پیام خود را بنویسید
 

در سومین نشست میز مسائل حکمرانی آموزش عالی بررسی شد: شایستگی های حکمران خوب

 | تاریخ ارسال: 1402/11/2 | 

سومین نشست میز مسائل حکمرانی آموزش عالی: الزامات و موانع استقرار حکمرانی خوب درآموزش عالی ایران با موضوع "شایستگی­های حکمران خوب"  با حضور متخصصین در حوزه آموزش عالی به صورت حضوری و مجازی توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و شبکه متخصصان آموزش عالی در محل سالن شهید سلیمانی موسسه  برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه در ابتدا دکتر احمدرضا روشن مدیر گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی موسسه سخنرانی خود را با عنوان  راﻫﮑﺎرﻫﺎی اﺳﺘﻘﺮار ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ ﺧﻮب آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس رویکرد اﻗﺘﺼﺎد ﻧﻬﺎدﮔﺮا ارائه کرد. وی  مهم ترین موانع اجرای حکمرانی خوب در آموزش عالی را دخالت سازمانها و نهادهای بیرونی، تشویق‌گر نبودن مؤسسات آموزش عالی، ضعف نهادهای صنفی و علمی و رسانه ای ذینفعان آموزش عالی، ضعف نظام اداری و توان کارشناسی مؤسسات آموزش عالی، وزارت علوم، امر و نهی کننده است و نه پشتیبان و تسهیل گر، مشخص نبودن مبانی فلسفی، مبانی نظری و اهداف آموزش عالی، ناآگاهی ذینفعان آموزش عالی از حقوق خود و مشارکت جو نبودن ذینفعان آموزش عالی دانست.
در ادامه دکتر جواد پورکریمی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران سخنرانی خود را با موضوع شایستگی های حکمران خوب ارائه کرد و به ریشه اصلی چالش ها و مسائل در شایستگی های حکمران خوب پرداخت.
وی آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ ﺧﻮب آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽرا توجه به یک محور کم توجهی به سایر محورها ، ﮐﻢ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﯿﻦ ﻣﺤﻮرﻫﺎ و ﮐﻢ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﻧﻮع ﺷﺎﺧﺺ(ورودی، ﻓﺮایﻨﺪ، ﺧﺮوﺟﯽ؛ ﭘﯿﺎﻣﺪ) نام برد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران همچنین در شاخص های حکمرانی خوب از منابع ملی و بین مللی: مولفه ها اصول مربوطه شاخص های حکمران خوب  شایستگی های حکمران خوب آموزش عالی / دانشگاه  پرداخته شد. مشارکت ،حاکمیت قانون ، شفافیت، مسئولیت پذیری ،گرایش به اجماع ، عدالت و جامعیت اثربخشی و کارایی، پاسخگویی و استقلال  را از مولفه های شایستگی های حکمران خوب آموزش عالی نام برد.

  

کلیدواژه ها: شبکه شماع | میز پژوهشی | احمدرضا روشن | نجف آقایی |