛ طی سال های ۱۳۹۳-۱۳۹۹ است که توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با همکاری موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است و مولف در مورد کتاب چنین بیان کرده است: ما به سوی آینده ای پرتاب می شویم که چه بسا آمادگی زیستن در آن و حتی درکی درست درباره آن نداریم، دانشگاه ها در محیطی با کلان روندها و شگفتی سازهای بسیار غالفگیر کننده کار می کنند. بیشتر تحولات از نوع گسسته و غیرخطی اند. ما با امور نوآیند و نوپدید مواجه خواهیم شد. چگونه می توانیم برای آینده تصمیم بگیریم اگر همه دانش ما منحصر به گذشته است؟ چگونه می توان به آینده عزیمت کرد در حالی که به ایدئولوژی ها و کلیشه ها چسبندگی پیدا کرده ایم؟ آینده پژوهی سامانه ای از سعی عالمانه برای بررسی و فهم روشمند و موثق حوزه های آینده از طریق ایجاد پلتفرمی برای گفتگو و جستجوی رضایت بخش شبکه ذی نفعان اجتماعی است. در این کتاب مدل هایی عملیاتی برای آینده پژوهی در دانشگاه با گزارشی از سی پنل تخصی درباره مسائل آموزش عالی ارائه شده است.
کتاب "آینده پژوهی آموزش عالی و دانشگاه در ایران میانی و سناریوها" در دو جلد و ۱۴۹۴ صفحه، با قیمت سیصد و شانزده هزار تومان در دسترس علاقمندان می باشد.