پیام خود را بنویسید
 

چاپ کتاب رصد اشتغال دانش آموختگان در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶

 | تاریخ ارسال: 1402/2/31 | 

کتاب رصد اشتغال دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ توسط تیم تحقیقاتی پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تألیف و از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه در پیشگفتار کتاب چنین بیان کرده است: از جمله وظایف و مأموریت‌های «مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی»، ایجاد و مدیریت پایگاه اطلاعات آموزش عالی، جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها و تهیه انواع گزارش‌های آماری مستمر است. تاکنون آمار ثبت‌نام شدگان، دانشجویان، دانش‌آموختگان، آموزشگران دانشگاهی و کارکنان غیرآموزشی و آمارهای مقایسه‌ای مربوط به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی و نیز مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در قالب جداول آماری در کتاب‌های سالیانه با عنوان «آمار آموزش عالی ایران» چاپ و به طور مستمر در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گرفت.
با توجه به تأکید بر لزوم استمرار فعالیت‌ها و انتشار نتایج رصد ثبتی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، به طور سالیانه، مقرر شد سالنامه آماری وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از این پس به طور منظم تهیه و منتشر شود. گزارش حاضر پنجمین شماره از این سلسله گزارش‌ها است که نتایج رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ را در قالب جداول، نمودارها و نقشه‌های توزیع جغرافیایی ارائه نموده است.
همچنین احمد سعیدی مجری طرح نیز در بخشی از مقدمه گفته است: 
از آنجا که موضوع اشتغال دانش‌آموختگان و مسائل بازار کار از موضوعات تخصصی پژوهشی مؤسسه در دهه‌های قبل بوده و به‌جرأت می‌توان گفت که چالش‌های کنونی بازار کار متخصصان در مطالعات یک الی دو دهه قبل مؤسسه بررسی و پیامدهای برخی روندهای شکل گرفته هشدار داده شده بود، اجرای طرح مطالعاتی تدوین الگوی ثبتی و پیمایشی رصد دانش‌آموختگان در بازار کار در سال ۱۳۹۴ در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آغاز و نتایج آن در پاییز سال ۱۳۹۶ منتشر شد. با استقبال مخاطبان، ذی‌نفعان و نهادهای مرتبط با موضوع رصد اشتغال از الگو و نتایج رصد، انجام مستمر آن در قالب ردیابی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از طریق سامانه‌های ملی کشور که یکی از زیر پروژه‌های «آموزش عالی مهارتی و نظام صلاحیت حرفه‌ای» از مجموعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی است در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.




 
 
 

آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1402/2/30 | 

کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به همت گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه در ۲۰۱ صفحه، به بهای پنج میلیون و پانصد هزار ریال توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب شامل شش فصل است که در هر فصل آن به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. در فصل اول تا فصل سوم آن آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و... ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی به تصویر کشیده شده است.
فصل پنجم کتاب شامل آمار کارکنان غیر آموزشی است که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت، و وابستگی، ارائه شده است. در فصل ششم، فصل آخر کتاب روند رشد برخی از اقلام آماری در دوره ده ساله بررسی شده است.
جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند است.
همچنین در این کتاب، تعاریف و مفاهیم استاندارد مصوب کمیته آمار بخشی علوم تحقیقات و فناوری ملاک عمل بوده است.






 

کتاب چهارده مقاله: تجارب، برنامه ها و رموز موفقیت دانشگاه‌های پیشرو جهان منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1402/2/11 | 

کتاب چهارده مقاله تجارب، برنامه ها و رموز موفقیت دانشگاه‌های پیشرو جهان به کوشش دکتر مهتاب پورآتشی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تآلیف و توسط انتشارت موسسه منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه پورآتشی در مورد کتاب چنین بیان کرده است:
مطالعه تجربه زیسته دیگران و مواجهه هوشمندانه و آگاهانه با آن، کنشی عقلانی و ضرورتی برآمده از زیست اجتماعی است. تجارب زیسته، در حقیقت، دانش آزموده شده است و در این میان مسئله مهم این است که چگونه می توان میان تجارب زیسته بیرونی و اقتضائات زیست بوم محلی جمع نمود. بنابراین، هرچه هست، چالش جمع میان دو پدیده فوق پیش شرط درک صحیح از غایت تولید این کتاب ارزشمند است. مطالعه نقادانه ۱۴ دانشگاه از کشورهای مختلف جهان و تحلیل نقاط قوت و مزیت های نسبی آن ها خواهد توانست ایده های تازه ای در اختیار سیاستگذاران آموزش عالی کشورمان قرار بدهد تا با لحاظ همان اقتضائات زیست بوم جمهوری اسلامی ایران، در اصلاح جهت گیری ها و کنشگری های خود، آن ایده ها را به کار گیرند.  
در این کتاب مقالاتی از: مهتاب پورآتشی، ماندانا تیشه یار، محمد جلیل پیران، زهرا خوشنودی فر، مهدی دهمرده، روح اله رضاپور، مسعور رضایی، ابراهیم رضایی راد، اسماعیل زارع بهتاش، اصغر زمانی، مهسا سعدوندی، حسین شعبانعلی فمی، مهسا معتقد، هادی مومنی هلالی و منصوره مهدی زاده منتشر شده است و در ۵۰۲ صفحه به بهای ۳۹۹ هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد.



 
 

یکصد و پنجمین شماره فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1402/2/10 | 

شماره ۱۰۵ فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه این فصلنامه با مدیرمسئولی دکتر علی باقر طاهری نیا، سردبیری دکتر مقصود فراسخواه و مدیریت داخلی دکتر سید اسماعیل موسوی با درجه علمی پژوهشی منتشر و در این شماره از فصلنامه مقالات زیر منتشر شده است: 

• مهارت­ها و عوامل مؤثر بر  بهبود عملکرد گروه­های آموزشی دانشگاه در جامعه شبکه ­ای  تالیف زهرا جعفرپور مرزونی، علی خورسندی طاسکوه، علیرضا عبداللهی نژاد

•  الگوی علّی روابط بین فرایندهای شناختی و رهبری اثربخش مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  تالیف اکبر امراهی، محمدرضا آهنچیان، جواد صالحی فدردی، رضوان حسین قلی ­زاده

•  طراحی و اعتبارسنجی الگوی مدیریت کیفیت فعالیت­های آموزشی اعضای هیئت ­علمی دانشگاه­ها تالیف مجید دارابی تالیف روح الله قاسمی، سارا یوسفی­ خواه
• کار تیمی در فعالیت­های پژوهشی اعضای هیئت علمی: دشواری­‌ها و راهکارها تالیف اصغر زمانی، مهتاب پورآتشی
• ساخت و رواسازی معیارهایی برای ارزیابی مسئولیت ­پذیری اجتماعی دانشگاه تالیف  لاله صالحی، فیض الله منوری فرد
• تدوین برنامه­ های درسی در دانشگاه­های منتخب: استخراج معیارهای طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی دانشگاهی تالیف سیده مریم حسینی لرگانی، حسین چهارباشلو
• تحلیل رابطه آموزش و نابرابری در کشورها؛ بررسی شاخص­ها بااستفاده از داده‌­های برنامه توسعه سازمان ملل  تالیف آمنه صدیقیان بیدگل، مسعود سلمانی بیدگلی


این شماره از مجله در ۳۰۰ صفحه و به بهای سیصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد.

 
 

فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به شماره ۱۰۴ رسید

 | تاریخ ارسال: 1401/11/19 | 

شماره ۱۰۴ فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه این فصلنامه با مدیرمسئولی دکتر علی باقر طاهری نیا، سردبیری دکتر مقصود فراسخواه و مدیریت داخلی دکتر سید اسماعیل موسوی با درجه علمی پژوهشی منتشر و در این شماره از فصلنامه مقالات زیر منتشر شده است: 
• طراحی و اندازه­ گیری شاخص ترکیبی سرمایه­ انسانی از نوع آموزش تالیف شهرام مصلی، علیرضا امینی، غلامرضا گرایی­ نژاد، علی ­اکبر خسروی نژاد

• مدلسازی ساختاری – تفسیری راهبردهای تحقق مأموریت آموزش در دانشگاه کارآفرین و جامعه محور تالیف مژگان­ سمندرعلی­ اشتهاردی

• شناسایی و تبیین بایسته­ های راهبرد یاددهی – یادگیری بدیعه­ پردازی، متناسب با ویژگی­های نسلی دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تالیف احمد ابراهیمی، سیدابراهیم میرشاه­ جعفری، علی ربانی خوراسگانی
• سیاستگذاری آموزش ­عالی و کالایی­ سازی دانش در دهه ۸۰ شمسی تالیف روح الله قاسمی، سارا یوسفی­ خواه
• بررسی نگرش دانشجویان به آموزش الکترونیکی؛ مورد مطالعه دانشکده زبان­ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران تالیف سوده اقتصاد، مرضیه مهرابی
• طراحی و اعتبارسنجی الگوی ارزیابی مرشدیت سازمانی در نظام آموزش عالی کشور تالیف امین آبزن، شهرام حافظی، عبدالخالق غلامی
• شناسایی و تبیین ابعاد مؤثر بر دورکاری هوشمند؛ مدل کاری انعطاف ­پذیر در دوران بحران بیماری کووید ۱۹ و فراتر از آن تالیف ساناز شفیعی، علی شاه­ نظری درچه
• آثار و پیامدهای دانشگاه عملکردمحور از دیدگاه حامیان و منتقدان؛ فراترکیب کیفی تالیف ضرغام فرامرزی­ نیا، حمید فرهادی­ راد، یدالله مهرعلیزاده، رحمت الله قلی­ پور سوته
• بررسی وضعیت موجود و مطلوب آزادی علمی در نظام آموزش عالی ایران تالیف صمد ایزدی، یوسف عالی­پور، ابراهیم صالحی عمران، حجت صفار حیدری


این شماره از مجله در ۳۰۰ صفحه و به بهای سیصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد.

 

شماره دوم فصلنامه اقتصاد توسعه دانش بنیان منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1401/11/8 | 

 شماره دوم فصلنامه "اقتصاد توسعه دانش بنیان" به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر یعقوب انتظاری منتشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه مقالات زیر منتشر شده است:
شرکت‌های دانش‌بنیان و همسویی آنها با قابلیت های اقتصاد ایران - رویکرد نقشه فضای محصول
فریده بهرامی، بهروز شاهمرادی
تأثیر مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان بر نرخ بیکاری کشورهای منتخب در حال توسعه
اکبر خدابخشی، میثم اعتمادی، احسان حسینی دوست
ارزیابی سطح کارآفرینی دانشگاه‌های ایران
رضا مهدی، احمد کیخا
فرا ارزیابی کیفیت گزارش‌های ارزیابی‌ درونی گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های دولتی ایران و پیشنهاد برای بهبودی آنها
حجت غلام زاده، سکینه شاهی، حمید فرهادی راد، سیدعباس رضوی
بررسی واکنش مخارج آموزشی خانوار به شوکهای حاصل از تحریم: مطالعه استانی
محمدحسن فطرس، یعقوب فاطمی زردان
تبیین عوامل زیست بوم کارآفرینی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
زهره معتمدی نیا، حمید موحد محمدی، حسین مهدیزاده


لازم به توضیح است که نسخه چاپی این فصلنامه نیر به زودی منتشر خواهد شد.
 
علاقمندان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی نشریه به نشانی (https://jud.irphe.ac.ir) مقالات چاپ شده را مطالعه فرمایند.

 

چاپ کتاب دانشگاه و شهر

 | تاریخ ارسال: 1401/11/5 | 
کتاب دانشگاه و شهر الگوی تعامل مدیریت شهری تهران با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تالیف محمدجواد صالحی، مقصود فراستخواه و گشتاسب مظفری توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.
 
به گزارش روابط عمومی موسسه مولفان در مورد کتاب پنین بیان کرده اند:
در این کتاب فقدان تعاملات مناسب و اثربخش میان مدیریت شهری با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است و سعی شده از طریق داده های عینی یعنی شاخص شهرهای پویا و شهرهای جهانی، به لحاظ تجربی، پرابلماتیک بودن مسئله اثبات گردد. در شاخص شهرهای پویا به وضعیت و جایگاه تهران به لحاظ انسجام اجتماعی، برنامه ریزی محلی، اقتصاد، تعاملات بین المللی، سرمایه انسانی، حمل و نقل و محیط زیست پرداخته شده و در شاخص شهرهای جهانی وضعیت تهران به لحاظ رقابت پذیری، کیفیت زندگی، نوآوری و خلاقیت، زیست پذیری و منابع انسانی بررسی شده است.
درپاسخ به چرایی مسئله، رویکرد حاکم سازاگرایی مشارکتی انتخاب شده است. در این رویکرد وضعیت و معانی موجود در ذهن شرکای دو نظام بررسی و برای تصویر وضع مطلوب نیز الگوهای مفهومی و مدلهای ارتباطی متفاوتی در خصوص رابطه دو نظام با ذینفعان در میان گذاشته می شود و سپس سناریوهای مطلوب رابطه دونظام به صورت عملیاتی وضوح پیدا می کند.  

 

 
 

جلد سوم ازمجموعه کتابهای حقوق آموزش عالی منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1401/9/28 | 

جلد سوم ازمجموعه کتابهای حقوق آموزش عالی تالیف دکتر غلامرضا ذاکرصالحی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی توسط انتشارات موسسه منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی موسسه موضوع جلد سوم کتاب به موسسات آموزش عالی غیر دولتی-غیرانتفاعی اختصاص دارد.
جلد نخست این مجموعه که درسال ۱۳۹۸ منتشر شد به مفاهیم پایه و مسائل اصلی این حوزه پرداخته وجلد دوم پیرامون حکمرانی هیات امنایی در دانشگاههاست. علاقه مندان می توانند ضمن تماس با شماره تلفن ۲۳۵۱۷۱۹۰ و یا از طریق لینک زیر نسبت به خرید این این مجموعه ۳ جلدی اقدام نمایند.
 
 

گزارش عملکرد صد روزه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منتشر شد

برای نخستین بار در موسسه؛ گزارش عملکرد صد روزه از شروع به فعالیت دوره مدیریتی جدید موسسه منتشر شد.

 

 
به گزارش روابط عمومی موسسه این گزارش فعالیتهای موسسه را در دوره زمانی بیستم آذرماه لغایت پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۰ منعکس می کند و دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه در بخش هایی از مقدمه گزارش چنین بیان کرده است: این گزارش مشتمل بر مهم‌ترین اقداماتی است که در این بازه زمانی از اولویت اقدام برخوردار بوده و از میان اقدامات صورت گرفته به برخی از مهم‌ترین آنها به این شرح اشاره می‌کنم:
  • • تلاش برای کاربست بروندادهای پژوهشی از طریق تولید گزارش‌های سیاستی و انتشار نمون برگ «ازما»
  • • ساماندهی نیروی انسانی موجود و ساماندهی فضای فیزیکی و ایجاد سالن همایش‌های مؤسسه
  • • پیگیری و تلاش برای بهبود منابع مالی مؤسسه
  • • تلاش برای توسعه شبکه تعاملات برون‌سازمانی و شناساندن هر چه بیشتر مأموریت‌ها و ظرفیت‌های مؤسسه
رئیس موسسه در ادامه اشاره کرده است: یکصد روز را پشت سرگذاشتیم و روزهای بیشتری را انشاء‌الله پیش رو داریم و بنا داریم در روزهای پیش رو تصمیمات مهم‌تر و اقدامات ماندگارتری را رقم بزنیم.
  • • تقویت منابع انسانی بویژه جذب اعضاء محترم هیأت علمی
  • • ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی کشور
  • • تدوین بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور
  • • تدوین برنامه راهبردی سوم مؤسسه
  • • انجام گزارش‌های تخصصی و تولید گزارش‌های سیاستی در راستای پاسخ به مسائل مورد نظر ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله امور اولویت‌دار گام دوم مدیریت مؤسسه خواهد بود.
 
متن کامل گزارش عملکرد صد روزه موسسه را می توانید، اینجا دریافت کنید.

شماره صد و دو فصلنامه علمی پژوهشی؛ پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی منتشر شد

شماره ۱۰۲ فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منتشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی" مقالات زیرمنتشر شده است:
  • ◄ بازاندیشی درباره ارزیابی مستمر کیفیت در آموزش عالی ایران: ضرورت تقویت نهادهای ملی و بازنگری چارچوب ارزیابی تالیف عباس بازرگان
  • ◄ بررسی نتایج اعتبارسنجی آموزش ­عالی با تأکید بر بین­ المللی ­سازی آن تالیف آذر عباسی، مقصود فراستخواه و مجتبی معظمی
  • ◄ ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاه­های ایرانی از دیدگاه­ دانشجویان بین ­المللی؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی تالیف اباصلت خراسانی، مریم پناهی و رضا قنبری
  • ◄ تحلیل محتوای مصوبات هیئت امنای دانشگاه­ها با تأکید بر آثار مالی مصوبات و حوزه اثرگذاری؛ مورد مطالعه دانشگاه­های منتخب سطح ۲ تالیف حمید رحیمیان، عباس عباس­پور، سعید غیاثی ندوشن، غلامرضا گرایی­نژاد و هادی غریب
  • ◄ طراحی الگوی خط مشی ­گذاری در نظام آموزش مهارت و فناوری کشور با رویکرد داده بنیاد تالیف جواد صدقی، رضا خدائی محمودی، سلیمان ایران زاده و یعقوب علوی متین
  • ◄ طراحی چارچوبی برای مراقبت حرفه­ ای اعضای هیئت علمی دانشگا­ه­ها؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید چمران اهواز تالیف اردشیر شیری و زهرا حیدرنژاد

 
این شماره از مجله در ۲۲۰ صفحه و به بهای سیصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد.

 

چاپ کتاب تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران

کتاب تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران به روایت دکتر جعفر توفیقی داریان تآلیف و توسط انتشارت موسسه منتشر شد.
 

به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب به منظور ثبت و ضبط تجربیات مدیریتی دکتر جعفر توفیقی وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری نگاشته شده است. 
احمد داوری اردکانی ویراستار کتاب در پیشگفتار چنین بیان کرده است: 
طرح تدوین تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران، به منظور ثبت و ضبط خاطرات، دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و تجربیات وزرای علوم، تحقیقات و فناوری از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در جریان مذاکره با آقای فریدون رحیم‌زاده مدیرکل وقت دفتر مطالعات اجتماعی و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفت، که از حمایت و پشتیبانی ایشان در جهت اجرای مرحله اول طرح، یعنی مطالعات زمینه‌ای برخوردار شد.
پس از انجام مطالعات زمینه‌ای، که با تغییر دولت و به تبع آن تغییر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرین و همراه بود، مناسب دیده شد که به عنوان نخستین گام در تدوین تاریخ شفاهی آموزش عالی، نسبت به ثبت و ضبط تجربیات مدیریتی آقای جعفر توفیقی، که به تازگی از مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فراغت یافته بودند، اقدام شود، که خوشبختانه این پیشنهاد با اقبال ایشان مواجه شد، تا آنجا که اولین جلسه مصاحبه در تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۸۴، یعنی کمتر از یک ماه از پایان مسئولیتشان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آغاز شد و تا نهم بهمن ماه همان سال به طور مرتب ادامه یافت. 
ویرایش متن مصاحبه‌ها مبتنی بر پیش نویس های مستخرج از ضبط صوت طی سال ۱۳۸۵ به انجام رسید، با اینهمه به دلیل آنکه در خصوص چاپ و انتشار این مجموعه از مصاحبه‌ها تصمیم روشنی اعلام نشده بود، این اقدام به مدت ۱۵ سال معوق ماند. تا اینکه در جریان تدوین و انتشار صورتجلسات نشست‌های رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در سال ۱۳۹۹، پیشنهاد چاپ و انتشار این مجموعه از گفت‌وشنودهای مرتبط با هشت سال مدیریت آقای توفیقی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با ایشان در میان گذاشته شد، که این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت و به این لحاظ متن کامل مصاحبه برای ملاحظه و تأیید مجموعه برای قرار گرفتن در فرایند چاپ و انتشار، در اختیارشان قرار گرفت، و پس از دریافت معدود اصلاحات مورد نظر مشارالیه، و اعمال اصلاحات مورد نظر توسط خانم محبوبه ابراهیمی، متن حاضر جهت صفحه‌آرائی و فراهم آوردن دیگر مقدمات لازم برای چاپ در اختیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی قرار گرفت.

کتاب تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران ، در ۴۳۷ صفحه و با قیمت یک میلیون و پانصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد.

   

شماره صد و یک فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی منتشر شد

شماره سوم از سال بیست و هفتم فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی" منتشر شد


به گزارش روابط عمومی موسسه در شماره ۱۰۱ این فصلنامه که به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر مقصود فراستخواه منتشر می‌شود مقالات زیر به چاپ رسیده است:

• آغاز و انجام دانشگاه در ایران تالیف مرتضی بحرانی
• مطالعه نقش آموزش دوران تحصیل بر کنترل سوء رفتارهای علمی در ایران با استفاده از نظریه­پردازی داده بنیاد تالیف کیوان الستی، محمد مهدی هاتف و مسعود افشار
• بهره­گیری از رویکرد تفکر سیستمی به منظور بررسی اثرهای جانبی سیاست­های آموزش­عالی: نقدی بر مقاله محور بودن آیین­نامه ارتقای اعضای هیئت علمی تالیف زهرا صادقی آرانی
• تحلیل و برآورد هزینه تمام شده تربیت دانشجو با رویکرد هزینه­یابی بر مبنای فعالیت (ABC) تالیف اکرم رستم­زاده، علیرضا محبوب اهری و علی ایمانی
• رابطه آمادگی دانشجویان برای یادگیری الکترونیکی با عملکرد تحصیلی و رضایت آنان از تجربه یادگیری: موردی از برنامه تحصیلات تکمیلی تالیف کاوه بازرگان
• تحلیل چگونگی فهم برنامه درسی در مطالعات آموزش عالی ایران تالیف حامد کمالی، محمدیمنی دوزی سرخابی و محبوبه عارفی
• مطالعه کیفی مقبولیت مدارک تحصیلی مجازی میان متخصصان امور استخدامی در بخش دولتی تالیف اکبر بهمنی، حسن بودلایی و محمدحسین کناررودی


نسخه چاپی نخستین شماره فصلنامه اقتصاد توسعه دانش بنیان منتشر شد

نسخه چاپی نخستین شماره فصلنامه "اقتصاد توسعه دانش بنیان" به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر یعقوب انتظاری منتشر شد

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه علاوه بر انتشار مقالات زیر، کتاب "اقتصاد توسعه دانش بنیان" نیز معرفی شده است:
• تحلیل تاثیر اکوسیستم دانش بر رقابت پذیری ملی: مدل عمومی و کاربردهای سیاستی برای ایران، یعقوب انتظاری
• ارائه چارچوبی مفهومی برای مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه‌های ایران، زهرا رشیدی و سمیه فریدونی
• از توهم زدایی از پیشرفت و توسعه تا نیاز به تغییرات دگرگون ساز شناختی، حمید جاودانی
• طراحی الگوی تحول و بازآفرینی دانشگاه مبتنی بر ایده دانشگاه نسل سوم، حبیب اله رعنایی کردشولی و علیرضا امینی
• بررسی وضعیت و شیوه اجرای کارشناسی ارشد مدیریت کسب وکار در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و ارائه راهکارهای بهبود، رضا بندریان و علی حیدری
• فراترکیب اثر تحقیقات دانشگاهی بر رشد اقتصادی، احمد کیخا
• معرفی کتاب "اقتصاد توسعه دانش بنیان"، فاطمه حیدری

این مجله در ۱۹۱ صفحه و به بهای سیصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد و پیش از این نسخه الکترونیکی آن منتشر شده بود.


نسخه چاپی نخستین شماره فصلنامه اقتصاد توسعه دانش بنیان منتشر شد

نسخه چاپی نخستین شماره فصلنامه "اقتصاد توسعه دانش بنیان" به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر یعقوب انتظاری منتشر شد

 
به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه علاوه بر انتشار مقالات زیر، کتاب "اقتصاد توسعه دانش بنیان" نیز معرفی شده است:
• تحلیل تاثیر اکوسیستم دانش بر رقابت پذیری ملی: مدل عمومی و کاربردهای سیاستی برای ایران، یعقوب انتظاری
• ارائه چارچوبی مفهومی برای مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه‌های ایران، زهرا رشیدی و سمیه فریدونی
• از توهم زدایی از پیشرفت و توسعه تا نیاز به تغییرات دگرگون ساز شناختی، حمید جاودانی
• طراحی الگوی تحول و بازآفرینی دانشگاه مبتنی بر ایده دانشگاه نسل سوم، حبیب اله رعنایی کردشولی و علیرضا امینی
• بررسی وضعیت و شیوه اجرای کارشناسی ارشد مدیریت کسب وکار در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و ارائه راهکارهای بهبود، رضا بندریان و علی حیدری
• فراترکیب اثر تحقیقات دانشگاهی بر رشد اقتصادی، احمد کیخا
• معرفی کتاب "اقتصاد توسعه دانش بنیان"، فاطمه حیدری

این مجله در ۱۹۱ صفحه و به بهای سیصد هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد و پیش از این نسخه الکترونیکی آن منتشر شده بود.


چاپ کتاب تحولات بین نسلی در زندگی دانشگاهی ایران

کتاب تحولات بین نسلی در زندگی دانشگاهی ایران مطالعه ای در سه نسل استادی به کوشش دکتر مقصود فراستخواه استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دکتر زهرا محمدی استادیار دانشگاه پیام نور تألیف و به توسط انتشارت موسسه منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب در پنج فصل تدوین شده است، در فصل اول کلیات، در فصل دوم مباحث نسلی، در فصل سوم راهبرد پژوهش، در فصل چهارم یافته های مشارکت کنندگان و در فصل پایانی تحلیل و نتیجه گیری مورد بررسی قرار گرفته است. مولف در مورد کتاب چنین بیان کرده است: این نسل هنجارهای دانشگاهی را اصولا غیرآئین نامه ای می دانند و از بورکراتیزه شدن علم در دانشگاه گله مند هستند و تنش و نگرانی شان از سیاسی شدن و دولت زده شدن امر آکادمیک در ایران، آئین نامه ای شدن همه امور علمی، کاهش فرهنگ نقد و کاهش استقلال فکری و علمی است. این ها از پفکی شدن دانشگاه و پز و بزک تهی از محتوا ناراحت اند و از شیخوخیت شبه علمی رنج می برند. نسبت به سال های گذشته حس حسرتی آشکار و نهان در آنهاست، ترسی از هجوم تکنولوژی به یک جامعه بدون آمادگی های لازم اجتماعی و فرهنگی دارند و از نقش منفی اینترنت در اعمال علمی و آموزشی پژوهشی نگرانند. این ها همچنین با مسآله کیفیت دانشگاه درگیر هستند.

کتاب تحولات بین نسلی در زندگی دانشگاهی ایران، در ۱۵۱ صفحه و با قیمت دویست هزار ریال در دسترس علاقمندان می باشد.


انتشار کتاب رهبری در آموزش عالی

کتاب "رهبری در آموزش عالی (تمرین هایی برای ایجاد تفاوت)" نوشه جیمز. م. کوزش و بری. ز. پوزنر توسط دکتر کامران محمدخانی و ریحانه خادم حسینی ترجمه و در ۲۱۳ صفحه به بهای ۲۵۰ هزار ریال از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.

 
به گزارش روابط عمومی موسسه مولفان در مورد کتاب چنین بیان کرده اند: هدف اساسی این کتاب کمک به افراد جامعه آموزش عالی است تا دیگران را در جهت جایگاهی که هرگز در آن نبوده­اند هدایت کنند. رهبری اهمیت زیادی دارد، خواه شما یکی از اعضاء هیأت علمی باشید و یا مدیرگروه، رئیس اداره برنامه­ریزی، رئیس دانشکده، معاون و یا رئیس دانشگاه. به همین ترتیب، رهبری برای کارکنان و مدیران خوابگاه­های دانشجویی، توسعه شغلی، سوابق دانشجویی، پذیرش، حفاظت فیزیکی دانشگاه، فناوری اطلاعات، کتابخانه، مراکز مشاوره و بهداشت، تسهیلات، ارتباط با فارغ‌التحصیلان، توسعه و سایر سازمان­های موجود در دانشگاه اهمیت دارد. ما این کتاب را برای کمک به افراد، بدون توجه به موقعیت آن‌ها نوشته­ایم تا ظرفیت آن‌ها را برای ایجاد اتفاق­های خارق ­العاده گسترش دهیم. همچنین ما آن را برای ارتقاء روح شما نوشته­ایم. ما از پژوهش­های قبلی خود آموخته­ایم که افراد در دانشگاه­ها و کالج­ها می­توانند به عنوان یک رهبر روح خود را ارتقاء داده و رهبری را به مراتب بیش از آنچه تاکنون تصور می­شده، اعمال کنند.
این کتاب در مورد مؤسسات یا مشاغل آموزش عالی در سطح کلان یا در مورد قرار داشتن در یک موقعیت رهبری نیست، حتی اگر رهبری یک موقعیت باشد. بلکه درباره داشتن جرأت و روحیه برای ایجاد یک تفاوت چشمگیر در داخل مؤسسه آموزش عالی یا دانشگاهی است که در آن کار می­کنید. این کتاب درباره خود رهبران نیز نیست بلکه درباره اعمال، رفتار و اقدامات مرتبط با رهبری و چگونگی به کارگیری آن‌ها از سوی افراد درگیر در آموزش عالی است که باعث ایجاد یک تفاوت می­شود.
در این کتاب ما داستان­های افراد واقعی را که در دانشگاه­های خود به نتایج خارق­العاده­ای رسیدند، تعریف می­کنیم. از طریق تحلیل تجربیات آن‌ها، رهنمودهایی کاربردی را برای ارتقاء توانایی­های رهبری شما پیشنهاد می‌‌دهیم. همان‌طور که از نمره امتیاز نمونه­های پاسخ­دهنده خواهید دید، این اصول صرف‌نظر از ماهیت دانشگاه شما (و اینکه مثلاً دولتی است یا خصوصی، مذهبی است یا غیر مذهبی، کوچک است یا بزرگ، شهری است یا روستایی، برگزارکننده دوره کاردانی است یا کارشناسی) قابل تعمیم بوده و به خصوصیات جمعیت‌شناختی خاصی (مثل: سن وجنسیت، قومیت، کارکرد و ملیت) یا متغیر­های شخصیت‌شناختی بستگی ندارد. تمرکز عمده ما در این کتاب بر روی رفتارها و اقداماتی است که افراد درگیر در آموزش عالی، هنگام به کارگیری رهبری مثال­زدنی خود اعمال می­کنند.

فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی به شماره ۱۰۰ رسید

یکصدمین شماره فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی به صاحب امتیازی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سردبیری دکتر مقصود فراستخواه منتشر شد.



به گزارش روابط عمومی موسسه در این شماره از فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی" مقالات زیر منتشر شده است:
 

 





 

• بازنمایی مفهوم حکمرانی خوب در آموزش عالی: تحلیل ابعاد و بررسی ساختار عاملی شاخص‌ها تالیف  احمدرضا روشن، احمد سعیدی و یزدان ابراهیمی
• ارائه الگوی استعدادیابی در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: مطالعه زمینه‌ای تالیف فریده جعفری، زهره میرحسینی و احمد سعیدی
• ربط ارزشی میدان علوم اجتماعی؛ تحلیل تماتیک نمونه موردی پایان‌نامه‌های دانشجویی دکتری تالیف سیدحمید حسینی و محمد توکل
• بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی تالیف الهام شفائی مقدم و محسن نیازی
• ارائه الگوی دانش فرهنگ مبتنی بر بوم دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان کردستان؛ یک مطالعه کیفی تالیف عفت عباسی، مصطفی قادری، علی حسینی خواه و لقمان شاکری
• شناسایی متغیرهای پیشایندی مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی (فراتحلیل) تالیف مهدی اکبری، حبیب‌اله نادری، جلیل فتح آبادی و امید شکری
• تبیین نقش اخلاق حرفه‌ای تدریس در نیت وفاداری دانشجویان و ارزش برند تالیف مجتبی محمدی، علیرضا یوزباشی و فاطمه اسکند
 

کتاب های رصد اشتغال دانش آموختگان در سالهای تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ و ۹۶-۱۳۹۵ منتشر شد

کتاب‌های رصد اشتغال دانش آموختگان سالهای تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ و ۹۶-۱۳۹۵ توسط تیم تحقیقاتی پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تألیف و در ۸۴ صفحه به بهای یکصد و سی هزار تومان از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.


 

به گزارش روابط عمومی موسسه معصومه قارون عضو هیأت علمی موسسه و مجری طرح رصد اشتغال دانش آموختگان در پیشگفتار کتاب چنین بیان کرده است: یکی از اهداف اصلی برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب‌سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با دانش و مهارت مورد نیاز مشاغل است که برای تحقق آن، ایجاد نظام مستمر ارزیابی و توسعه منابع انسانی کشور، به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم توسعه پایدار و توسعه مبتنی بر دانش ضروری تشخیص داده شد که مهمترین بخش یا زیرمجموعه این نظام ارزیابی، جمع‌آوری و تولید داده‌های آماری مستمر از وضعیت منابع انسانی است. به همین منظور پیمایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان ضروری تشخیص داده شد. به این ترتیب برای نیل به هدف توسعه اشتغال و راهبرد اساسی تناسب اشتغال و تحصیل، سیاست استفاده از نظام یکپارچه جمع‌آوری، پردازش و نشر مستمر اطلاعات بازار کار در برنامه ششم توسعه لحاظ شد که برای تحقق این سیاست، اقدام اساسی طراحی و استقرار نظام جامع پیگیری وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان در دستور کار برنامه قرار گرفت.

 از آنجا که موضوع اشتغال دانش‌آموختگان و مسائل بازار کار از موضوعات تخصصی پژوهشی مؤسسه در دهه‌های قبل بوده، اجرای طرح مطالعاتی تدوین الگوی پیمایش یا رصد دانش‌آموختگان در بازار کار در سال ۱۳۹۴ در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آغاز و انتشار نتایج آن از پاییز سال ۱۳۹۶ تاکنون به طور مستمر و سالیانه توسط موسسه منتشر شده است.

این گزارش ها به ارائه نتایج ردیابی یا رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان در سالهای تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ و ۹۶-۱۳۹۵ اختصاص دارد و در سه فصل تدوین شده است. در فصل اول، تعاریف و روش شناسی آمده است، در فصل دوم جداول آماری با توزیع‌های مختلف قابل مشاهده است و در فصل سوم نیز نقشه‌های جغرافیایی از توزیع دانش‌آموختگان و وضعیت اشتغال آن‌ها در سطح استان‌ها ارائه شده است.

 


جلد دوم کتاب حقوق آموزش عالی حکمرانی هیأت امنایی در دانشگاهها منتشر شد

جلد دوم کتاب حقوق آموزش عالی با عنوان "حکمرانی هیأت امنایی در دانشگاهها" توسط دکتر غلامرضا ذاکرصالحی عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تدوین و در ۵۲۶ صفحه به بهای ۱۲۵ هزار ریال از سوی انتشارات موسسه راهی بازار نشر شد.



به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب در ده فصل تدوین شده و مولف در مورد کتاب چنین بیان کرده است: جلد دوم این مجموعه که هم اکنون پیش روی شماست به حکمرانی هیأت امنایی و نحوه تعامل دولت و هیأت امنا و شیوه‌های نظارت وگزارش‌دهی اختصاص دارد.

هم اکنون در داخل کشور بجز چند مقاله دردسترس پژوهشگران نیست و ادبیات غنی در زمینه حکمرانی هیأت امنایی شکل نگرفته است، از این رو نگارنده ناگزیر به ترجمه برخی پژوهش‌های خارجی مرتبط گردید. از آنجا که مطابق پیش‌بینی، بخش مهمی از این مطالعه به بررسی تجارب کشورها اختصاص داشت، این تجارب می‌بایست بصورت تفصیلی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. بنابراین پژوهش‌های کلیدی بین‌المللی بصورت کامل ترجمه، اما درتدوین نهایی بخش‌های مهم آنها منعکس شد. بدیهی است معرفی یک پژوهش میدانی بین‌المللی در چند سطر برای مخاطبان پژوهشگر ما کافی و وافی نبود. اکنون بیش از۶۰۰ نفر از اندیشمندان و مدیران کشور با تخصص‌های مختلف در هیأت‌های امنای دانشگاهی عضو هستند. این تعداد بجز دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های غیر دولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی است. بنا به توصیه رئیس سابق مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه مرکزی این کتاب برای مطالعه این جمع نخبه منتشر می‌شود و این اثر برای آنها مانند یک کتاب راهنما عمل خواهد نمود.

همچنین جلد نخست مجموعه حقوق آموزش عالی درسال ۱۳۹۶ با هدف تبیین مفاهیم اصلی این شاخه از دانش حقوق و مسائل آن در ایران توسط مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی منتشر شد. در آن کتاب موضوعاتی چون حق بر آموزش و امکان تعمیم آن به آموزش عالی، ابعاد حق برآموزش عالی، چگونگی آن در اسناد بین­المللی و قوانین اساسی کشورها، گونه‌شناسی قوانین آموزش عالی درایران، طبقه‌بندی مسائل حقوق آموزش عالی در ایران، موضوع استقلال دانشگاهی از منظرحقوقی، مبحث حقوق مالکیت‌های فکری دانشگاهی و غیره مورد بررسی و تحلیل قرارگرفت.
 


کتاب دو جلدی آینده پژوهی آموزش عالی و دانشگاه در ایران میانی و سناریوها منتشر شد

کتاب "آینده پژوهی آموزش عالی و دانشگاه در ایران مبانی و سناریوها" ویراسته ی دکتر مقصود فراستخواه عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در دو جلد منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه این کتاب گزارشی از سی پنل تخصصی میزآینده پژوهی؛ طی سال های ۱۳۹۳-۱۳۹۹ است که توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با همکاری موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است و مولف در مورد کتاب چنین بیان کرده است: ما به سوی آینده ای پرتاب می شویم که چه بسا آمادگی زیستن در آن و حتی درکی درست درباره آن نداریم، دانشگاه ها در محیطی با کلان روندها و شگفتی سازهای بسیار غالفگیر کننده کار می کنند. بیشتر تحولات از نوع گسسته و غیرخطی اند. ما با امور نوآیند و نوپدید مواجه خواهیم شد. چگونه می توانیم برای آینده تصمیم بگیریم اگر همه دانش ما منحصر به گذشته است؟ چگونه می توان به آینده عزیمت کرد در حالی که به ایدئولوژی ها و کلیشه ها چسبندگی پیدا کرده ایم؟ آینده پژوهی سامانه ای از سعی عالمانه برای بررسی و فهم روشمند و موثق حوزه های آینده از طریق ایجاد پلتفرمی برای گفتگو و جستجوی رضایت بخش شبکه ذی نفعان اجتماعی است. در این کتاب مدل هایی عملیاتی برای آینده پژوهی در دانشگاه با گزارشی از سی پنل تخصی درباره مسائل آموزش عالی ارائه شده است.

کتاب "آینده پژوهی آموزش عالی و دانشگاه در ایران میانی و سناریوها" در دو جلد و ۱۴۹۴ صفحه، با قیمت سیصد و شانزده هزار تومان در دسترس علاقمندان می باشد.

 


سایر مطالب این بخش