پیام خود را بنویسید
 

برگزاری دومین همایش آموزش عالی و توسعه پایدار

 | تاریخ ارسال: 1392/12/10 | 

نقش دانشگاه در آموزش توسعه پایدار

دکتر میلی منفرد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت دانشگاه در آموزش توسعه پایدار، گفت: نقش دانشگاه در توسعه پایدار به دلیل رویکرد نقادانه به عوامل ناپایداری کنونی و نیز مفهوم‌سازی و تولید دانش و پرورش نگاه نقادانه در میان دانش‌آموختگان از اهمیت ویژه‌ای برخورد است.

 

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جعفر میلی‌منفرد در دومین همایش "آموزش عالی و توسعه پایدار" که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در مسیر توسعه و رشد اقتصادی در سده هزاره سوم شاهد نابرابری‌ها، درگیری‌ها و بحران‌های مالی در جهان هستیم و این مسئله نشان‌دهنده خطرپذیری الگوهای اقتصادی در جهان است. در این مسیر امروزه بحران‌های غذایی و ناگواری‌های زیست محیطی به بدترین شکل خود تبدیل شده؛ به گونه‌ای که زیست جهان را تهدید می‌کند. این در حالیست که مفهوم پایداری بر اساس واقعیت‌های جهان بنا شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توجه به اقتصاد سبز بار دیگر پررنگ شده است، افزود: اقتصاد سبز به بهینه‌سازی زیست بشر و عدالت اجتماعی می‌پردازد و کمبودهای زیست بوم را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر اقتصاد سبز به مفاهیم کلیدی همچون «فقرزدایی»، «حقوق‌ شهروندی»، «اخلاقیات»، «مردم‌سالاری»، «حکمرانی بر اساس عدالت و امنیت»، «تنوع فرهنگی»، «الگوهای مصرف» و «حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی» تاکید دارد.

 

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه انتخاب و تغییر سبک زندگی در دست خودمان است، اظهار کرد: در حال حاضر الگوهای مصرف باعث تخریب محیط زیست و تضعیف جوامع شده است و شکاف بین فقرا و ثروتمندان هر چه بیشتر احساس می‌شود. امروزه نیازمند نگاه جدیدی به چشم‌اندازهای بنیادی جهان هستیم که بر اساس احترام و مراقبت از زندگی، عشق و مهربانی، مردم‌سالاری و مشارکت‌پذیری و نگهداری از ثروت‌های زمین برای نسل‌های آینده بنا شده است.

 

میلی‌منفرد حرکت در مسیر توسعه پایدار را راهی دشوار خواند و افزود: این فرآیند فقط با بازاندیشی مبتنی بر توسعه پایدار امکان‌پذیر است تا با درک درستی از شرایط بحرانی کنونی و ترسیم مسیر درست، به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.

 

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: این تغییرات باید مبتنی بر ارزش‌های کنونی باشد و تمام بنیادهای آموزش‌های عالی برای حرکت در مسیر توسعه بازکاوی شود.

 

وی با بیان اینکه برای حرکت در مسیر موفقیت، نمی‌توان نسخه‌ای از قبل پیچید، اظهار کرد: حرکت در مسیر پایداری و توسعه برآیندی در حال تحول است و همراه با یادگیری درعمل اتفاق می‌افتد. نقش آموزش پایدار برای گام نهادن در مسیر توسعه جوامع بشری روشن است، چرا که تغییر عادت‌های سبک زندگی بشری جزاز توان این نهاد برنخواهد آمد.

 

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت دانشگاه در آموزش توسعه پایدار، گفت: نقش دانشگاه در توسعه پایدار به دلیل رویکرد نقادانه به عوامل ناپایداری کنونی و نیز مفهوم‌سازی و تولید دانش و پرورش نگاه نقادانه در میان دانش‌آموختگان از اهمیت ویژه‌ای برخورد است و حال با توجه به شرایط خطیر کشور و تعیین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری شایسته است تا در چنین هم‌اندیشی‌هایی نقشه راه تحقق این سیاست‌ها روشن شود.

میلی‌منفرد افزود: امروزه سؤالاتی مطرح می‌شود که توسعه پایدار جامعه علمی با چه ویژگی‌هایی روبروست و امروزه ایران در چه سطحی از توسعه پایدار قرار دارد؟ پاسخ به این سؤالات فقط برعهده دانشگاهیان است تا مسیر و نقشه راه را مورد بررسی قرار دهند.

 

 

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه با جهت‌دهی به فعالیت‌های علمی و برگزاری چنین همایش‌هایی باید معضلات پیش‌روی کشور بررسی و مرتفع شود، اظهار کرد: ملت ایران از ما دانشگاهیان درخواست دارند تا با تمام امکانات، در راستای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان پیشگام باشیم و امیدوارم چنین همایش‌هایی بتواند در این راستا فعالیت کند و مسیر را روشن سازد.


کلیدواژه ها: دومين همايش آموزش عالی و توسعه پايدار | دکتر ميلی منفرد | توسعه پايدار |