رئیس موسسه: ترویج عمل به مسوولیت اجتماعی از وظایف نهاد‌های آموزشی و مراجع علمی چون دانشگاه‌ها است

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۱/۱۰ | 
رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ترویج عمل به مسوولیت اجتماعی از وظایف نهاد‌های آموزشی و مراجع علمی چون دانشگاه‌ها است. این مراکز همواره با تربیت افراد آگاه به مفهوم مسوولیت اجتماعی و تولید دانش در این زمینه در راستای تحقق ماموریت اصلی خود تلاش می‌کنند تا علم تولید شده در دانشگاه‌ها قدرت حل معضلات و مشکلات اجتماعی را داشته باشد.
 

به گزارش روابط عمومی موسسه به نقل از دنیای اقتصاد دکتر نسرین نورشاهی افزود: دانشگاه‌ها باید در راستای پرورش یک شهروند آگاه و سالم تلاش کنند. از مهم‌ترین مسوولیت‌های دانشگاه‌ها انتقال مشکلات جامعه به دانشجویان و ایجاد دغدغه عمل به مسوولیت اجتماعی در میان آنها است. جامعه همواره به دانشجویانی نیاز دارد که پس از دریافت علم آن را در راستای ارتقا و بهبود شرایط زندگی افراد صرف کنند اما متاسفانه این دغدغه در دانشجویان امروزی کمتر دیده می‌شود. نورشاهی در ادامه به موانعی که در مسیر عمل به مسوولیت اجتماعی بر سر راه دانشجویان قرار دارد اشاره کرد و گفت: عدم‌ایجاد انگیزه در دانشجویان، افزایش ناامیدی اجتماعی و بی‌هدفی و سرگردانی آنها در کنار مشکلات و معضلات اقتصادی از جمله مواردی است که مانع عمل به مسوولیت اجتماعی دانشجویان و دانش‌پژوهان می‌شود. راه‌حل این موضوع نیز ورود سازمان‌های مردم‌نهاد معتمدی چون محک به مراکز علمی و گسترش ارتباطاتشان با اساتید و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها است. وی افزود: این‌ نهاد‌ها با ورود به کلاس درس و طرح معضلات اجتماعی دانشجویان را به منظور تنظیم پروژه‌ها و پایان‌نامه‌هایی با موضوع رفع مسائل جامعه راهنمایی کرده و موجب افزایش انگیزه دانشجویان، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و کاهش ناامیدی در آنها می‌شوند. در نهایت از آنجا که این موضوع نتیجه برد- برد برای سازمان‌های مردم‌نهاد و دانشجویان دارد، نهادهای مردمی نیز می‌توانند در سایه عملیاتی‌سازی این پروژه‌ها جواب‌ سوالات خود را دریافت کرده و با کیفیت بیشتری به ماموریت اصلی خود که خدمت به جامعه است عمل کنند. رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین، با اشاره به برگزاری پنجمین همایش مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها در ۶ اسفند ماه با محوریت مدل‌های برنامه‌ریزی، مدل‌های اجرا و استانداردهای گزارش‌دهی در خصوص فعالیت‌های محک به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در زمینه ترویج مفهوم مسوولیت اجتماعی گفت: محک به عنوان یک سازمان‌‍ مردم‌نهاد با برگزاری همایش‌های دوسالانه مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها در راستای تحقق تمام این اهداف گام بلندی برداشته است. این سازمان با  اطلاع‌رسانی در زمینه عمل به مسوولیت اجتماعی یک حلقه واسط میان مراجع علمی و بنگاه‌های اقتصادی تشکیل داده تا حمایت‌های آکادمیک دانشگاه‌ها در زمینه ترویج مفهوم عمل به مسوولیت اجتماعی به شیوه موثرتری به جامعه انتقال یابد. وی در پایان ضمن دعوت از صاحبان صنایع، بنگاه‌های اقتصادی، اعضای اتاق‌های بازرگانی، اساتید و دانشجویان حوزه مدیریت و اقتصاد، مدیران ارشد و متخصصان شرکت‌های خصوصی و دولتی در این همایش بیان کرد: با تبادل دانش متخصصان این حوزه زمینه هم‌افزایی تجارب نوین در زمینه مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها فراهم می‌شود.


 

کلیدواژه ها: دنیای اقتصاد | دکتر نسرین نورشاهی |